Nekromanti Rövare / Svart kläda män

Korpen

Hero
Re: Tirakriska rövare

Tirark-boken är nog den bäst "ras"-boken enligt mig. Rekomenderas starkt.
Bazirk!

Meldert

Veteran
Re: ett alternativ...

"Dubbelt upp är för lite, 4-5ggr är nog ett minimum."

Hur många utmattningskolumner har dina RP?

Korpen

Hero

Rövare är inte ett gäng psykopater som bara är ute efter att skada folk, de vill ha störst möjliga byte, med minsta möjliga motstånd, alltså ger rövarna sig bara på tungt beväpnade äventyrare om de slipper slåss.
Skulle dina RP försöka slåss om de omringades av 30-40 rövare?

Kan nämnas att jag ofta tycker att slumpmässiga rövaröverfall är ett tecken på dålig SL.
PS: våra PR har sex till tio utmattningskolumner

Hungmanmoojoo

Veteran
Re: Mer precist svar...hoppas jag iaf...

hmm.. Jag skulle inte ge dom stridssvärd... om dom har stridssvärd kommer mina spelare tro dom e kungens män förklädda... kortsvärd om dom ska ha svärd, yxor är att föredra... om det inte är tiraker förståss, dom har ju tiraksablar..
hehe

DragonLord

Warrior
Re: Mer precist svar...hoppas jag iaf...

Tycker tirakkroken är att föredra...om de inte är pirater från Bazirk förståss... :gremgrin:

DragonLord - har fixat boken nu...o älskar den... :gremcrazy:

Meldert

Veteran

Nej mina rp skulle knappast försöka sig på det ens om rövarna bara var dubbelt så många. Efter som de vet hur jobbigt det är i längden att utföra mer än en handling per runda.
Det var just detta som var min synpunkt.
Jag tror inte att rövarna behöver vara fler och det är heller knappast troligt med jättestora rövargäng. Jag menar hur ska de försörja sig? Knappast ekonomiskt försvarbart att i ett överfall vara fler än dubbelt så många som de man ska röva eftersom då räcker inte bytet till när det ska delas upp.

Korpen

Hero

Precis min poäng, rövare anfaller inte om de tror att de måste slåss för livet, ett rövarband på 10 pers ger sig inte på 4-5st äventyrare, det är helt enkelt för stor risk att bli skadad. Rövare föredrar byten med större utdelning, handelsmän pilgrimer och liknande, inte beväpnade kämpar.

Och det är i alra högsta grad ekonomisk försvarbart att göra sådana överfall, man gör helt enkelt fler överfall. De är möjligt då man genom numerär kan få motsåndet att undvika strid, och man slipper skadade och döda att ta hand om. Vad som inte är ekonomisk försvarbart är att råna små grupper av tungt beväpnade äventyrare.

Meldert

Veteran
borde kanske sluta tjafsa, men...

...diskussionen är ju intressant och hittills konstruktiv.

"Rövare föredrar byten med större utdelning, handelsmän pilgrimer och liknande, inte beväpnade kämpar."

Det är iochförsig helt riktigt, Vilket gör rövare till ett ganska otroligt motstånd för en normal äventyrargrupp. Såvida man inte gör ett rövargäng ala Robin Hood som ser själva striden som ett nöje också. (läs Howard Pyles roman).

Däremot motsätter jag mig möjligheten till väldig stora rövarband som i princip överfaller alla inom ett område. Ett sådant rövarband skulle troligen bli väldigt kortlivat då resande snart skulle undvika området helt. Alternativt skulle de styrande i området göra något åt saken, entré rollpersonerna?

Korpen

Hero
Re: Du tjafsar inte...

Hm, jag skulle tro att riktigt stora rövarband har det som sekundär sysselsättning, och bara under kortare tid. Det kan vara så att bönderna i en by samlar ihop sig och ger sig ut och plundrar områden ett par dagsmarcher bort eller olika sorter av nomader som drygar ut inkomsterna med plundring.

Även om rövarna slåss för att de tycker att det är roligt så finner jag det otroligt att de ger sig in i strider de antagligen vet de vinner eller med lätthet kan komma undan.

Men visst, rövarband är som lejon, är de för få kan de ej försörja sig, blir de för mång kan de ej försörja sig. Men är de få ger de sig ej på folk som är beväpnade.

Men troligast är att om Rövare och RP slåss, så är det RP som söker strid.