Ett försvar till rälsning... eller vad det nu är?
Vi har redan haft en viss förvirring kring vad fisktank egentligen innebär för spelstil, men är det egentligen klart vad rälsning är? Jag har, under de senaste åren, börjat kalla min egen spelledarstil för rälsning (tja, jag använder den inte i alla kampanjer, men i majoriteten), kanske för att det är provokativt.
Men i den här tråden har jag sett att många associerar rälsning med "urformen" av rollspel, på det sätt nybörjare spelar. Med det menar jag - man köper ett äventyr, spelar det från A till B. Klart. Gärna med högläsning av kursiva texter. Nästa äventyr, A till B. Klart. Basenanij kallar detta tidsfördriv, och jag förstår honom i viss mån. Men det är inte detta jag vill kalla rälsning (alternativt så behöver jag en ny term).
Min spelstil går ut på att konstruera dramatiska berättelser, på samma sätt som man skriver ex. en novell eller manus. Till skillnad från en novell/manus så skriver jag dock inte detaljerna - men jag planerar en resa från A till Z via B,C,D/E, F, etc (ofta med några alternativa vägval längsmed). Varför gör jag detta? Jag får kontroll över den stora dramatiken. Jag kan utveckla väldigt invecklade plottar, jag kan planera i förväg, så att spelarna gör något tidigt som får planerad effekt långt senare. Det blir mycket lättare att ordna aha-upplevelser och plottvister - SLP:n som är vän tidigt i kampanjen är i själva verket en fiende framåt slutet - och då inser spelarna plötsligt varför SLP:n betedde sig som han/hon gjorde i början. En fisktank har inget stöd för detta i sig, utan kräver just att man planerar i förväg.
Nu vet jag att massor av folk får väldiga eksem av tanken att spela efter manus, och ska jag vara ärlig upplever nog varken jag eller mina spelare att det är ett manus. Av rent praktiska skäl varken kan eller vill jag planera allt. Massor händer under spelmötena som inte är planerat av mig. Jag ändrar därtill planer, eller får nya idéer på alternativa vägar till B genom genialt agerande av mina spelare. Jag tvingar aldrig spelarna annat än genom in-gametvång: ex. om jag inte vill att en viss SLP ska dö än vaktas han av en rejäl skara vakter, som gör att spelarna/rollpersonerna inser att en attack i nuläget vore självmord. Dessutom spelar vi semi-friform vilket drar ner riskerna för galna tärningsutfall som vänder hela händelseförloppet. I mångt och mycket handlar det om att ge en illusion av valfrihet, på samma sätt som filmer är spännande även om man misstänker att hjälten överlever (något som jag såvitt jag vet lyckas med för det mesta).
Så är inte min rälsning något annat än tidsfördriv? Min sorts rälsning kräver tokmycket förberedelse - ofta spenderar jag lika mycket eller mer tid per vecka att planera spelmötet än själva spelmötet (en anledning till att jag vill dra ner på den här typen av spelande framöver). Ibland betalar sig arbetsinsatsen när kampanjer eller särskilda spelmöten faller ut väldigt väl, men bara ibland.
Jag har stor erfarenhet av fisktank också, och har man tur är en sådan helt självgående och spelledaren behöver inte förbereda sig en minut för att kunna hålla i ett spelmöte (jag har haft en sådan kampanj, och den ligger på min topp 3-lista) - vilket gör att jag nästa gång definitivt kommer spela fisktank. Men en fisktank har inga garantier för god dramatik och plotter, och har man otur (med det menar jag egentligen en massa faktorer) blir en fisktank ganska platt. Dessutom vågar jag påstå (det uppenbara?) att en fisktank inte lämpar sig väl för många sorters av berättelser/kampanjer - det beror ju på vilken story man vill ha.