tack, då var det inte Expert, känner igen skrivningen efter alla dessa år, coolt. Och Western 1 som jag for efter hade en hävstång för träning om man samtidigt var hämndlysten. Inte en bugg, bara kul men inte strikt efter formeln: uppfylla drivkraft/livsmål = bonuserf.
Då kommer jag bara på att Edge of the Empire som har Obligations (åtagande/belastning/förpliktelse) kommer nära. De är knutna till individer och ger bonuserf. från start och kan belasta under spel. När de uppfylls (Skuld betalas t.ex.) så raderas de. Men inte klockrent vad som diskuteras.
Rangertheman, vi spelar med några få utmärkande personlighetsdrag. Och spelarna visar sina sidor i stort sett jämt. För att hjälpa på traven ger jag spelaren 4 förslag och föreslår att de väljer två, slänger en och flippar en. Vill de ändra under skapandet är det OK (många utvecklar ju personligheten över tid), likaså om de kommer på något annat men då väljer de aktivt. Brukar slumpa förslagen från listan nedan:
https://liveboldandbloom.com/02/self-awareness-2/list-of-personality-traits
Lite slump hjälper även mer erfarna från att hamna i samma hjulspår. Och vill man kan man koppla positiva och negativa sidor till vissa stats beroende på spel. Ett råd dock, undvik att föreslå tongivande spelare spelförsvårande drag som Pessimist, Ifrågasättande eller Blaserad. Risken är att de helt i onödan förgiftar spelflytet genom att påverka de andra spelarna.