Vad man tycker är intressant varierar ju stort från person till person, och från tillfälle till tillfälle.
Medeltiden och djupt religiös behöver inte heller betyda kyrklig nickedocka. Både Luther och Newton var djupt religiösa personer, och det var nog inte målet för någon av dem att öka sprickorna i kyrkan. Som jag förstår det var Luthers ursprungliga mål att läka splittringar, men hans övertygelse gick dock lite på kollisionskurs med Rom. Newton försökte tydligen förstå sig på de mekaniker gud jobbade med.
På samma sätt kan det finnas utrymme att ha en rollperson som kanske tvivlar på den världsliga organisationen, men är övertygad om den andliga/mytologiska. Eller som kanske tvivlar på varken eller, men i sin jakt att förstå "världsalltet" bättre kommer i konflikt med de mer "traditionella".
Men, det handlar om förväntanshantering, och göra sitt bästa med att beskriva just ramarna. Vad är det man vill ha med, och vad är det man vill undvika att ha med. Ibland kan ett koncept ligga utanför ramarna, men det man egentligen är ute efter kanske inte gör det. Så genom att bolla lite fram och tillbaka så kanske man kan komma fram till ett lika intressant koncept, som fungerar för spelgruppen.