Nekromanti Rävsvans köper Kaleidoskop

Olle Linge

Snigel
Ser verkligen fram emot detta samgående, för köp vete tusan om man kan kalla det då produktionen de två företagen mellan är så oerhört olika.
Tja, köp defininieras nog som när en part ger en annan part pengar för något och det är vad det handlar om i det här fallet. Så nog är det ett köp alltid, oavsett hur olik verksamheten är.

Nackdelen kan dock ses i ovansagda... trots allt så smalnar det av marknaden (då sett i antalet aktiva företag i rollspelssverige) och om företaget går omkull (se äventyrsspel och andra tragiska krascher) så minskar det marknaden ytterliggare.
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag kommer att fortsätta att skriva spel även om det här kraschar. Visst är det svårare att vara ensam, men det gick ju bra tidigare. Jag ser ingen anledning till oro, utan det här är endast positivt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nostalgitips

Nostalgi kommer att handla om mjukporr med rävflickor.
Det finns en tråd på Kaleidoskopforumet där du kan föreslå olika mål och rollspersoner till Nostalgi. Mjukporrsrävflicka är kanske något som borde införas?

/tobias

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Ok, köp erkännes då. Kan dock inte låta bli att undra om hur mycket pengar det handlar om. Men med tanke på diskussionerna kring Kim Vässmars utköp av Neogames och att det hyssjades vildt vid tillfället så misstänker jag att jag aldrig kommer få svar på den frågan. Priset måste dock varit väsentligt, varför jag misstänker att antingen har Sundelin vunnit stort på Lotto eller tagit justa lån.... vilket gör mig orolig om det här skulle falliera... :gremfrown:

Jag är övertygad om att du fortsätter skriva spel i alla fall. Frågan är hur du ska sprida dem.... :gremfrown:

Men det är i alla fall skönt att ni jobbar vidare även under annat flagg... mycket trevligt helt enkelt.

För egen del gäller det nu bara att jag får in lite kosing så jag kan köpa av era produkter. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Apropå Forum

Bör inte Kaleidoskops forum hamna in under Rävssvansens nudå?
Naturligtvis. Dante kommer antagligen att fixa det när han får tid.

/tobias

Nightowl

Champion
Det här kan bara betyda elände...

Marknaden för kulturella upplevelser behöver vara diversifierad för att tillåta maximalt antal kreativa aktörer att publicera sig. Detta gäller även rollspel.

Maktcentreringen som detta innebär kommer att kraftigt dämpa kreativiteten på den svenska rollspelsmarknaden och därmed möjligheten till stimulerande tankeutbyte. I förlängningen utgör detta ett hot mot demokratin bland rollspelare.

Vet SVEROK om detta?

Erik, djupt besviken på alla inblandades agerande!

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Det här kan bara betyda elände...

Är du helt segelfaren? Vi tjatar ju ständigt om att den Svenska rollspelsmarknaden och dess resurser är så smal, vad gott måste då inte kunna komma ur att man lägger samman pengar i en pott och kan ge ut spel Över Huvud taget?

Dessutom så tror jag fortfarande inte att Sundelin kan dämpa grabbarna i Kaleidoskops fantasi och idéer. Fullkomligt befängt att tro att detta på något vis skulle vara negativt.

Det stimulerande tankeutbytet du överhuvud taget ser äger ju rum här och på konvent och att det skulle hindras av att ett företag köper upp ett annat - det är ju inte första gången heller - är ju helt uppåt väggarna.

Eller menar du att alla små hobbyister som funderar på att tillverka rollspel klarar det utan att slå sig samman. Kaleidoskop själva är ju just en sådan sammanslagning. Vad menar du ändras med det?

*förvirrad av resonemanget*

Nightowl

Champion

Samma principer gäller, och ännu mer när det rör sig om sådana små organisationer! Personligt inflytande och personkemi får då ännu större roll, och Kaleidoskop kommer inte att undgå att tvingas följa Krilles önskningar, eller så kommer slitningar att skapas som minskar deras arbetsförmåga.

Det är extra farligt eftersom Krille redan har så stort inflytande över det s.k. kulturella kapitalet på den svenska rollspelsmarknaden; vi närmar oss nu en situation som liknar Target Games förkvävande monopol under 80-90-talet.

Och vem vill ha tillbaka den tiden? Ingen vettig människa, i alla fall! :gremsmirk:

Erik, fattar inte att ingen annan inser krisen

Eva Florén

Swashbuckler

Ehum. Ju större organisation desto större utrymme för alla former av oliktänkande kan man kanske tycka. I varje fall så blir det en större organisation om små företag slår sig samman/blir uppköpta av varandra.

Det personliga inflytande kan jag dock inte se någon som helst fara med. Att följa Krilles önskningar kan alltid åtgärdas med regler i spelen som tillfredsställer skaparens önskningar. Som i fallet med Eon där du har en Mängd frivilliga regler... och hur de brukas är ju upp till spelaren. En i min mening enkel lösning.

Stort inflytande på kapitalet?! Men ehum. Ja det ska vara på de "fria" spelen, för har inte ett lag med andra firmor redan större inflytande på marknaden idag (Neogames, Saga, Järnringen mfl)?
Dessutom tror jag inte han lyckas tygla dessa toppkrafter på fria marknaden. Gör han det så gör han sig själv en otjänst om jag får lov att säga. Men det resonemanget har jag redan varit inne på. Att köpa upp ett företag innebär att köpa upp idéer Och att nyttja dem.

Target Games hade väl iofs aldrig fullkomligt monopol. Som nu bestod marknaden av en rad intressenter... Vi får väl ändå inte glömma Ragnarök speldesign, Lancelot Games mfl. till skillnad mot den stora tigern tillverkade de små spel i mindre upplagor - precis på samma sätt som Rävsvans, Kaleidoskop, Saga mfl gör idag och där har vi det igen. Rävsvans är ingen stor Tiger, utan en liten räv som försöker göra sitt bästa.

Jag ser som sagt fram emot vad räven och maffian kan tillverka. :gremsmile:

Eva

Nightowl

Champion

Det rör sig alltså om kulturellt kapital, där man "köper" sig inflytande över ett socialt fält genom sitt anseende i andra avseenden än de rent ekonomiska...

Krille är inte en person som jag någonsin upplevt som kompromissvillig eller tolerant, och han har en mycket stark personlighet och ett ego stort som en fotbollsplan. Missförstå mig rätt, men även om Krilles egna produkter är bra, i den mån man överhuvud taget kan prata om en absolut estetik, men det oundvikliga inflytandet över Kaleidoskops arbete kan inte annat än likrikta det kreativa tänkandet inom Sveriges snabbast krympande sektor av interaktivt berättande, till allmänt förfång för oss alla!

Erik

Hjalle

Swashbuckler
Det borde ha varit Neogames [NT]

-Hjalle, eftersom jag skulle vägra att spela Magneter & Mirakel utan Neotechs regler.

Eva Florén

Swashbuckler

HerreGud, jag vet ju att det är Nightowl jag bråkar med. Men du är nästan... jag finner inte ord.

Krille om något är det mest kompromissvilliga jag vet när det gäller andras produkter. Och det Är andras produkter även om de serveras under hans tak. Bara Han blir nöjd med Funktionen och att spelet har en Klar Egen Känsla så kommer han släppa igenom det genom sitt "kompromissovilliga" nät. Hur kan du tro att mannen som jag bollat rollspel genom åren är kompromissovillig?

Du vet ju inte ens vad du talar om.

Om du nu svara i samma envetna stil så spelar det ingen roll. Jag kommer igen i morgon och ser vad som hänt. NU måste jag ta godnatt, enär min kropp kräver näring och sömn.
GodNatt.

Eva

Johan K

Gammal & dryg
Spännande, spännande... :gremlaugh:
Ska bli intressant at se vd detta utmynnar i, så att säga.

solvebring

Superhero
Har inte spelet någon Rävsvans- eller Kaleidoskop-produkt än, så jag säger inte så mycket om det spelmässigt sett.

...Jag är glad för Krilles och grabbarnas skull. För att de breddar sig och att det svenska rollspelsutskicket får möjlighet att växa. Allt som främjar rollspelsmarknaden i Sverige glädjer mig.

Rollspeliga gratulationer till samliga inblandade :kaffe:! :t20: :t100:

Flurtis

Hero
Misstänksam

*sniff sniff* jag tycker det luktar lite April, April över det här faktiskt.

Låter väldigt April, April om jag får säga det.

//Flurtis, som tycker det är en kul nyhet ifall det inte är ett aprilskämt