Nekromanti Råd inför köp av laptop

Nabu

Warrior
solvebring said:
Man vet ju att ju mer GHz och RAM desto bättre
...vilket såklart är en sanning med modifikationer. När det kommer till CPU är antalet kärnor också "viktigt," men ju fler kärnor desto lägre klockfrekvens. Oftast får man totalt högre klockfrekvens över alla kärnor ju fler kärnor man har, men många program har inte speciellt optimerade algoritmer för att hantera fler än två. Och när det kommer till RAM så kommer man till en nivå där man inte får ut särskilt mycket av att koppla på mer. Vista kräver mycket RAM, men innan dess brukade vi säga att mer än 2GB egentligen var slöseri på pengar (i de flesta fall). Å andra sidan rekommenderas man väl att ha obscena 4GB eller någonting till Vista? Ska du sedan jobba grafiskt är just grafikkortet också något att ta i beaktningen; med dess minne och klockhastighet.

Sedan har jag väldigt dålig koll på laptops i allmänhet, tänker själv skaffa mig en MacBook Pro (troligen 13").

~Nabu, tänkte bara påpeka

solvebring

Superhero
Om vi lägger minis åt sidan eftersom man lär få mer dator med en vanlig bärbar? Vi snackar fortfarande 4-5 tusen spänn och samma användningsområde, alltså allt mellan himmel och jord i vardagen; både plugg, nöje musik och film, rollspelshjälp, skriverier och sen anteckningshjälp. Vad tror ni då, och är då Packard Bellen som jag länkat ovan något som då lämpar sig? Nåväl sammanfattat tänker jag väl som i första inlägget här med.

Snow

Swashbuckler
Jag tycker att du ska ta i lite mer och skaffa en "riktig" dator, så får du inga problem med att köra exempelvis photoshop. Prestandan förbättras en hel del när man gå från 4k till 7k: ordentligt med minne, riktigt grafikkort (med dedikerat minne så att den inte tuggar av det vanliga minnet). På mitt förra jobb köpte vi snorbilliga laptops till exjobbare, ca 4000:-. Fast vi direkt uppgraderade minnet på dem dög de inte mycket till, riktigt sega maskiner.

solvebring

Superhero
Är det förresten någon som tror på det åka in och snacka med grabbarna i butikerna, eller är det månne stor risk för typiskt säljsnack så de får sälja det de vill sälja?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Är det förresten någon som tror på det åka in och snacka med grabbarna i butikerna, eller är det månne stor risk för typiskt säljsnack så de får sälja det de vill sälja?
Beror lite på vart man går, skulle jag tro. Har stött på båda sorterna själv.

Jag har förresten ett par grejer att säga om datorer och hastigheter: För det första är det asdumt att köpa en laptop just nu, eftersom den kommer att levereras med Microsofts sämsta operativsystem sedan Windows ME: Vista. Alldeles runt hörnet ligger Windows 7, som är stabilare, snabbare, och bättre på alla sätt. Kommer i oktober. Det kan finnas kedjor och liknande som erbjuder billig eller gratis uppgradering har jag hört, men det är mycket osäkert.

För det andra är klockfrekvens på CPU och antal gig i RAM inte så jätteviktigt längre. Varför? Jo, för att tillverkarna vet att det är de siffrorna som säljer, så de verkar dra in på annat - som hårddiskar (långsam hårddisk är en skitjobbig flaskhals) eller för den delen hastighet på RAM-minne. Jag har testat en hel del datorer på senaste tiden, både bärbara och stationära, och trots flera kärnor och fläskig mängd RAM och sånt så känns de sega.

Mitt tips är att åka in till något ställe som har bärbara datorer och se till att få testa lite på nån av deras utställningsmodeller. Fråga om du kan få se datorn stämngas av och startas igång, så kan du testa - hands-on - hur datorn "känns".

Och om stället du besöker inte låter dig testa sånt, skriv det i den här tråden så vet vi andra att vi ska undvika sagda kedja =)

solvebring

Superhero
Tackar. Det där var verkligen schyssta tips. Vad det gäller OS så håller jag helt och fullt med om vad du säger ang Vista, vilket jag har på den stationära. Trögt i allmänhet. Ingen höjdare precis. Dock har jag lagt märke till att många säljare också erbjuder XP istället. Det är det jag siktar på faktiskt, eftersom det må vara äldre men tusan så bekvämare och raskare. Hade tänkt att kanske hoppa in på elgiganten idag, dock vet jag inte hur hjälpsamma de är.

krank

solvebring said:
Tackar. Det där var verkligen schyssta tips. Vad det gäller OS så håller jag helt och fullt med om vad du säger ang Vista, vilket jag har på den stationära. Trögt i allmänhet. Ingen höjdare precis. Dock har jag lagt märke till att många säljare också erbjuder XP istället. Det är det jag siktar på faktiskt, eftersom det må vara äldre men tusan så bekvämare och raskare. Hade tänkt att kanske hoppa in på elgiganten idag, dock vet jag inte hur hjälpsamma de är.
Nackdelen med XP är ju att det ganska snart kommer att sluta finnas säkerhetsuppdateringar och grejer till det; M$ vill ju bort från operativet i fråga så snart som möjligt. Det betyder också att de som bygger hårdvara antagligen kommer att övertalas att röra sig bort från plattformen, vilket leder till färre drivrutiner och liknande, framför allt till ny hårdvara. Sedan lär även till exempel Adobe börja göra mjukvara som använder W7/Vistakärnan fullt ut och som inte stödjer XP.

Alltså, att köra XP är enligt mig ett helt OK beslut, men man ska nog vara medveten om åt vilket håll utvecklingen går. Det finns också bromsklossar för den utveckling jag nämnde, så det är svårt att förutse hur snabbt det kommer att gå.

Själv testar jag W7 på min dator, som sekundärt operativsystem (jag bootar antingen Ubuntu(Linux) eller Windows 7) och jag är faktiskt riktigt impad. Kommer man bara bort från tanken att det ska se ut och funka exakt som XP så är det ganska snabbt och bra; vinner över Vista med hästlängder i mina ögon. Ska tydligen vara ungefär lika snabbootat och så som XP. I den mån man kör Windows rekommenderar jag alltså 7.

Ditt beslut dock. Givetvis.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag köpte en begagnad Thinkpad T40 innan jag for till Afghanistan för ett år sedan, eftersom jag ville ha en maskin som tålde hårda tag och lite skit. Den kostade då ca 2000 kr och jag utrustade den med Ubuntu. Jag är nöjd. Maskinen är robust och tangentbordet är behagligt att använda (till skillnad från många andra laptops).

Maskinen hanterar inte HD-video, men det kan jag leva med eftersom jag inte kör BlueRay hemma i alla fall. Open Office har sina baksidor, men är adekvat och saknar Words dumma ovana att trixa med dokumenten.

Med tanke på priset är jag nöjd. (Sedan har jag en stationär Windows-maskin för att köra InDesign.)

NilsK

Ligist
Det där stämmer inte. Det är den tidigare HP-modellen (2133). som är seg. Jag vet för jag har den.

HP2140 är en grym maskin som är minst lika rapp som Asus 1000 men har några fördelar: ett riktigt bra tangentbord, redigt aliminumchassi och en massa anslutningar som inte brukar finnas på netbooks. Se här för recensioner.

Skulle jag köpa en ny netbook idag skulle det antagligen bli 2140.

Pc-city har nyligen sänkt priset till ynka 3000, se här.

solvebring

Superhero
Okej. Det har du ju rätt i. Det är som vanligt med det där förbannade Microsoft. Bort med det gamla, in med det nya och tvinga på det på folk varken de vill eller inte. Well, min stationära blir väl ändå den huvudsakliga burken så så desperat efter alla updates är jag inte. Kan ha överseende med det.

krank

solvebring said:
Okej. Det har du ju rätt i. Det är som vanligt med det där förbannade Microsoft. Bort med det gamla, in med det nya och tvinga på det på folk varken de vill eller inte.

Tja, på mitt jobb har de just gått över till Office 2007, så jag känner din bitterhet =)

solvebring

Superhero
Du som förresten är hemma i datorernas värld. Vad säger du om Bellen jag länkat lite längre upp? Jag menar den är ju i min prisklass och tycks vänlig som allrounddator.

krank

solvebring said:
Du som förresten är hemma i datorernas värld. Vad säger du om Bellen jag länkat lite längre upp? Jag menar den är ju i min prisklass och tycks vänlig som allrounddator.
Jag är absolut inte hemma i de bärbara datorernas värld, och även mina kunskaper om hårdvara är egentligen ett par år gammal, utom ett fåtal personliga erfarenheter. Jag har haft några år då jag inte hade råd att uppgradera min egen dator, se, så jag hade ingen anledning att hålla mig uppdaterad.

Så sorry, ingen aning. Laptops är en djungel även för mig.

Jarl

Hero
krank said:
Jag har förresten ett par grejer att säga om datorer och hastigheter: För det första är det asdumt att köpa en laptop just nu, eftersom den kommer att levereras med Microsofts sämsta operativsystem sedan Windows ME: Vista. Alldeles runt hörnet ligger Windows 7, som är stabilare, snabbare, och bättre på alla sätt. Kommer i oktober. Det kan finnas kedjor och liknande som erbjuder billig eller gratis uppgradering har jag hört, men det är mycket osäkert.
Inte alls så osäkert. Köper man en dator med Vista nu så får man Win7 när det släpps. Möjligtvis till en distributionskostnad, men det är ju inte hela världen.

(Sen *vet* du att Vista smiskar alla tidigare OS från MS på fingrarna...)

Jarl

Hero
solvebring said:
Okej. Det har du ju rätt i. Det är som vanligt med det där förbannade Microsoft. Bort med det gamla, in med det nya och tvinga på det på folk varken de vill eller inte.
Ja stackars alla människor som efter 9 år "måste" uppgradera till ett mycket säkrare, stabilare och bättre OS. Det är hemskt att de ska behöva få färre virus, ha mycket bättre resurs/minneshantering och få fler funktioner. Stackare...

krank

Jarl said:
Ja stackars alla människor som efter 9 år "måste" uppgradera till ett mycket säkrare, stabilare och bättre OS. Det är hemskt att de ska behöva få färre virus, ha mycket bättre resurs/minneshantering och få fler funktioner. Stackare...
Påstår du nu, på allvar, att Vista är rädd om användarens resurser? Är du riktigt riktig? Vista bootar långsammare och reagerar långsammare, äter mer RAM och processor bara genom att finnas där...

Windows 7 verkar däremot vara OK, om man bortser från att nya Utforskaren är betydligt sämre än den i XP. Inte för att den i XP var bra, men den här är skitdålig.

krank

Jarl said:
Piskar på fingrarna när det gäller vad, förresten? Windows XP kan köras på sämre hårdvara, är stabilt, bootar snabbare och äter mindre RAM och processor.

Och tuggar inte upp hårddisken hela tiden som default.