Nekromanti Röd Gryning

Troberg

Sinister eater
Och nu är dådet utfört

Den är så bra så att jag kanske till och med lånar den (i en lite modifierad variant) till Generica, om det är OK.
Nu har jag stulit din ide! Så här blev det (en fördel):

Latent Talent
You have some talent that you are not aware of, but should you choose to develop it, you will have a natural feel for it and will learn quickly.
This is a good advantage for a campaign where the characters will grow out of their initial shape and evolve into something different, for example ordinary people who decide to start a resistance movement. They will have to learn as they go and develop their specialities.
In game terms, each latent talent is one skill which you may not have above beginner level, but which you may learn during the game at half cost. Typically, these may be skills that the game master will not even let you take at a higher level when the character is first created. The latent talent discount only works up to 18, beyond that, learning costs are normal.
In some cases, the player will not know which skill is affected until he spends points to improve it. The game master will decide which skills are affected and the player will have to explore to find out what the hidden talents of his character are.
Cost (Known skill): 4
Cost (Unknown skill): 2
Hoppas du inte tar illa upp.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Avatar koncept

Mmm, Red Dawn... Skön film. Själv anar jag problem om jag faktiskt skulle till att spelleda det, lumpen förstörde militärspel för mig, jag sitter bara och tänker på att alla som inte kryper än måltavlor.

Själv har jag spellett en hel del Twilight 2000 förr, men nu när jag har plockat fram det igen så har det mest blivit kaos, spelare som gjort lumpen lider av samma "problem" som jag själv, och de som inte gjort det uppför sig om actionhjältar (vilket funkar, men sticker i ögonen på "veteranerna"). Verkar som du listigt nog löser hela biffen med ditt avatarsystem, återstår att se om folk har sådan självinsikt att de kan bedömma sig själva på ett sådant sätt att det blir spelbart.

Troberg

Sinister eater

Själv anar jag problem om jag faktiskt skulle till att spelleda det, lumpen förstörde militärspel för mig, jag sitter bara och tänker på att alla som inte kryper än måltavlor.
Själv har jag spellett en hel del Twilight 2000 förr, men nu när jag har plockat fram det igen så har det mest blivit kaos, spelare som gjort lumpen lider av samma "problem" som jag själv, och de som inte gjort det uppför sig om actionhjältar (vilket funkar, men sticker i ögonen på "veteranerna").
Jag tror att man kan fixa det genom att göra det lite mindre traditionellt militärt och lite mer motståndsrörelse och gerillakrig. När man slåss i underläge har man inte råd med öppna slag, det gäller att välja mål och göra hit'n'runs.

Mr White

Veteran

Som Troberg skriver så handlar det om att välja när man slåss. Det blir till att ta till förberedda bakhåll ( edit: från mycket roligare, men felaktiga, bakhål ) om man vill överleva som gerillasoldat. Vidare har ens karaktär lika bra krigskoll som en själv: eftersom man, just så, spelar sig själv.

I övrigt har spelsystemet en funktion som indirekt kommer att tvinga spelarna ned och i skydd. I korthet går det ut på att skydd samt ställning KRAFTIGT påverkar chansen att bli träffad. Twilight 2000 spelas (alt. kan spelas) just så som du beskriver eftersom spelsystemt inbjuder till det.

Fan, det låter lite taffligt så här....men det är det inte. Är ni intresserade så berättar jag gärna mer utförligt.

Troberg

Sinister eater

Det blir till att ta till förberedda bakhål om man vill
Är det en felstavning eller har jag totalt missförstått vad spelet går ut på?!?!?!

Mr White

Veteran

Det blir till att ta till förberedda bakhål om man vill överleva som gerillasoldat.
Som i att spelarna väljer platsen och tiden för striden?

Och med striden menas då just STRID, inte öppningar av koprofag natur. Ledsen :gremwink: Bakhåll.