Re: Nej tack...
Håller inte helt och hållet med dig. Visst finns det mycket att klaga på vad det gäller djup av karaktärer och dylikt, men se vad t.ex. Salvatore har gjort: Han öppnade The Underdark, hela Northlands och överhuvudtaget allt som har med drowelves att göra. Innan hans noveller om Drizzt kom ut så var utbudet i supplement rätt torftigt. Sedan finns det andra fördelar med de här novellerna. För en rollspelsgrupp som aldrig spelat i FR, eller fantasyspel överhuvud taget, så kan de här novellerna göra underverk. Strunta i varför, eller hur bra, Salvatore och de andra skriver, de ger tillsammans en relativt enkel och snabb inkörsport till FR och andra spelvärldar. Som exempel på vad en författare kan åstadkomma med noveller kan jag nämna Robert N. Charettes Shadowrun-triologi. Fasa släppte i princip inga andra noveller förän Charettes hela triologi hade kommit ut. Dessa böcker gav en fullkommlig bild av världen där Shadowrun utspelar sig, hur magin funkade och så vidare. Det enda vår spelledare behövde göra var att ge oss de här att läsa, och sedan var det bara att göra karaktärer och köra! Självklart behövdes det lite inkörning på reglerna osv, men böckerna gjorde jobbet att hamna i synk med en ny spelvärld mycket enklare. Jag vet att Shadowrun är et sci-fi rollspel, men det här kanske förklarar vad jag menar. Att Salvatores böcker blivit kaka på kaka är uppenbart, och att Drizzt och de andras upptåg blivit för maxade är ju uppenbart, men se böckerna för vad de är!(har läst alla inläggen nedanför, håller med vissa, andra inte, Rev, jag tycker att det var bra att ämnet togs upp. Men vi kan väl hoppa över bokbål och andra dylika otrevligheter. Det blit mer demokratiskt på det sättet. Jag tycker vi tar upp ärendet i amerikanska Senaten i stället, och tvingar TSR och de andra förlagen att skicka ekonomiskt kompensation som drabbats
"Slå en t4:a, det går bättre då..."