Ännu mer om SW
Duktiga? Snarare hyfsade. Men det känns lite oengagerat. Och storyn är som sagt inte den bästa. Jag minns nagaierna från Marvels Star Wars serier (vilka alla kommer att ges ut igen i kronologisk ordning, samlade i sju trade paperbackalbum) som kom och pangade på efter Return of the jedi. Det kändes mycket mer Star Wars. Yuzzan Vong är som om Star Warsuniversat fått en haschpsykos. Ungefär. Jag säger inte att allt är dåligt med de nya böckerna. Det finns ljusglimtar, även om det skulle gått att göra något mycket mer Star Wars. Och ja, ysalamari är rätt intressanta, men Yuzzan Vongs oberördhet är rätt löjlig.
Det finns några Star Warstitlar som man dock inte bör missa:
1. Dark Empire (Dark Horse, tecknad serie.) Helt underbar.
2. The Thrawn trilogy (Dark Horse, tecknad serie, baseras på Tim Zahns böcker) Snyggt tecknad och storyn gör sig bättre visuell än som roman, för i ärlighetens namn är Zahns språk lite väl enkelt.
3. Tales of the jedi (Dark Horse igen) Nu menar jag serierna om Ulic, Nomi och Exar (av vilka den senare också dök upp i The Jedi Academy trilogy). Till stora delar vältecknad, även om finalavsnittet i Dark Lords of the Sith var en stor besvikelse.
Naturligtvis finns det mer. Liksom det finns episoder som absolut bör undvikas:
1. Russ Mannings Classic Star Wars. Kom igen. Hur kunde dessa usla serier ges ut i samlad form?
2. Splinter of the Minds eye (Del Rey, Dark horse) Skrevs av Foster 78, tror jag det var. Stämmer inte så bra överens med Star wars i övrigt. Luke (eller var det Leia?) hugger av Darth Vaders ena arm (!) med en ljussabel, bland annat... Det enda positiva var att första numret av den tecknade versionen hade ett fruktansvärt snyggt omslag som undertecknad gärna vill ha som affisch.
3. Den första tecknade versionen av A New Hope. Sämre teckningar har man aldrig skådat.
/Daniel Lehto, som byter ut yuzzan mot nagaier & brudar