Racing-spel

Organ

Out of time, out of mind
Jag spelade nyligen ett parti Heat: Pedal to the Metal. Det är inget nytt spel för mig. Jag har spelat det flera gånger tidigare. Men den här gången insåg jag hur mycket jag verkligen uppskattar spelformen. Heat är heller inte unikt. Det finns ett flertal olika spel med samma grundmekanism, dvs där man tar sig runt en bana genom att spela ut kort som förflyttar ens fordon ett visst antal steg.

Förutom Heat så har jag även spelat Flamme Rouge och Ave Caesar. Flamme Rouge handlar om cykellopp och har egenheten att varje spelare har två cyklister i team och ger ytterligare dimension till spelet då de kan hjälpa varandra genom att blockera motståndare, ge varandra slipstream och annat. Ave Caesar handlar om häst och vagn-kapplöpningar i antikens Rom Ben Hur-style. I jämförelse med de tidigare nämnda spelen är Ave Caesar i det närmaste minimalistiskt i sin utformning. Det har i stort sett inga extraregler utan använder bara själva grundmekanismen i sin renaste form. Inga "straff"-kort i form av uttröttning eller överhettade motorer utan lekarna innehåller bara rena förflyttningskort. Den enda egenheten är att alla spelare, någon gång under loppets tre varv, måste stanna till i fållan nedanför kejsarens plats vid upploppet och hälsa honom med ett högljutt "AVE CAESAR!!!". Den som missar det (eller hindras att ta sig in i fållan av sina motspelare) diskas.

Vilka andra spel med samma mekanism finns egentligen? Vilka är bra? Alga gav (Väl?) ut ett Formel 1-spel när det begav sig som använde liknande regler, eller? Finns det spel som använder helt andra regler för kappkörning runt ett bräde? Jag vill minnas att jag spelat något kortspel med racingtema men det var utan spelplan.

Last edited:
Camel Up är ju vansinnigt roligt racingspel som levererar många skratt. Vadslagning är ett viktigt element i spelet.

Robo rally är annars det roligaste brädspelet jag någonsin spelat. Det är inte ofta jag börjar skratta hysteriskt, men det levererar Robo Rally :) Det är ju dock lite annorlunda än de spel som du nämner. Det går mer ut på att programmera förflyttning.

Rickard

Urverk speldesign
Som av en händelse såg jag detta igår på Spielmaterial.de. Var lite sugen bara för att se hur de kan få slalom att bli roligt. :D

Björn den gode

Swashbuckler
Formula DE är väl det mest kända racingspelet, men där används tärningar istället för kort (dock tärningar av olika storlek beroende på vilken växel man har så det är inte _helt_ slumpmässigt). Flamme Rouge tycker jag förövrigt blir väldigt mycket bättre om man kör en tour istället för enskilda lopp.

Rickard

Urverk speldesign
Jag vill minnas att jag spelat något kortspel med racingtema men det var utan spelplan.

Du kan också ropa hem den här gamla klassikern, idag, som ingen spelat för det var så krångligt:

Organ

Out of time, out of mind
Robo rally är annars det roligaste brädspelet jag någonsin spelat. Det är inte ofta jag börjar skratta hysteriskt, men det levererar Robo Rally :) Det är ju dock lite annorlunda än de spel som du nämner. Det går mer ut på att programmera förflyttning.
Just fasen! Jag glömde RR! Det är ju helt klart ett racingspel. Och jag håller med. Det är nog det roligaste brädspelet även jag någonsin spelat.

PAX

Jordisk Äventyrare
Rallyman finns i två varianter. GT respektive Dirt.
Jag satt och läste reglerna för någon månad sen och de är lite mer åt det avancerade. Har dock inte hunnit testa spelet ännu.

Sen finns ju Car Wars och liknande Mad Max spel.