Nekromanti Racing

Grog

Swordsman
Tänk filmer från 70 och 80-talen. Tänk Rob Zombie. Tänk hämndlystna ryska hamnbusar. Tänk Entourage. Tänk en fet sheriff vars stolthet ni sårat. Tänk två bilar som varvar på startlinjen och tjejen förarna kämpar om vinkar till start.

Jag funderar på om det kan vara en kul idé att skapa ett rollspel som handlar om bilar, street races, pink slips, rally och allt annat actionmässigt på fyra hjul. Kanske båtar också? Här avgörs konflikter framför allt med skrikande däck, inte med sköld och svärd.

Vid första blick ser konceptet kanske alltför smalt ut, men när man funderat lite på allt man kan göra och alla karaktärer som man kan spela och interagera med tror jag det finns utrymme för mer än ett dogmaspel här. För att svara på den ständiga krillefrågan; men vad gör man då?:
<ul type="square">[*]köra officiella tävlingar för pengar, ära och berömmelse
[*]köra inofficiella (illegala) tävlingar för samma orsaker, och kanske för att "göra upp"
[*]interstate races, som i smokey and the bandit
[*]stunt shows, ring of fire etc
[*]fixa en bättre bil
[*]laga bilen
[*]sabotera motståndarnas bil, helst ärkefiendens
[*]fixa fram pengar
[*]kontakter med maffian
[*]snyltare, som vill ha en del av kakan av pengarna, brudarna och berömmelsen
[*]gå på fester
[*]hamna i drogproblem
[*]bli efterlyst av snuten
[*]barslagsmål
[*]kärlekshistorier
[*]försöka bräcka en legends oövervinnerliga rekord
[/list]
Ja nu orkar jag inte skriva mer. (Det blev mer element i spelet än egentliga sysselsättningar.) Jag tror att det finns tillräckligt med material i diverse filmer, böcker och dataspel för att fylla många spelkvällar, och sysselsätta alla karaktärer, inte enbart föraren/förarna.

Jag tänker mig de typiska rollpersonerna som fullständigt ohederliga men ändå ädla rock´n rollers, med en let´s ride attityd med mycket driv i. Jag ser inget egentligt problem i att ha två konkurrerande förare eller stall i samma spelgrupp. De kan ha en hatkärlek till varandra, en slags syskonkärlek, eller varför inte låta dem vara syskon eller frånskilda tex?

Den regelmässiga utmaningen ligger främst i att göra så många av spelarna så delaktiga som möjligt i så många moment som möjligt. Till exempel förarens resultat är påverkat av vilken info han har om motståndarna, hur bra bilen är mekad med, om man lyckades få tag på Ronny Rakets Monsterdäck, huruvida man lyckats supa ned konkurrenten etc. På samma sätt måste reglerna utformas så att det inte bara är managerns show mellan racen.

En annan orsak till oro är att i alla spelgrupper finns någon som vet mer än spelledaren om diverse detaljer, såsom bilar. Vissa kan inte heller hålla tyst om det, och för att inte fastna i detaljträsket borde man ha helt fiktiv teknik?

Vad har ni för åsikter kring detta? Skulle ni spela spelet? Varför? Varför inte? Något ni vill ändra, eller något jag glömt?

Troberg

Sinister eater
Häftig idé! Den behöver inte vara begränsad till bara racing, titta tex på den gamla Peckinpah-klassikern Convoy, om ett gäng lastbilschaffisar som blir trötta på polisen och startar en konvoj mot Mexico.

Jag rekommenderar också novellen 'Det sista loppet' av Alan Dean Foster (en författare jag annars har svårt för), om Bill Switch, en streetracinglegend som ingen kan slå som kör ett race mot djävulen. (Edit: Är det så kallad Fan-fiktion?)

Johan K

Gammal & dryg
Cool idé !!
Känns ju som en klar coolifiering av Formula Dé juh ! Har haft en liten dröm om att ha det konceptet som rollspel.. :gremsmirk:
Så ja, jag skulle spela spelet. Med motiveringen at bilar är roliga, man kan aldrig få för mycket bilar. Nästan iaf.. :gremtongue:

Saxifrage

Hero
Klädsel

Dessutom kan man gå omkring i jättestora tshirts. Åtminstone om man inspireras av en viss film.

Hur som helst, en bra värld för en sådan kampanj kunde vara GURPS Autoduel, dvs Car Wars-världen. Tekniken är fiktiv, vilket gör att man slipper problemet med motornissar. Dessutom kan man anpassa polismakten efter behag då världen är semi-postapokalyptisk.

Arfert

Facit
När jag var tonåring på 70-talet älskade jag racing... så jag skulle absolut köpa spelet.. racing på 70-talet var ju nåt helt annorlunda än idag, med konstiga stall, eccentriska förare och stallägare, underliga experimentbilar, cool design osv osv...

Rising

Vila i frid
Mina svar äts hela tiden upp. Här kommer en snabbversion:

1. Ja, ballt.
2. Man kan behöva fiktiv teknologi för att underlätta för bil-analfabeter. Sci Fi eller Wierd Tech.
3. Kommunikationsutrustning är ett måste, för det blir rätt tjöbigt om man inte kan prata med varandra. Gärna med någon form av truckerslang eller liknande. "Jag har ett tio-trettiotre här, bröder!" osv.
4. Själv funderade jag på ett racingspel med gamla pedaldrivna flygmaskiner som skulle heta Kanaljen Kvastfenings kufiska kontraptioner och vara väldigt influuerat av stämningen i Wacky Races, men din 70-80-talsvinkling är förmodligen ballare.
5. Rock on.

Troberg

Sinister eater
Japp. [NT]

Fast jag vet inte vilken som är baserad på vilken.

MrG

Swashbuckler
Skulle lugnt spela något sånt i rollspel, överlag så är idrottsrollspel en genre som jag är nyfiken på hur man skulle kunna få funka och varför inte racing...

Systemmässigt tror jag största utmaningen är att göra alla delaktiga i allt på ett snyggt sätt. Man vill inte hamna i Nethacker-dilemmat när en spelare plötsligt shanghaiar två timmars tid på solouppdrag (vilket ett race läss skulle bli om man körde ett team kring en förare). Jag skulle lösa det genom att antingen låta föraren vara slp eller en kollektiv karaktär, så spelade spelarna teamet och agerade racet tillsammans.

Alternativt skulle jag köra samma lösning som jag har i såpan, men att alla har varsin huvudkaraktär (förare) och sedan har bikaraktärer som är delar av de andras team. SÅ kan man ha olika fokustillfällen på de olika teamen, men alltid avsluta med ett race (vilket känns som en vettig genrekonvetion)

Grog

Swordsman
Re: Klädsel

Dessutom kan man gå omkring i jättestora tshirts. Åtminstone om man inspireras av en viss film
Jag funderade på att skriva den också, men eftersom jag bara sett den halvsovande på en atlantflygning vågade jag inte lista den som inspiration. Jag lägger till den till listan över filmer som jag måste se innan jag mixar ihop det här till ett färdigt koncept!

Hur som helst, en bra värld för en sådan kampanj kunde vara GURPS Autoduel, dvs Car Wars-världen.
Har mycket liten erfarenhet av GURPS, så jag får kolla upp tipset innan jag kommer med ett utlåtande. Tack!

Grog

Swordsman
schysst!
2. Man kan behöva fiktiv teknologi för att underlätta för bil-analfabeter. Sci Fi eller Wierd Tech.
Det där är lite av ett dilemma för mig, eftersom jag helst vill ha spelet i någorlunda nutida miljö. I Star Wars är det hur lätt som helst att teknobabbla, ingen kan ju säga emot dig. Kan man hoppa in i hyperrymden kan man säkert ha problem med trasig packning till flytande kväve-kompressorn i luftslussen. Om man däremot börjar prata om en bränd koppling på en PV hamnar lätt på hal is, om man inte är bilmek själv alltså.

3. Kommunikationsutrustning är ett måste
Det är lätt ordnat. Det finns polis och amatörradio, i mer nutida finns det även nallefåner och annat.

...väldigt influuerat av stämningen i Wacky Races, men din 70-80-talsvinkling är förmodligen ballare.
De ser riktigt hårda ut på bilderna! Hmm egentligen tänkte jag nutid, men ju mer jag funderade på konceptet desto mer kände jag att tankarna drogs mot Burt Reynolds av någon anledning.

5. Rock on
Alltid

Grog

Swordsman
överlag så är idrottsrollspel en genre som jag är nyfiken på hur man skulle kunna få funka
En gång i tidernas begynnelse gjorde jag ett spel där man spelade fotbollslag. Det föll lite på att fokus var för mycket på matcherna, men mycket av det roliga rollspelsmässigt sker ju mellan matcherna.

Jag skulle lösa det genom att antingen låta föraren vara slp eller en kollektiv karaktär, så spelade spelarna teamet och agerade racet tillsammans.
Ungefär som i den här tråden? Fast med undantaget att föraren inte nödvändigtvis är uppdragsgivare/chef.

Alternativt skulle jag köra samma lösning som jag har i såpan, men att alla har varsin huvudkaraktär (förare) och sedan har bikaraktärer som är delar av de andras team.
Tänkte du dig de olika teamen som opponenter eller som kollegor? Det kan bli en viss konflikt av intressen om teamen är motståndare samtidigt som man jobbar för varandras team.

Grog

Swordsman
Hade helt glömt Cannonball Run... Tack! [NT]

Men Smokey är en stor inspiration

Troberg

Sinister eater
Race-regelsystem

Jag har inga riktigt konkreta regler än, men det känns som om temat i ett sådant system är något slags "ligga så nära gränsen som möjligt utan att överskrida den". Man vill accellerera så fort man kan utan att tappa greppet eller spränga motorn. Man vill ta kurvan så fort man kan utan att köra av. Man vill nita så nära stupet som möjligt utan att köra över.

Kanske man väljer hur många tärningar man slår, högre är bättre, men går man över gränsvärdet så går det galet? Naturligtvis påverkar då bilen hur högt gränsvärdet är, och förarens skicklighet vilken typ av tärningar man får använda. Eller något sådant.

Jag tror säkert Rising har några tankar kring detta, just nu hinner jag inte skriva mer och måste dessutom fundera lite mer.

Grog

Swordsman
Re: Race-regelsystem

Instämmer helt. Jag hade först tänkt att använda de mekanismer jag numera alltid använder för konfliktresolution med tärning, men när det gäller bilkörningen känns det högst aktuellt med en sorts satsningsmekanism. Det finns ju en annan intressant tråd bland de aktiva trådarna som berör just detta, men som du säger Rising eller någon annan sitter säkert på något klurigt och bra.

Jag har inte ännu tänkt så mycket på klassiska situationer, som hur man lyckas med handlingar och hur man tar skada, men ett spel som detta måste gå fort och jag offrar gärna detaljer för att uppnå fart och rock'n roll i spelet. Mellan spelmötena har jag inget emot detaljism, men när det ska åka av måste det vara slimmat och så fritt från matematiska huvudräkningar som möjligt (...och tabeller... huuh!).

Krille

Super Moderator
En satsningsmekanism som jag hittade

Jag snubblade över spelet Dread häromdagen, och det såg klart intressant ut. Jag har beställt det, men inte fått det än.

Hur som helst, Dread använder en intressant satsningsmekanism: ett Jenga-torn. Närhelst man ligger pyrt till så får man göra ett drag, det vill säga man pillar ut en träkloss ur tornet och lägger den högst upp. Om man lyckas så lyckas handlingen.

Du har också rätt att avsäga dig draget, och misslyckas då automagiskt med handlingen ifråga. Och varför skulle man vilja det? Jo, på grund av konsekvenserna av vad som händer om tornet välter: man rasar ut ur handlingen.

Allt här nedan är extrapolerat ur det ovanstående: jag har inte läst mer i Dread än så, bara om det. Men man skulle kunna använda det för en racing-mekanism. Säg att spelaren beskriver vad han vill uppnå. Rollpersonen har dessutom en klase egenskaper. Egenskaperna är ord som beskriver vad man kan. Man får välja en egenskap som man väver in i beskrivningen av vad man vill göra. Eventuella motspelare gör likadant.

Sen har vi en kö-mekanism, lämpligen i form av en rad med leksaksbilar. Varje spelare har en bil i kön, liksom alla SLPer. Målet är att vara först i kön när rejset är slut.

Om två spelare ställs mot varandra och har varsin egenskap som negerar varandra, så gör man ett drag enligt ovan. Om draget lyckas så uppnår den aktive sitt mål. Om den aktive avsäger sig sitt drag så får den andre igenom sitt mål. Men om tornet rasar så kvaddar man, och eventuellt sin motståndare också.

Resultatet borde bli en massa snabba filbyten och lägesändringar till en början, men framemot slutet så kommer alla att lurpassa på varandra och bara nosa lite, men ingenting annat, tills någon vågar ta risken att kvadda helt. Eventuellt leder det till vilda chansningar på slutet.

Disclaimer: det här systemet är inte testat i racing-sammanhang alls, och kan mycket väl suga getpung. Men det torde funka rätt ball som ett vanligt hederligt spel (dessutom ett väldigt regellätt men ändå speligt sådant).