Tänk filmer från 70 och 80-talen. Tänk Rob Zombie. Tänk hämndlystna ryska hamnbusar. Tänk Entourage. Tänk en fet sheriff vars stolthet ni sårat. Tänk två bilar som varvar på startlinjen och tjejen förarna kämpar om vinkar till start.
Jag funderar på om det kan vara en kul idé att skapa ett rollspel som handlar om bilar, street races, pink slips, rally och allt annat actionmässigt på fyra hjul. Kanske båtar också? Här avgörs konflikter framför allt med skrikande däck, inte med sköld och svärd.
Vid första blick ser konceptet kanske alltför smalt ut, men när man funderat lite på allt man kan göra och alla karaktärer som man kan spela och interagera med tror jag det finns utrymme för mer än ett dogmaspel här. För att svara på den ständiga krillefrågan; men vad gör man då?:
<ul type="square">[*]köra officiella tävlingar för pengar, ära och berömmelse
[*]köra inofficiella (illegala) tävlingar för samma orsaker, och kanske för att "göra upp"
[*]interstate races, som i smokey and the bandit
[*]stunt shows, ring of fire etc
[*]fixa en bättre bil
[*]laga bilen
[*]sabotera motståndarnas bil, helst ärkefiendens
[*]fixa fram pengar
[*]kontakter med maffian
[*]snyltare, som vill ha en del av kakan av pengarna, brudarna och berömmelsen
[*]gå på fester
[*]hamna i drogproblem
[*]bli efterlyst av snuten
[*]barslagsmål
[*]kärlekshistorier
[*]försöka bräcka en legends oövervinnerliga rekord
[/list]
Ja nu orkar jag inte skriva mer. (Det blev mer element i spelet än egentliga sysselsättningar.) Jag tror att det finns tillräckligt med material i diverse filmer, böcker och dataspel för att fylla många spelkvällar, och sysselsätta alla karaktärer, inte enbart föraren/förarna.
Jag tänker mig de typiska rollpersonerna som fullständigt ohederliga men ändå ädla rock´n rollers, med en let´s ride attityd med mycket driv i. Jag ser inget egentligt problem i att ha två konkurrerande förare eller stall i samma spelgrupp. De kan ha en hatkärlek till varandra, en slags syskonkärlek, eller varför inte låta dem vara syskon eller frånskilda tex?
Den regelmässiga utmaningen ligger främst i att göra så många av spelarna så delaktiga som möjligt i så många moment som möjligt. Till exempel förarens resultat är påverkat av vilken info han har om motståndarna, hur bra bilen är mekad med, om man lyckades få tag på Ronny Rakets Monsterdäck, huruvida man lyckats supa ned konkurrenten etc. På samma sätt måste reglerna utformas så att det inte bara är managerns show mellan racen.
En annan orsak till oro är att i alla spelgrupper finns någon som vet mer än spelledaren om diverse detaljer, såsom bilar. Vissa kan inte heller hålla tyst om det, och för att inte fastna i detaljträsket borde man ha helt fiktiv teknik?
Vad har ni för åsikter kring detta? Skulle ni spela spelet? Varför? Varför inte? Något ni vill ändra, eller något jag glömt?
Jag funderar på om det kan vara en kul idé att skapa ett rollspel som handlar om bilar, street races, pink slips, rally och allt annat actionmässigt på fyra hjul. Kanske båtar också? Här avgörs konflikter framför allt med skrikande däck, inte med sköld och svärd.
Vid första blick ser konceptet kanske alltför smalt ut, men när man funderat lite på allt man kan göra och alla karaktärer som man kan spela och interagera med tror jag det finns utrymme för mer än ett dogmaspel här. För att svara på den ständiga krillefrågan; men vad gör man då?:
<ul type="square">[*]köra officiella tävlingar för pengar, ära och berömmelse
[*]köra inofficiella (illegala) tävlingar för samma orsaker, och kanske för att "göra upp"
[*]interstate races, som i smokey and the bandit
[*]stunt shows, ring of fire etc
[*]fixa en bättre bil
[*]laga bilen
[*]sabotera motståndarnas bil, helst ärkefiendens
[*]fixa fram pengar
[*]kontakter med maffian
[*]snyltare, som vill ha en del av kakan av pengarna, brudarna och berömmelsen
[*]gå på fester
[*]hamna i drogproblem
[*]bli efterlyst av snuten
[*]barslagsmål
[*]kärlekshistorier
[*]försöka bräcka en legends oövervinnerliga rekord
[/list]
Ja nu orkar jag inte skriva mer. (Det blev mer element i spelet än egentliga sysselsättningar.) Jag tror att det finns tillräckligt med material i diverse filmer, böcker och dataspel för att fylla många spelkvällar, och sysselsätta alla karaktärer, inte enbart föraren/förarna.
Jag tänker mig de typiska rollpersonerna som fullständigt ohederliga men ändå ädla rock´n rollers, med en let´s ride attityd med mycket driv i. Jag ser inget egentligt problem i att ha två konkurrerande förare eller stall i samma spelgrupp. De kan ha en hatkärlek till varandra, en slags syskonkärlek, eller varför inte låta dem vara syskon eller frånskilda tex?
Den regelmässiga utmaningen ligger främst i att göra så många av spelarna så delaktiga som möjligt i så många moment som möjligt. Till exempel förarens resultat är påverkat av vilken info han har om motståndarna, hur bra bilen är mekad med, om man lyckades få tag på Ronny Rakets Monsterdäck, huruvida man lyckats supa ned konkurrenten etc. På samma sätt måste reglerna utformas så att det inte bara är managerns show mellan racen.
En annan orsak till oro är att i alla spelgrupper finns någon som vet mer än spelledaren om diverse detaljer, såsom bilar. Vissa kan inte heller hålla tyst om det, och för att inte fastna i detaljträsket borde man ha helt fiktiv teknik?
Vad har ni för åsikter kring detta? Skulle ni spela spelet? Varför? Varför inte? Något ni vill ändra, eller något jag glömt?