Nekromanti Racing

Big Marco

Läskig
Re: Cannonball

En av de första filmerna jag såg på Betamax. Jag var nog 8 eller 9 år. Då var den läskig. Speciellt när tysken sprängs.

Feliath

Swashbuckler
Re: En satsningsmekanism som jag hittade

Rent spontant slår det mig att du bör vilja ha någon form av avståndsmätare i systemet också, gärna baserad på avstånd till den ledande bilen; om man bara har en kö blir det annars väldigt fördelaktigt att hålla sig längst bak tills tornet börjar bli svajigt (eller åtminstone blir det helt onödigt att delta i kringkörandet tills dess). Därför föreslår jag att om man har, säg, fyra bilar håller man också rätt på deras avstånd visavi ledarbilen i kön (inte så svårt; man får helt enkelt ha några extra rutor på köbrickan), och om man hamnar mer än, låt säga, sex rutor bakom ledarbilen i fallet med fyra bilar, så åker man också ur loppet. Då finns det en poäng i att dra brickor även under det tidiga partiet av loppet, och även om man råkar vara först i kön (eftersom man på så vis kan droppa de bakre bilarna).

/Feliath — a long way to go and a short time to get there

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Race-regelsystem

Mellan spelmötena har jag inget emot detaljism, men när det ska åka av måste det vara slimmat och så fritt från matematiska huvudräkningar som möjligt (...och tabeller... huuh!).
I ett sånt här spel vill jag ha hög detaljism när det gäller fordon och dylikt. Det ska vara fordonshångel i stället för vapenhångel. Man ska kunna byta ut i princip varenda pryl i sitt fordon mot något som är mer åtråvärt. Addera en massa stuff och fluff som gör fordonet till ett glorifierat objekt. Mumma!
Alla dessa prylar, stuff och fluff bör värderas och tillföra något när man senare skall ut på vägarna och köra offensivt. Min tanke kommer lite från Car Wars, Battlecars (Combat Cars) och Dark Future samt filmer som Mad Max och The Fast & The Furious.
Kanske man skall behandla fordonen lite som rollpersoner. Skapa värden som kan fungera ungefär som färdigheter eller modifikationer för Rollpersoners färdigheter/egenskaper.

MrG

Swashbuckler
Ungefär som i den här tråden? Fast med undantaget att föraren inte nödvändigtvis är uppdragsgivare/chef.
Japp nått sånt... även om jag hade i bakhuvudet en gammal karaktärestanke med Jeeves och Wooster där spelarna var tjänstefolk, så min förare hade snarare varit av Woosterkvalitet och ett problem runtomkring racen, racedynamiken i ett sånt läge skulle jag nog däremot låta vara kollektiv.

Tänkte du dig de olika teamen som opponenter eller som kollegor? Det kan bli en viss konflikt av intressen om teamen är motståndare samtidigt som man jobbar för varandras team.
Konflikterna är tanken då jag kör det som system för såpopera i grunden. Men tror man kan tweeka det till miljön, speciellt om spelarna är mer ute efter en cool historia än att vinna... vill de vinna skulle jag skaffa ett schysst brädspel istället :gremwink:

Saxifrage

Hero
Re: Klädsel

Har mycket liten erfarenhet av GURPS, så jag får kolla upp tipset innan jag kommer med ett utlåtande. Tack!

Ok, att det är GURPS är mindre viktigt, det väsentliga är att det är samma värld som i spelet Car Wars. Det är en läcker och lagom hitech värld där förkörsrätt stavas "stor kanon"... Precis lagom anarkistiskt för att äventyra i (det är inget konstigt i att ha en m16 i bakluckan) men tillräckligt civiliserat för att erbjuda utmaningar (det går fortfarande att bli haffad av polisen).

Grog

Swordsman
Re: En satsningsmekanism som jag hittade

Det var en av de fräckaste mekanismer jag hört om på länge!

Problemet som jag ser det med Dreads system är att jag tror man lägger för mycket uppmärksamhet vid Jengatornet. När vi åker skidor här i Alperna blir det en del Jenga och andra spel på kvällarna och alla är helt fokuserade på vilken bit man ska ta härnäst och glömmer allt annat, så jag tror det blir ett för stort distraktionsmoment för att funka med rollspel. Däremot är det ett utmärkt supplement till Jengaspelet.

Sen har vi en kö-mekanism, lämpligen i form av en rad med leksaksbilar. Varje spelare har en bil i kön, liksom alla SLPer. Målet är att vara först i kön när rejset är slut.
Så bra, självklart ska man ha leksaksbilar som markörer! Jag får fråga mina systersöner om jag får låna ett gäng.

Kanske ska man ha en bana någorlunda förberedd, men svårighetsgrader och kort beskrivning, typ smal bro (4), och varje bil har tagit sig till den får slå var sitt slag mot svårighetsgraden? Det blir lite Monopoly, hmm... Sedan om man är i närheten (samma "ruta") av varandra kan man preja etc.

Jag ska skriva lite om en satsningsmekanism jag funderade på igår i ett separat inlägg.

Grog

Swordsman
ett alternativ

Eftersom jag överdoserade på koffein igårkväll ägnade jag några minuter åt att hitta på en satsningsmekanism. Vet inte ännu om det här är vägen att gå men iaf:

<ul type="square">
[*]Du har N antal tärningar till ditt förfogande, låt säga T6.
[*]N beror på förarens skicklighet och bilens prestanda.
[*]Spelledaren ger en svårighetsgrad mellan 1 och 6.
[*]För att lyckas ska du slå under detta värde eller lika med.
[*]Det är bäst att få exakt lika med, och sämst (förutom att misslyckas) att slå 1 (dvs så långt från svårighetsgraden som möjligt).
[*]Innan du slår väljer du vilken av tärningarna som räknas, lägsta, högsta, näst lägsta etc. De övriga ignoreras.
[*]Om man har ett bräde, avancerar du lika mycket som man värdet du slog, såvida du inte misslyckades, då något dåligt händer istället.
[/list]

Det här får som effekt att om det är en riktigt trixig situation vill man välja lägsta tärningen (köra försiktigt). Är det däremot en raksträcka är det bara att gasa på, välj högsta tärningen. Ju fler tärningar man har desto mer möjlighet har spelaren att påverka resultatet, medan en nybörjare får lita på turen.

Tanken är att man ska kunna låna ut tärningar till aktören. För att få göra det måste man motivera på vilket sätt man hjälper aktören. Sedan får inte spelaren tillbaka tärningen förrän aktören i sin tur gör något som motiverar att han kan ge tillbaka tärningen, till exempel bjuder på öl efter racet.

Ja det är lite nyklur över det ännu, men säg gärna vad nu tycker.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: ett alternativ

Låter intressant. Tycker dock du skall använda T10:or i stället för T6:or.

Satt så sent som igår och läste reglerna i Nemesis där man använder ORE-systemet (från Godlike & Wild Talents). Det påminner lite om vad du har skrivit i ditt inlägg.

Du hittar Nemesis och ORE-regelbasen i PDF-version på den här sidan.

Grog

Swordsman

Sådär, nu har jag slängt ihop en liten plot som visar sannolikhetsfördelingen för att lyckas slå under eller lika med ett visst värde. (Detta är samma som jag brukar använda i alla mina spel, då det går ut på att med minst en tärning få ett resultat lika med eller lägre än sitt egenskapsvärde.)

Vad grafen inte förklara är hur mycket bättre eller sämre man slagit jämfört med svårighetsgraden. Inte heller förklara den sannolikheten att lyckas om man använder den näst lägsta tärningen (problemet blir mycket jobbigare då).

Saxifrage

Hero
Hmm egentligen tänkte jag nutid, men ju mer jag funderade på konceptet desto mer kände jag att tankarna drogs mot Burt Reynolds av någon anledning.

Dataspelet "Interstate -76" utspelar sig i en postapokalyptisk värld med tunga 70-talsvibbar. Mycket mustasch, utställda jeans och mikrofonafro. Och funkmusik! Klart värt att kolla in. Borde gå att hitta som abandonware idag.

Troberg

Sinister eater

Tycker dock du skall använda T10:or i stället för T6:or.
Nej, då kan man ju inte spela det med lurviga tärningar!!!

MrG

Swashbuckler
Tärnignar (OT)

Kan man ju visst, det handlar bara om att ha en schysst tärningslevantör, lurviga tärningar rullar dock sämre

Rising

Vila i frid

Rätt bra. Bara för att du skall få lite att jämföra med så kan jag skriva vad jag tänkt:

Man har ett bräde över banan, och den är indelad i rutor; nästan som om den vore en vanlig spelplan för ett "slå tärning och flytta spelpjäsen det antal steg"-spel. Fast den är också indelad i rutor i bredd. Breda passager kan ha omlring fyra "filer", medan smala passager kan ha så få som två eller en enda. På den här spelplanens rutor kan man också sätta ut olika symboler i vissa rutor för att markera att de är särskilt svårmanövrerade. Rutor i kurvor kan exempelvis ha en eller flera däcksymboler, och ondulerad terräng kan ha fjädersymboler; för att visa att de kräver bra däck resp. fjädring.

Varje bil måste hålla reda på sin Hastighet. Det är en variabel som ändras mellan rundorna. När det blir ens tur får man först välja hur mycket man skall ändra ens hastighet; man kan sänka den hur mycket som helst, men bara öka den ett snäpp.

Efter det så flyttar man sin spelpjäs lika många rutor på spelplanen som ens nya hastighet. Under tiden räknar man alla symboler och andra bilar som står på de rutor man passerar på vägen. Ju fler bilar och symboler - desto svårare blir det.

Nu slår man 3+X sexsidiga tärningar, där X är antalet bilar och symboler. Varje tärning som visar ett värde lika högt eller lägre som ens Hastighet, de medför Komplikationer.

En enda Komplikation - det skulle kunna vara något tämligen meningslöst, såsom en repa på lacken eller något. Det behöver inte ha någon spelmässig effekt.

Två komplikationer - det skulle betyda att man hamnat i obalans och fick en svårighetstärning till nästa spelomgång.

Tre komplikationer - man har en skada på bilen och har en permanent svårighetstärning som påverkar samtliga ens omgångar från och med nu tills bilen blir reparerad.

Fyra eller fler komplikationer - bilen pajar på vägen, kör fast, får Hastighet=0 och man kan dessutom slå ett särskilt skadeslag om man vill ha mer detaljerad skaderapport (med möjlighet till skada (även dödlig sådan) på föraren, osv).

---

Olika bilar kan vara olika mekade på så vis att vissa kan strunta i den första däcksymbolen i varje omgång, medan andra kan strunta i den första fjädringssymbolen varje omgång, osv, och en bil som vill prejas kan ta extra tärningar för att också lägga på extra tärningar åt alla som försöker köra förbi honom.

Jag har kört lite provbanor och det är rätt kul. Det är en stor skillnad på en lång kurva med ett däck i varje ruta och på en brant, snäv U-sväng med tre däck på en enda ruta. Det är också kul att man får planera sin hastighet beroende på hur banan ser ut och på var de andra bilarna är i förhållande till en själv.

Dock behövs det lite skoj också, oförutsedda händelser och sånt. Vet inte ritkigt hur man ska lägga in det, dock. Och så har jag här en väldigt liten skala; T6or, och med ytterst litet utrymme för mekande. Jag har premierat fartkänsla framför teknik. Jag stör mig lite på att bilar inte accelererar olika snabbt och inte har olika topphastighet, men det funkar inte så bra att få in i just det här systemet.

Och så - väldigt viktigt! - tycker jag det behövs någon motbalansmekanism, så att den som hamnar efter skall komma igen och så att det ska bli ett jämnt race. Så är det i TV-spelen, och det är kul. (Står man helt still i starten på spel såsom Mario Kart, så klarar man ändå lätt att köra ikapp ens medspelare) Jag vet inte hur man ska få in det, men det kanske skall göras med hjälp av att oförutsedda händelser oftare drabbar dem som ligger i täten?

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Tärnignar (OT)

Å andra sidan slipper man det störande smattret när tärningarna slår mot glasbordet...

Lurviga T10 är modellen. Årets rollspelspryl helt enkelt. Mer Fluff åt folket. (Eller var det Lurv? ...mummel mummel...)