Nekromanti Radbrytningar

Olle Linge

Snigel
Om jag har ett textdokument innehållandes radbrytningar jag inte vill ha, hur tar jag bort dem? De är rätt många (på varje rad) så att göra det manuellt är inte aktuellt.

Hjälp Snigel att hitta ut ur labyrinten!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Metapad!

Ladda ner Metapad och öppna dokumentet med det; välj Replace (under Edit-menyn) och klicka på pilen till höger om Find what-fältet för att få fram en meny; välj Newline och tryck Replace All (om Newline är oväljbar, klicka bort Disabled på samma meny). Det borde fixa biffen.

Metapad har en nackdel gentemot Notepad, och det är bristande Unicode-stöd. Det kan öppna Unicode-kodade dokument, och även spara som sådana, men det pallar fortfarande bara ASCII-tecken. Så om du exempelvis har några ”större än eller lika med”-tecken så kommer de gå förlorade. Man kan dock kanske antaga att det inte lär vara något problem.

Netfeed

Swashbuckler
äh

de flesta texteditorer så är det ju bara att markera en New line och sedan bara välja att köra replace och byta ut det mot vad man nu vill ha istället :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Nej.

”de flesta texteditorer så är det ju bara att markera en New line och sedan bara välja att köra replace och byta ut det mot vad man nu vill ha istället :gremsmile:

Tveksamt. Det fungerar inte på det viset i någon editor som följer med Windows i vart fall. Det kanske funkar i Word, men Word kostar pengar (och suger), medan Metapad är gratis (och inte suger). Jag kommer inte ihåg hur det var i Linux, förutom att Pico var vämjeligt och att Vi(m) och Emacs var ännu värre. Mac har jag ingen koll på. Slutsatsen får bli att jag nog väljer att stå fast vid min rekommendation. ¬_¬

Netfeed

Swashbuckler
Re: Nej.

word är ingen texteditor, det är en ordbehandlare :gremsmile:
sedan får man ju använda något som faktiskt funkar, word är allmänt kasst och wordpad, jag vet inte, en microsoft produkt?

funkar i de flesta texteditorer till windows jag testat det iaf. tex ultraedit, crimson, dreamweaver mm.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Well…

”word är ingen texteditor, det är en ordbehandlare :gremsmile:

Splitting hairs, are we? Nå, eftersom jag försöker bli en bättre människa genom att inte antaga det värsta om folk och deras uttalanden så utgår jag helt enkelt från att du skämtar och går vidare till nästa del av det här svaret. ¬_¬

”sedan får man ju använda något som faktiskt funkar, word är allmänt kasst och wordpad, jag vet inte, en microsoft produkt?

Tja, det enda jag använder Wordpad till är att öppna .doc-filer andra skapat. Det säger väl en del om vad jag tycker om skräpet. Word är förstås ännu värre, eftersom det kostar pengar. So, uh, yeah, I guess we’re in agreement on this one. Att det sen är MS som ligger bakom härkena ser jag inte som någon garant för kvalitetsbrist; Notepad är bra mycket bättre än alla Unix-editorerna jag nämnde i förra inlägget.

”funkar i de flesta texteditorer till windows jag testat det iaf. tex ultraedit, crimson, dreamweaver mm.”

None of which följer med Windows förstås, men…Dreamweaver? Är inte det ett program för att göra websidor? Oh well, nu kanske det är jag som klyver hår. ¬_¬

Big Marco

Läskig
Re: Det fungerar: man lär sig något varje dag [NT]

Tänkte väl det - som sagt, Word är den överträffade mästaren när det gäller sök/ersätt av texter. Verktyget är mycket imponerande.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Well…

word processor: A program which is used for entering and editing text documents on computer. The standard word processor for most people is Microsoft Word. You may also have come across other word processors, such as StarOffice, OpenOffice, or WordPerfect(4umi.com/web/glossary.htm)

text editor: An application used to create, view, and modify text files. For example, Notepad in Windows, Edit in MS-DOS, SimpleText on the Macintosh, or VI on Unix. Text editors do not support the formatting functions of word processors.(www.iit.bme.hu/~coll/interesting/computer_glossary.html)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Lägg av.

split hairs : to make oversubtle or trivial distinctions”
Merriam-Webster Online

Jag känner alltså till den menlösa definitionsskillnaden folk ibland använder sig av när de vill känna sig viktiga. Det innebär inte att jag behöver bry mig om den, och det innebär definitivt inte att du behöver känna dig tvingad att skriva meningslösa hårklyverier på forumet.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Lägg av.

försöker inte känna mig viktig, hade jag gjort det hade jag gjort det någon annanstans, men personlingen ser jag skillnad på de två begreppen.

imo så använder jag en texeditor när jag kodar, ser rena textfiler(typ nfo, txt osv), eller bara vill slänga ihop en snabb text, då en editor oftast är lättare än vad en ordbehandlare är. en ordbehandlare använder jag när jag vill skriva texter som behöver markup och skall vara doc, sxw eller pdf. till detta kan jag inte använda en editor till

Selly

Level 5 Laser Lotus

Det här har väl börjat bli rätt OT, men Snigel verkar ju ha löst sitt problem, så jag antar att ett ynka inlägg till inte kan skada. Nåväl: Angående definitionerna så är det en i min mening tämligen onödig och luddig skiljelinje. Poängen var i vart fall att jag redan kände till den, hence varför jag tyckte (och tycker) att det var (är) hårklyverier.

Om någon bryr sig så använder jag för egen del inte Word eller dylika program överhuvudtaget (men det var väl uppenbart), utan klarar mig bra med Note-/Metapad för både råtext och html. Vill jag ha nåt med mer klös kan jag lika gärna använda InDesign, för mer kontroll och mindre strul. I ärlighetens namn tycker jag dessutom att internet vore en bättre plats om man slapp .doc-filer överhuvudtaget – det finns bättre alternativ, helt enkelt. Endast personliga preferenser, förstås.

Netfeed

Swashbuckler

I ärlighetens namn tycker jag dessutom att internet vore en bättre plats om man slapp .doc-filer överhuvudtaget

håller med, skulle vart bättre om man slapp det :gremsmile:

//Netfeed, mitt sista inlägg här

Rickard

Urverk speldesign
Re: Lägg av. [OT]

"...så jag antar att ett ynka inlägg till inte kan skada."
Sedan kan man fråga sig om ett av forumets bulldogs, som har 120% i att hävda sig, verkligen bör skriva ett sådant svar.. Ja, jag gör ett personangrepp men i hopp av att det bör hjälpa (till att minska antalet menlösa inlägg).. Jag kan till 110%:s säkerhet säga att Selethil kommer att svara på detta, men jag kan säga redan nu att jag inte kommer att svara på denna deltråd oavsett hur utkomsten kommer att bli..

/Han som är genomärlig när han är full

Olle Linge

Snigel
Ja, lägg av nu [NT]

Nu har jag fyra gånger tänkt att, ja, nu måste detta vara det sista inlägget, jag behöver inte lägga mig i. Men nu gör jag det ändå (i egenskap av moderator, förstås). Den här debatten är helt OT (vilket kanske inte är hela världen), men har dessutom fått en dålig stämning. Vill ni fortfarande käbba, gör det via PM. Tack för hjälpen med originalfrågan också! :gremlaugh:

Edit: Att jag svarar på Hans inlägg är mest för att det postades sist. Övriga deltråden kan känna sig mer än väl inkluderade.