Nekromanti Radh-Kamra?

Fienden

Hero
Jag har suttit ett litet tag nu och funderat över ett äventyr som innefattar det skojiga fenomenet peripetier.

Saken ska vara den, att de får ett uppdrag av de Gamla (Sylfens Vrede 4 verkar ju aldrig komma ut...) där de ska hämta hem några uråldriga texter från Radhs ruiner.

Som de säger i L&H finns det där demonalver i form av böcker, så det torde vara ganska underhållade.
Grejen är den, att jag inte vet vad Radh-Kamra visste om Mörkret (det är texter om just detta som RP ska hämta hem).
Finns det någon info om det?
För, om folket i Radh-Kamra var outbildade dårar även innan dekadensen förgörde landet, så misslyckas ju hela konceptet! =(

Om så är fallet skickar jag dem till Zhian-Renk-Ghor och får dem slaktade av en Mortuach.

//Kraetyz, Shaped like Fish

Poseur

Swashbuckler
Tråden innehåller spoilers

Avsnittet om demonalver tycker jag är temligen jättetöntig. Dom flydde bokstavligt(haha ordvits?) in i sina böcker.

Nej usch säger jag.

Men för att säga lite om frågan vad dom visste om mörkret. Förmodligen inte särrskillt mycket även om några magiker visste om det "hosthegorhost". Men det som återstår av det dom visste av mörkret lär ju knappast vara mycket då riket föll ganska hårt. Dvs det fanns ingen som kunde skriva ner historien efter.

Men outbildade dårar skulle jag knappast kalla rikets ledare, dekadenta ja men dårar nej.

Eller förresten jag är trött och seg så jag skriver istället något vettigt senare.

/Poseur nyss hemkommen ifrån 50års kalas

Fienden

Hero
Re: Tråden innehåller spoilers

Jag tycker om idén om alverna.
*RP kommer in i ett enormt bibliotek, plockar ner en bok och börjar läsa*
RAAWR!
*RP håller i en alv* ^^

Okej då, det blir nog inget Radh-Kamra för dem.
Zhian-Renk-Ghor borde vara skoj, det också.
(även om eterflygare a.k.a. rymdskepp är lite larvigt)

P.S. Dekadens = Dårskap enligt mig :gremwink:

//Kraetyz, mätt på kalkon

Poseur

Swashbuckler
Som jag sade så skall jag försöka skriva något vettigt nu när jag är på lite mindre grinigt humör.

Radh-Kamra var ett gammal och mäktigt rike skapat av människorna något årtusende före förra mörkret. När riket kanske var som allra starkast så föll mundana in i mörkret. Onda skuggor viskade till lågornas råd att föråda landet och drottningen där. bla bla bla Läs L&H.

Men såsom jag ser det, radk kamra höll sig ju som rike även en lång tid efter mörkret så viss kunskap ifrån mörkret lär ju finnas kvar i form av stenstoder, sten och lertavlor och vem vet kanske någon magiskt preserverad skriftrulle? (inte troligt).
Men då Riket var helt oförberett på det som skulle intfäffa och att deras råd med magiker ställde sig på fiendens sida så ser jag att det är svårt att någon riktigt kunskap går att finnas.

Men det som går att finnas är ju dock en hel drös med legender, ögonvittnesskildringar och nerskrivna krönikor om vad som hände. Att det kommer igen är ju kanske ingen som vet. Men det lär ju finnas en hel del om vad som hände.EN sak jag kom på just nu. det slog mig till minnes att kamorianernas skapelsemyt talar om att dom nu när dom skyddar skogen ifrån gudarnas vrede så behöver dom inte äta aska och svavel längre. (står i barbarer och människofolk resten så där kan du nog hitta en del matnyttig info.)
Att låta RPs leta efter gammal(läs mycket) gammal historia som någon dum organisation(de Gamla) har kommit på kan finnas där. Det låter riktigt spännande tycker jag.
Men man behöver ju inte avslöja något om mörkret, bara om den enorma katastrof som tydligen inträffade på mundana för ca10 000 år sedan.

Man skulle kunna göra en riktigt lång och interesant kampanj på detta(om spelarna och du är historieintreserade dvs i eon)
Misstänker att ni spelat tidigare delar av sylfens vrede, har bara läst igenom första delen men det verkar ju ha något med mörkret att göra och de gamla verkar ju, inte veta, men ha en liten pyttenytte aning om vad det är.

Så dom låter tidigare betrodda? Rollpersoner åka på en expidition till De gamla riket Radh-kamra för att samla in historiekunskap. Ta gärna med någon som kan sporadiskt snabbtolka texterna som finns skrivna, kan bli jävligt kul för spelarna när dom säger något i stil med...
"hmm fårse här, Vid Pelias vad mycket jord och mossa på den här stenstoden.. Det lyder ungefär såhär- vid gammal... natt, ickeljus kanske. eldets medlemmar gissel stod... nej jag vänta det är mer här... bönder , svälte. nej folket svälte... stort svavel, jag kan inte det där ordet riktigtm, men det kan betyda rovdjur."

Alltså lek med fragment och symboler istället för att ge dom allt.
Som om du fortfarande gillar det där med Demon"alverna" så tycker jag det kan passa in men jag skulle avstå ifrån att använda mig utav orden ALV och demon.
och jag skulle bara ha med en sådan som
"slutboss" Snarare slutklämm då det inte skulle vara i form av fight.
Kanske när dom går igenom något gammal bibliotek/palats så hittar dom en gammal(äldre än dom andra?) stentavla i glansig obsidian liknande matrial med grova svagt glänsande symboler. När någon börjar högt översätta symbolerna så börjar dom lysa mer och mer tills rollpersonerna och eventuella SLP´s blir totalt övertäckta med bländande ljus(gärna rosa då det är semotropins färg. om inte spelarna eller du skulle tycka det var löjligt) och sedan komma in till en gammal händelse. Dvs dom får stå på murarna och kämpa för sina liv tillsammans med radh-kamras tusentals soldater i såatsäga en minnesbild(tänk typ Harry Potter 4 fast dom kan påverka saker) det kan vara något. se till att tänk igenom vad du vill skall hända och kanske abrubt kasta ut RPs därifrån precis när dom stöter på något allens för farligt.

Hoppas att detta inlägg kan ge dig lite idéer. Även fast jag svammlar mycket och skriver konstigt osammanhängande.
Och det skulle vara tråkigt för spelarna om du skulle kasta dom som mat till en Mortuachdrake :gremwink:

/Posuer dricker vin.

Fienden

Hero
Tackar så mycket för idéerna!
Jo, det där med teleportation till det förra Mörkret är ju en kul idé jag funderat en tid på, men då mer i stil med Tidens Karatakt (L&H igen...), men det låter rätt skoj.

Grejen med att jag ville att de skulle lära sig lite om Mörkret kommer var 10000'de år är för att jag tänkte göra en kul film-liknande sekvens, där de sakta tyder de gamla skrifterna, och när de kommer till delen med 10000 år känner de hur marken börjar skälva och demonerna kommer från diverse öppningar i himmel och jord. ^^

Tack för svaren, jag får se vad jag gör av allt!
(Mortuacher får aldrig nog med mat...)

//Kraetyz, med en godisbägare

Dark Lotus

Warrior
Det där lätt rätt spännande med film sekvens ,själv håller man på med en animerat äventyr på datorn :].
Säg till när din animation är klar så man får ta sig en titt på den.

Fienden

Hero
Nej nej, jag menade att det skulle bli SOM en film d.v.s. film-aktigt. :gremwink:

Så att allting händer precis i rätt (fel?) tillfälle.
Ganska klassiskt för att bygga upp spänning i filmer, men jag är ganska dålig på det... ^^

Poseur

Swashbuckler
Spelarna blir nog förvånade

Tycker det låter som en bra idé att använda dig av att mörkret som i en stämmningssekvensfilmklimax aktig sak. Men demoner och sådant som rämnar ner ifrån himlen. njae... Får jag istället rekomendera Ymirs mycket smartare och bättre mörker

/Poseur får äntligen länka till det bra mörkret :gremgrin:

Fienden

Hero
Re: Spelarna blir nog förvånade

Jag har den mörker-idén också, men jag är så lat!
Har inte orkat läsa igenom hela det än.
Jag ska göra det... Senare!

//Kraetyz, har bara äckligt godis kvar

DesertRain

Hero

Gör det för den är mycket intressantare än vad originalet är.

Poseur: Bra text om Radh-Kamra, jag blev sugen på att ta med lite av det i min kommande Jargienkampanj.

Poseur

Swashbuckler

Tackar tackar bra att det inspirerar någon iallafall :gremsmile: