Krille
Super Moderator
Jag har en lång lista med olika fraktioner i Raketkommandot, typ minst en per planet, med lite olika särdrag.
Merkurianer: Deras solklippers är de snabbaste skeppen i solsystemet. De tar handel på stort allvar, och sätter stor heder i en bra affär som gynnar båda parter.
Venusier: Solsystemets mystiker. Venus är en av de två ursprungsplaneterna i solsystemet, och de anser sig vara överlägsna alla andra i solsystemet utom arcadier. Venusiska flygande tefat är solsystemets mest lättmanövrerade farkoster.
Tellusier i allmänhet: Tellusier i största allmänhet är rätt självupptagna och anser sig vara solsystemets bossar, eftersom Jorden är den mest befolkade världen och eftersom de flesta kolonier härstammar från Jorden.
Imperium Americana: Amerikaner har det som uppgift att försvara demokratin och civilisationen i solsystemet – med vapen om så krävs.
Europas Förenade Kungadömen: Europa under Kungahusens Råd är ett civiliserat och trevligt ställe, om man bara håller tyst och håller med. Det är ännu trevligare om man är adlig. Då kan man till och med få säga saker och låta bli att hålla med – till en viss gräns.
Sinorusiska sovjetfederationen: Även om sinoruserna inte öppet försöker sprida socialismen till andra länder så visar man hela tiden på socialismens fördelar. Vapenmakt är inte alltid nödvändigt, men krävs det så kommer folket att försvara revolutionen!
Lunarier: Vetenskapsakademierna på Luna är solsystemets mest framstående forskare. Formellt sett är de neutrala och apolitiska, men alla vet att de alltid har varit nära knutna till Jorden.
Marsianer i allmänhet: Egentligen finns det inget ”i allmänhet” om marsianer. De tre grupperna är för skilda från varandra.
Arcadier: Arcadier är den andra av ursprungscivilisationerna i solsystemet, men de är i nedåtgående. De har fortfarande kvar sina trebeningar, och först nu börjar resten av solsystemets teknik komma i närheten av trebeningarna.
Nymarsianer: Nymarsianerna är kolonister från Jorden. De är hemskt stolta över sitt oberoende och försvarar sina bosättningar och odlingar om så krävs. Däremot är det knappt möjligt att samla dem till en stat eftersom de är så oberoende.
Areider: Areiderna var från början en slavcivilisation till arcadierna, men är nu fria. Det är förmodligen deras förbannelse, eftersom de inte längre har skydd och hem från sina forna arcadiska herrar. De lever numera som nomader i Mars kalla röda öknar.
Cerianer: Ceres och asteroidbältet är en arkipelag som bebos och behärskas av matriarkaliska krigarstammar. Även om de flesta stammar utgår från duglighet (tja, efter kön då; män har inte att mycket att hämta i asteroidbältet) så finns det stammar där alla platser är ärftliga. Cerianska kraftstavar är ökända närstridsvapen.
Europider: Jupiters måne Europa har vatten. Mycket vatten. Det gör att det går en regelbunden trad från Europa till Mars och Merkurius, som båda har vattenbrist. Eftersom vatten är en sådan bristvara så bevakar europiderna sina resurser med svartsjukt intresse, och xenofobi anses vara ett hälsotecken på Europa.
Ganymeder och callistider: Tvillingmånarna Ganymedes och Callista utgör den jovianska federationen. De står precis på gränsen mellan inre och yttre solsystemet, och tycker förstås att de borde ha en del av kakan av handeln mellan de två delarna, speciellt som de håller efter cerianerna så att handeln kan fortgå.
Saturnier: Saturnus fem största månar utgör ett imperium som styrs av kejsaren av Titan. De fyra provinsmånarna Japetus, Rhea, Tetis och Dione har inte så mycket att säga till om, men den kejserliga flottan tolererar inte några frånsteg.
Uranier: De bleka uranierna har haft ett blodigt inbördeskrig under några år, och lustigt nog så kan man ofta se på hårfärgen vilken sida de tillhör: de vithåriga mirandierna, arieliterna och titaniaderna slåss mot de svarthåriga umbrieliterna och oberoniterna om vilket av husen Mikhailov och Yassilov som ska ta tronen.
Men den här listan gör egentligen ingen glad. Framförallt så är den inte särdeles pulpig. Varje pulpig femtitals-SF behöver nämligen en ärkeskurk, och en ärkeskurk behöver ett ondskefullt imperium.
Så min tanke är att när man sätter upp en kampanj så skapar man ett ondskefullt imperium, och då tycker jag att det vore schysst att låta spelarna vara med på ett hörn. Så här tänkte jag:
<ul type="square">[*]Varje spelare, inklusive spelledaren, får nominera en fraktion i listan som medlem i Ondskans Allians. Ja, den ska heta så, om inte spelarna kommer på en ondare och ballare benämning.
[*]Spelledaren får också nominera.
[*]Spelledarens kandidat går automatiskt igenom.
[*]Alla andras kandidater röstar man om. Om ja-rösterna vinner ingår kandidaten från och med nu i Ondskans Allians. Spelledaren har utslagsröst.
[*]Ondskans Allians har en ledare. Ledaren väljs bland ledarna för fraktionerna som ingår i Ondskans Allians. Vill man göra det riktigt formellt så gör man det i två valomgångar; i en första omgång så röstar alla på varsin ledare, och de två som får mest röster ställs mot varandra i en andra omgång. Spelledaren har utslagsröst i båda fallen.
[*]Det är aldrig några problem om en rollperson kommer från en fraktion som ingår i Ondskans Allians. Det finns rebeller, dissidenter och politiska motståndare, för fan![/list]
"Men vänta nu, ska inte spelledaren skapa skurkar?" Tja, han får gärna skapa mängder med skurkar, men nu talar vi om ärkeskurken som rollpersonerna mest kommer att se på TV-skärmar hållande onda tal, inte skurkarna som rollpersonerna kommer att skjuta ihjäl i drösar. Poängen är att jag vill ha en skurk som spelarna 1) känner till och 2) gillar (gillar att ha som skurk, kanske vi ska påpeka), inte bara en ond figur som spelarna aldrig hört talas om förrän i sista äventyret. Jag vill helt enkelt att spelarna ska veta att Kejsar Ming är ondingen från första äventyret, och att de ska ställa in sig på att han är ond, och då tycker jag bara att det är schysst om spelarna får ha lite att säga till om hur och vad Kejsar Ming är för nån.
Däremot står det spelaren fritt att skapa under-ondingar i Kejsar Mings tjänst. Eller om man vill jämföra med ondingar i andra serier: Vader är spelledarens skapelse, medan Kejsar Palpatine är gemensam.
Merkurianer: Deras solklippers är de snabbaste skeppen i solsystemet. De tar handel på stort allvar, och sätter stor heder i en bra affär som gynnar båda parter.
Venusier: Solsystemets mystiker. Venus är en av de två ursprungsplaneterna i solsystemet, och de anser sig vara överlägsna alla andra i solsystemet utom arcadier. Venusiska flygande tefat är solsystemets mest lättmanövrerade farkoster.
Tellusier i allmänhet: Tellusier i största allmänhet är rätt självupptagna och anser sig vara solsystemets bossar, eftersom Jorden är den mest befolkade världen och eftersom de flesta kolonier härstammar från Jorden.
Imperium Americana: Amerikaner har det som uppgift att försvara demokratin och civilisationen i solsystemet – med vapen om så krävs.
Europas Förenade Kungadömen: Europa under Kungahusens Råd är ett civiliserat och trevligt ställe, om man bara håller tyst och håller med. Det är ännu trevligare om man är adlig. Då kan man till och med få säga saker och låta bli att hålla med – till en viss gräns.
Sinorusiska sovjetfederationen: Även om sinoruserna inte öppet försöker sprida socialismen till andra länder så visar man hela tiden på socialismens fördelar. Vapenmakt är inte alltid nödvändigt, men krävs det så kommer folket att försvara revolutionen!
Lunarier: Vetenskapsakademierna på Luna är solsystemets mest framstående forskare. Formellt sett är de neutrala och apolitiska, men alla vet att de alltid har varit nära knutna till Jorden.
Marsianer i allmänhet: Egentligen finns det inget ”i allmänhet” om marsianer. De tre grupperna är för skilda från varandra.
Arcadier: Arcadier är den andra av ursprungscivilisationerna i solsystemet, men de är i nedåtgående. De har fortfarande kvar sina trebeningar, och först nu börjar resten av solsystemets teknik komma i närheten av trebeningarna.
Nymarsianer: Nymarsianerna är kolonister från Jorden. De är hemskt stolta över sitt oberoende och försvarar sina bosättningar och odlingar om så krävs. Däremot är det knappt möjligt att samla dem till en stat eftersom de är så oberoende.
Areider: Areiderna var från början en slavcivilisation till arcadierna, men är nu fria. Det är förmodligen deras förbannelse, eftersom de inte längre har skydd och hem från sina forna arcadiska herrar. De lever numera som nomader i Mars kalla röda öknar.
Cerianer: Ceres och asteroidbältet är en arkipelag som bebos och behärskas av matriarkaliska krigarstammar. Även om de flesta stammar utgår från duglighet (tja, efter kön då; män har inte att mycket att hämta i asteroidbältet) så finns det stammar där alla platser är ärftliga. Cerianska kraftstavar är ökända närstridsvapen.
Europider: Jupiters måne Europa har vatten. Mycket vatten. Det gör att det går en regelbunden trad från Europa till Mars och Merkurius, som båda har vattenbrist. Eftersom vatten är en sådan bristvara så bevakar europiderna sina resurser med svartsjukt intresse, och xenofobi anses vara ett hälsotecken på Europa.
Ganymeder och callistider: Tvillingmånarna Ganymedes och Callista utgör den jovianska federationen. De står precis på gränsen mellan inre och yttre solsystemet, och tycker förstås att de borde ha en del av kakan av handeln mellan de två delarna, speciellt som de håller efter cerianerna så att handeln kan fortgå.
Saturnier: Saturnus fem största månar utgör ett imperium som styrs av kejsaren av Titan. De fyra provinsmånarna Japetus, Rhea, Tetis och Dione har inte så mycket att säga till om, men den kejserliga flottan tolererar inte några frånsteg.
Uranier: De bleka uranierna har haft ett blodigt inbördeskrig under några år, och lustigt nog så kan man ofta se på hårfärgen vilken sida de tillhör: de vithåriga mirandierna, arieliterna och titaniaderna slåss mot de svarthåriga umbrieliterna och oberoniterna om vilket av husen Mikhailov och Yassilov som ska ta tronen.
Men den här listan gör egentligen ingen glad. Framförallt så är den inte särdeles pulpig. Varje pulpig femtitals-SF behöver nämligen en ärkeskurk, och en ärkeskurk behöver ett ondskefullt imperium.
Så min tanke är att när man sätter upp en kampanj så skapar man ett ondskefullt imperium, och då tycker jag att det vore schysst att låta spelarna vara med på ett hörn. Så här tänkte jag:
<ul type="square">[*]Varje spelare, inklusive spelledaren, får nominera en fraktion i listan som medlem i Ondskans Allians. Ja, den ska heta så, om inte spelarna kommer på en ondare och ballare benämning.
[*]Spelledaren får också nominera.
[*]Spelledarens kandidat går automatiskt igenom.
[*]Alla andras kandidater röstar man om. Om ja-rösterna vinner ingår kandidaten från och med nu i Ondskans Allians. Spelledaren har utslagsröst.
[*]Ondskans Allians har en ledare. Ledaren väljs bland ledarna för fraktionerna som ingår i Ondskans Allians. Vill man göra det riktigt formellt så gör man det i två valomgångar; i en första omgång så röstar alla på varsin ledare, och de två som får mest röster ställs mot varandra i en andra omgång. Spelledaren har utslagsröst i båda fallen.
[*]Det är aldrig några problem om en rollperson kommer från en fraktion som ingår i Ondskans Allians. Det finns rebeller, dissidenter och politiska motståndare, för fan![/list]
"Men vänta nu, ska inte spelledaren skapa skurkar?" Tja, han får gärna skapa mängder med skurkar, men nu talar vi om ärkeskurken som rollpersonerna mest kommer att se på TV-skärmar hållande onda tal, inte skurkarna som rollpersonerna kommer att skjuta ihjäl i drösar. Poängen är att jag vill ha en skurk som spelarna 1) känner till och 2) gillar (gillar att ha som skurk, kanske vi ska påpeka), inte bara en ond figur som spelarna aldrig hört talas om förrän i sista äventyret. Jag vill helt enkelt att spelarna ska veta att Kejsar Ming är ondingen från första äventyret, och att de ska ställa in sig på att han är ond, och då tycker jag bara att det är schysst om spelarna får ha lite att säga till om hur och vad Kejsar Ming är för nån.
Däremot står det spelaren fritt att skapa under-ondingar i Kejsar Mings tjänst. Eller om man vill jämföra med ondingar i andra serier: Vader är spelledarens skapelse, medan Kejsar Palpatine är gemensam.