Nekromanti Raketkommandot: Ondskans Allians

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag har en lång lista med olika fraktioner i Raketkommandot, typ minst en per planet, med lite olika särdrag.

Merkurianer: Deras solklippers är de snabbaste skeppen i solsystemet. De tar handel på stort allvar, och sätter stor heder i en bra affär som gynnar båda parter.
Venusier: Solsystemets mystiker. Venus är en av de två ursprungsplaneterna i solsystemet, och de anser sig vara överlägsna alla andra i solsystemet utom arcadier. Venusiska flygande tefat är solsystemets mest lättmanövrerade farkoster.
Tellusier i allmänhet: Tellusier i största allmänhet är rätt självupptagna och anser sig vara solsystemets bossar, eftersom Jorden är den mest befolkade världen och eftersom de flesta kolonier härstammar från Jorden.
Imperium Americana: Amerikaner har det som uppgift att försvara demokratin och civilisationen i solsystemet – med vapen om så krävs.
Europas Förenade Kungadömen: Europa under Kungahusens Råd är ett civiliserat och trevligt ställe, om man bara håller tyst och håller med. Det är ännu trevligare om man är adlig. Då kan man till och med få säga saker och låta bli att hålla med – till en viss gräns.
Sinorusiska sovjetfederationen: Även om sinoruserna inte öppet försöker sprida socialismen till andra länder så visar man hela tiden på socialismens fördelar. Vapenmakt är inte alltid nödvändigt, men krävs det så kommer folket att försvara revolutionen!
Lunarier: Vetenskapsakademierna på Luna är solsystemets mest framstående forskare. Formellt sett är de neutrala och apolitiska, men alla vet att de alltid har varit nära knutna till Jorden.
Marsianer i allmänhet: Egentligen finns det inget ”i allmänhet” om marsianer. De tre grupperna är för skilda från varandra.
Arcadier: Arcadier är den andra av ursprungscivilisationerna i solsystemet, men de är i nedåtgående. De har fortfarande kvar sina trebeningar, och först nu börjar resten av solsystemets teknik komma i närheten av trebeningarna.
Nymarsianer: Nymarsianerna är kolonister från Jorden. De är hemskt stolta över sitt oberoende och försvarar sina bosättningar och odlingar om så krävs. Däremot är det knappt möjligt att samla dem till en stat eftersom de är så oberoende.
Areider: Areiderna var från början en slavcivilisation till arcadierna, men är nu fria. Det är förmodligen deras förbannelse, eftersom de inte längre har skydd och hem från sina forna arcadiska herrar. De lever numera som nomader i Mars kalla röda öknar.
Cerianer: Ceres och asteroidbältet är en arkipelag som bebos och behärskas av matriarkaliska krigarstammar. Även om de flesta stammar utgår från duglighet (tja, efter kön då; män har inte att mycket att hämta i asteroidbältet) så finns det stammar där alla platser är ärftliga. Cerianska kraftstavar är ökända närstridsvapen.
Europider: Jupiters måne Europa har vatten. Mycket vatten. Det gör att det går en regelbunden trad från Europa till Mars och Merkurius, som båda har vattenbrist. Eftersom vatten är en sådan bristvara så bevakar europiderna sina resurser med svartsjukt intresse, och xenofobi anses vara ett hälsotecken på Europa.
Ganymeder och callistider: Tvillingmånarna Ganymedes och Callista utgör den jovianska federationen. De står precis på gränsen mellan inre och yttre solsystemet, och tycker förstås att de borde ha en del av kakan av handeln mellan de två delarna, speciellt som de håller efter cerianerna så att handeln kan fortgå.
Saturnier: Saturnus fem största månar utgör ett imperium som styrs av kejsaren av Titan. De fyra provinsmånarna Japetus, Rhea, Tetis och Dione har inte så mycket att säga till om, men den kejserliga flottan tolererar inte några frånsteg.
Uranier: De bleka uranierna har haft ett blodigt inbördeskrig under några år, och lustigt nog så kan man ofta se på hårfärgen vilken sida de tillhör: de vithåriga mirandierna, arieliterna och titaniaderna slåss mot de svarthåriga umbrieliterna och oberoniterna om vilket av husen Mikhailov och Yassilov som ska ta tronen.

Men den här listan gör egentligen ingen glad. Framförallt så är den inte särdeles pulpig. Varje pulpig femtitals-SF behöver nämligen en ärkeskurk, och en ärkeskurk behöver ett ondskefullt imperium.

Så min tanke är att när man sätter upp en kampanj så skapar man ett ondskefullt imperium, och då tycker jag att det vore schysst att låta spelarna vara med på ett hörn. Så här tänkte jag:

<ul type="square">[*]Varje spelare, inklusive spelledaren, får nominera en fraktion i listan som medlem i Ondskans Allians. Ja, den ska heta så, om inte spelarna kommer på en ondare och ballare benämning.
[*]Spelledaren får också nominera.
[*]Spelledarens kandidat går automatiskt igenom.
[*]Alla andras kandidater röstar man om. Om ja-rösterna vinner ingår kandidaten från och med nu i Ondskans Allians. Spelledaren har utslagsröst.
[*]Ondskans Allians har en ledare. Ledaren väljs bland ledarna för fraktionerna som ingår i Ondskans Allians. Vill man göra det riktigt formellt så gör man det i två valomgångar; i en första omgång så röstar alla på varsin ledare, och de två som får mest röster ställs mot varandra i en andra omgång. Spelledaren har utslagsröst i båda fallen.
[*]Det är aldrig några problem om en rollperson kommer från en fraktion som ingår i Ondskans Allians. Det finns rebeller, dissidenter och politiska motståndare, för fan![/list]

"Men vänta nu, ska inte spelledaren skapa skurkar?" Tja, han får gärna skapa mängder med skurkar, men nu talar vi om ärkeskurken som rollpersonerna mest kommer att se på TV-skärmar hållande onda tal, inte skurkarna som rollpersonerna kommer att skjuta ihjäl i drösar. Poängen är att jag vill ha en skurk som spelarna 1) känner till och 2) gillar (gillar att ha som skurk, kanske vi ska påpeka), inte bara en ond figur som spelarna aldrig hört talas om förrän i sista äventyret. Jag vill helt enkelt att spelarna ska veta att Kejsar Ming är ondingen från första äventyret, och att de ska ställa in sig på att han är ond, och då tycker jag bara att det är schysst om spelarna får ha lite att säga till om hur och vad Kejsar Ming är för nån.

Däremot står det spelaren fritt att skapa under-ondingar i Kejsar Mings tjänst. Eller om man vill jämföra med ondingar i andra serier: Vader är spelledarens skapelse, medan Kejsar Palpatine är gemensam.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Örghel, asballt.. [NT]

..det är ungefär vad min icke-sövda kaffestinna hjärna klarar av att prestera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Nä, men Triton är Neptunus måne, och ditut vill man ju fan inte färdas. Där finns det bara skumma fiskmän och pirater från Pluto.
Fast deras kvinnor ser ut ungefär som sjöjungfrur, det borde väl locka någon?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Här är där där man är

Rätta mig om jag har fel, men visst utspelas Raketkommandot enbart inom vårt solsystem?
Åtminstone till en början. Man vet aldrig vilka interstellära imperier Raketkommandot kommer att möta i framtiden. Det är ju lite konstigt att de båda ursprungscivilisationerna - Venus och Arcadia - är så biologiskt lika att de kan få ungar ihop, nästan som om de egentligen kom någon annanstans ifrång.

Men det får framtiden utvisa. För närvarande är det här i solsystemet som är intressant.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jag gillar idén, men jag tror att den kan förbättras. För det första är röstning inte så hett på fyra eller fem personer. Jag skulle låta alla föreslagna fraktioner ingå i Ondskans allians, utan röstning. Och om man ska rösta på ärkeskurk i två omgångar blir det nog intressantare om varje spelare har två röster som måste läggas på olika ledare.

Men man skulle kunna dra det hela lite längre. Beroende på hur mycket spelledarmakt man är beredd att dela ut bland spelarna kan spelarna få makt i varierande grad över varsin fraktion. Det kan röra sig om makt att beskriva scener eller styra konflikten i bakgrunden. Kanske kan man baka in nackdelsmekanismen här (det hade naturligtvis varit enklare om man hade haft något i stil med fatepoäng från Fate/Spirit of the Century, men det lär ju fungera ändå). Då kan spelledarens fraktion vara den som har huvudskurken. Det är fortfarande inget hinder att ha en rollperson från någon fientlig fraktion, men en spelare bör inte sökta en fraktion som hans eller hennes rollperson kommer ifrån.

Kanske tvingas varje spelare att lägga till två eller tre pulpiga beskrivningar till sin fraktion också, så att man har lite mer att gå på? Till exempel att ganymedianer är religiöst oförmögna att utnyttja några icke-levande fordon, och så kan man utnyttja detta faktum i berättelsen sen.

Jag är alltså väldigt osäker på detaljerna, men något i den stilen tror jag skulle kunna vara väldigt kul. Jag har funderat mycket på det här med fördelad spelledarmakt på senaste tiden.


/Dimfrost
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,511
Location
Köping
Krille said:
Areiderna var från början en slavcivilisation till arcadierna, men är nu fria. Det är förmodligen deras förbannelse, eftersom de inte längre har skydd och hem från sina forna arcadiska herrar. De lever numera som nomader i Mars kalla röda öknar.
Ooh, gröna män på Mars! :gremgrin:
Annars håller jag med Fogge i allmänhet, och om Dimfrosts förslag att alla spelares förslag går igenom* i synnerhet.

*)Givet att antalet spelare ligger i trakten "fem pers". Heck, med 14 fraktioner känns det rentav rimligt med fler medlemmar i Alliansen. Den Onda Alliansen ska fasen inte vara i minoritet.

/Hällzon - måttligt kreativ
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,065
Jag tror att det snyggaste vore att rösta ut ett av förslagen:

"Sinorusiska Sovjetfederationen har fått tre svarta rymdkameler, och är utröstad"

F.ö. vore det inte schysst med ett alternativt namn på just sinoruserna? Kosmosoviet, eller Socialistiska Rymdrepubliken. De kan ju även vara mer internationellt kommunistiska än bara Sovjet och Kina.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,511
Location
Köping
Blaj: Krigets början

Okej, anta att Den Onda Alliansen precis har börjat verka, och det då enbart är den Onde Kejsaren och hans "hemfraktion" som verkar öppet. Då kan spelargruppen arbeta på att luska fram vilka andra fraktioner som är inblandade.

Detta skulle kunna ordnas med dold röstning. Vet inte just nu om det skulle räcka med en röst per spelare, eller om varje spelare skulle behöva nominera ett par (säg tre) fraktioner för att garantera ett imperium med fler än tre medlemmar.

Flum och så vidare, men jag började fundera på att behålla överraskningsmomentet men ändå låta spelarna forma den Onda Alliansen.

/Hällzon - kaffetankad
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blaj: Krigets början

Jag har en idé som går ut på att spelare en gång per spelmöte får lägga in en agenda för "sin" fraktion. Varje fraktion har bara en agenda, så slänger man in en ny så ersätter den den tidigare.

Spelledaren måste stoppa in en agenda i sina äventyr. Däremot behöver han inte säga vilken. Spelarna behöver inte hålla sin agenda hemlig, men allting de säger om den är förstås bara rykten som de har hört via sina kompisar. "Jag hörde att Ike försöker få ihop en allians med Drottning Kessaria" är ungefär så mycket de kan säga, eftersom det är ungefär så mycket som agendan innehåller när den skrevs.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,511
Location
Köping
Ärghel, ännu ballare.

[fanboy]Då får ju spelarna var med på.. två nivåer, liksom... faen vad ballt.[/fanboy]

(Jag väntar mig förstås inte mindre än ägighet från dig vid det här laget. :gremwink:)

Men okej, då får man med överraskningsmomentet. Förutsätter du att spelarna talar bredvid mun så försvinner överraskningen ur min idé ändå.

/Hällzon - trötter
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Merkurius

Tänkte posta lite mer om Raketkommandot, närmare bestämt utkastet till beskrivningen av Merkurius.

Merkurius
Valar Hechatreon, merkuriansk handelsman:
–Jag har hört folk ute på gränsen kalla oss för handelsmän, om än hederliga sådana men fortfarande krämare. Heh. Så fel de kan ha. De har över huvud taget inte förstått Merkurius, så låt mig förklara vad Merkurius är: oändligt med energi, oändligt med mineraler, för evigt skyddad av Sol.

Sol drog in de tunga mineralerna till solsystemets mitt när det skapades och svepte in dem i en skyddande sfär av het solvind. Där låg de säkra tills våra förfäder tog sig hit och byggde Terminus Norr och Terminus Söder, de två merkurianska städer som ligger på ytan och som överlever eftersom de är i den eviga skymningszonen vid polerna.

För det är hett här. Nattsidan är kall nog för att frysa kväve och dagsidan är het nog för att smälta bly. Endast i den smala skymningszonen kan man befinna sig utomhus och det endast i rymddräkt.

Inte ens ett rymdskepp klarar av hettan. Du kommer inte till Merkurius om du inte får skydd av ett sköldskepp som stoppar solens strålar. Ja, det är vi som äger dem, och skulle nu någon bygga egna sköldskepp så har vi oändligt med energi från solen till våra strålkanoner.

Vad det innebär är solsystemets stabilaste ekonomi, och det i sin tur är en trovärdig handelspartner, men man kan inte ha handel om det inte finns behov. Vi har mineralerna som alla andra har behov av. Vad andra har och vi saknar är vatten och mat. Det är klart, skulle det vara nödvändigt så kan vi syntetisera det vi behöver. Det kanske inte smakar så gott, men man överlever på det. Och vi har solsystemets snabbaste skepp; en merkuriansk solklipper kommer fram snabbare än något annat raketskepp. En jaktraket från Jorden kan tävla och vinna på kortare sträckor, men inte i längden.

Vilket för mig tillbaka till handeln: vi har något som ni vill ha, ni har något som vi vill ha. Det mest logiska i det läget är att vi byter. Eftersom era behov är konstanta och våra behov också är det så är det i bådas vårt intresse att vi kommer fram till ett avtal där båda tjänar på handeln.

Så, vad bjuder ni?

Det merkurianska kynnet
Sparsamhet: Det är framförallt två resurser som merkurianer sparar på, nämligen utrymme och vatten. Energi ser man aldrig som en bristvara. Det enda som man är försiktig med är spillvärme, som kan göra livet riktigt surt dagtid på Merkurius och är nödvändigt nattetid. Utrymmet är begränsat under marken, och vatten är tokdyrt, så dessa två snålar man med.

Arbete: Det finns ingen plats för latmaskar på Merkurius. Jobbar man inte så får man inget. Så enkelt är det. Det återspeglas förstås i det merkurianska kynnet: merkurianer ser ner på folk som inte arbetar och framförallt på folk som inte är villiga att arbeta. Det gäller inte enbart anställningen. Maskning på jobbet är något som föraktas ännu mer än att inte arbeta. Det är att snylta på sina medarbetares slit.

Stolthet: Merkurianer har byggt ett hem på solsystemets mest krävande planet, och dessutom byggt en förmögenhet där. Många av de äldre merkurianerna har själva karvat sina hem ur den merkurianska berggrunden. De är stolta över sitt värv och har all rätt att vara det.

Ärlighet: För merkurianer är en god affär en sådan där båda tjänar på den så att man söker sig till varandra igen när det är dags för nästa affär. Merkurianer anser det helt enkelt ohederligt att försöka lura sin handelspartner och man är därför synnerligen öppna och kompromissvilliga i förhandlingar. Det innebär inte att man är lättlurad, utan att man väljer vinst med en nöjd kund framför maximerad vinst med en utnyttjad kund.

Lämpliga identiteter
Handelsman
Ingenjör
Solklipperpilot

Faktoider om Merkurius
<ul type="square">[*]Merkurius har ingen krigsflotta. Merkurius hela försvar består av soldrivna strålkanoner och solen.
[*]En merkuriansk solklipper blir långsammare ju längre ut från solen den kommer. Utanför Jupiters bana är den lika långsam som vilket raketskepp som helst.
[*]Medelmerkurianen är omkring 160 cm lång och väger ungefär 120 kg, varav i princip allt är muskler.
[*]Fackunionen är Merkurius högsta lagstiftande församling. Den har representanter från alla fackförbund eller gillen på Merkurius. Medlemskap i ett fackförbund eller gille är detsamma som medborgarskap.[/list]
 

Nadorou

Veteran
Joined
7 May 2007
Messages
36
Location
Sthlm
Re: Merkurius

Merkurius får hjältestatus... men jag tänker inte pika. Inte mot 120 kg muskler i varje fall. Men jag hade faktiskt trott att de soldrivna superborrarna gjorde dem mindre beroende av handarbete.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Men den här listan gör egentligen ingen glad. Framförallt så är den inte särdeles pulpig. Varje pulpig femtitals-SF behöver nämligen en ärkeskurk, och en ärkeskurk behöver ett ondskefullt imperium.
Behövs verkligen ett imperium? Jag tror det funkar bättre med ett bräckligt dödläge, med kortvariga och växlande allianser och en strid ström av såväl diplomater som spioner och sabotörer. Inga storkrig, men många små uppblossande konflikter kring mindre tvister, tex rymdrutter, asteroider, lysande forskare, teknoligi, rymdprinsessor osv.

Hotet om ett framväxande imperium kan finnas där, ungefär som på 30-talet, med England som åldrande kolonialmakt, Hitler som uppväxande hot, ett Sovjet som slits i efterdyningarna av revolutionen, ett aggressivt Japan som gör omgivningen nervösa och ett USA som helst vill hålla sig utanför alltihop. Diplomater försöker hålla freden, agenter förbereder sig för krig och arméerna laddar upp. Frilansande agenter hoppar mellan de som betalar bäst. Forskare utvecklar ny teknik i hopp om att kunna stoppa kriget, medan militären vill åt den för att vinna kriget. Rykten går om att vissa länder bygger hemliga rymdflottor, med topphemliga jätteslagskepp. Mindre kolonier blir ockuperade och skrämmande lite information kommer ut därifrån. Det behövs ett raketkommando för att bevara freden och friheten!

Nu kan jag vara färgad av att jag nyligen såg BBC's dramatiserade serie om Sidney Reilly's liv, men jag har en distinkt känsla av att det skulle ha mycket mer rollspelsbränsle.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Behövs verkligen ett imperium?
För att dräpa diskussionen: ja.

Nu är du sådär tråkig och relativistisk igen. Det är klart att man måste ha ett ondskefullt imperium om man ska ha en ondskefull härskare. Småbjäbbet med allianser kan man få in runt omkring.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Nu är du sådär tråkig och relativistisk igen. Det är klart att man måste ha ett ondskefullt imperium om man ska ha en ondskefull härskare. Småbjäbbet med allianser kan man få in runt omkring.
Fast om imperiet blir alltför starkt så finns det snart bara utrymme för en kampanj: slåss mot imperiet.

Med flera imperier och en ständigt rörlig maktbalans så finns helt andra möjligheter. Dessutom ger man spelledaren mer utrymme att ta ut svängarna, man kan låta några nationer kriga utan att vända upp och ned på allt med ett världskrig.

Du borde se 'Reilly - Ace of spies'. Dels för att den är attans bra (som det mesta BBC gör), dels för att då skulle du inte kunna undvika att se saken på mitt sätt. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Fast om imperiet blir alltför starkt så finns det snart bara utrymme för en kampanj: slåss mot imperiet.
...jag ser inte problemet. Jag tror definitivt att du borde läsa om roten i den här tråden för att se hur imperiet formas. Sen borde du läsa om tråden för att se vad för slags rollspel det är jag siktar mot.

Slutligen... vet du hur många permutationer det finns av "slåss mot imperiet"? Du kan för sjutton få in allt från Slaget om Storbritannien till V for Vendetta till Telefon till Hjältarna från Telemarken till Band of Brothers till i princip vilken Bond-film som helst i specen "slåss mot imperiet". Tro mig, du är inte sysslolös!

Du borde se 'Reilly - Ace of spies'. Dels för att den är attans bra (som det mesta BBC gör), dels för att då skulle du inte kunna undvika att se saken på mitt sätt.
Jag har sett den. Jag har också sett House of Cards, men jag tänker likförbannat inte göra något ämlans parlamentsintrigrollspel av min femtitalsrymdsåpa bara för att BBC har gjort en läbbans bra TV-serie.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Slutligen... vet du hur många permutationer det finns av "slåss mot imperiet"?
Jadå, fast fler är ju alltid fler. Raketmansaction blandat med Dune och spionthrillers kan ju inte vara helt galet.

Jag har sett den. Jag har också sett House of Cards, men jag tänker likförbannat inte göra något ämlans parlamentsintrigrollspel av min femtitalsrymdsåpa bara för att BBC har gjort en läbbans bra TV-serie.
OK, det var bara ett förslag.

Fast nu har du gjort den gulliga hundvalpen ledsen...


Det är dock möjligt att jag hugger ett koncept enligt min modell och gör något av det så småningom. Det är ännu bättre, då får vi både och.
 
Top