Nekromanti Raljerande om krönika av GG

Arfert

Facit
Göran "Living in the past" Grieder har väl alltid varit en självgod clown med en massa förutfattade åsikter utan något som helst verklighetsförankring.

Hen här krönikan är ju helt i linje med hans vanliga konspirationsteorier. En politikens Däniken.

Vad tror han? Tja, kanske att dagens ungdom är helt avtrubbad och låter sig styras av högern via fördummande och passiviserande fantasy? Måhända. Jag vet inte.

Übereil

Swashbuckler
Arfert said:
Vad tror han? Tja, kanske att dagens ungdom är helt avtrubbad och låter sig styras av högern via fördummande och passiviserande fantasy? Måhända. Jag vet inte.
Eller så tror han att fantasys nyfunna popularitet (inte minst bland ungdomar) är ett symptom på att folk bryr sig mindre och mindre om politik.

Übereil

Arfert

Facit
Übereil said:
Arfert said:
Eller så tror han att fantasys nyfunna popularitet (inte minst bland ungdomar) är ett symptom på att folk bryr sig mindre och mindre om politik.

Übereil
Det är den snällaste tolkningen ja. Men lika fel.

Man kan också säga:

- Hiphop är ett symptom på att folk bryr sig mindre och mindre om politik.
- Dataspel är ett symptom på att folk bryr sig mindre och mindre om politik.
- Actionfilm är ett symptom på att folk bryr sig mindre och mindre om politik.
- Skateboard är ett symptom på att folk bryr sig mindre och mindre om politik.
- Random ungdomskultur är ett symptom på att folk bryr sig mindre och mindre om politik.

...osv. Och lika fel.

GnomviD

Heresiark
Arfert said:
Mekanurg said:
Dessa tio år av imperialistiska krig i Irak och Afghanistan och djupa nederlag för allt vad vänster heter inramades populärkulturellt faktiskt av kungar och prinsessor, drakar och troll och en utbredd leda vid den antiheroiska mugglarvärld som är vår. När kung Theoden i "Sagan om ringen" med undergången skriven i ansiktet rider framför sina trupper för att hetsa dem inför det avgörande slaget och vrålar "Death" stirrar jag ju rakt in i ett slags fascistisk-heroisk dödskult.
Vilka djupa nederlag för allt vad vänster heter? Taliban-regimens undergång -- var det ett bakslag för vänstern? :gremconfused: :gremtired:
Fiendes fiende är min vän du vet. Det är därför diverse vänsterprofiler (indirekt eller direkt) stöder saker som Hamas och Talibanerna, trots att de rimligen borde hata dem. För att de är emot USA.
Läser man det där med minsta välvillighet fattar man att Greider menar att de senaste tio åren innehållit både imperialistiska krig och nederlag för vänstern. Inte att mellanösternregimernas fall skulle vara ett nederlag för vänstern. Ska man påstå att Greider sörjer talibanregimen bör man komma med mer än insinueringar baserade på slarvig grammatik.

eldilon

Veteran
Alltså, krönikan var väldigt rörig och det var svårt att förstå exakt vad han vill ha sagt. Det är ju inte så bra, oavsett vad man tycker om åsikterna.

Men i tillägg till det är det två saker jag har svårt för i det här sammanhanget.

Dels är det fixeringen vid just fantastik (och i det här sammanhanget inkluderas visst också historisk fiktion, i varje fall om den är medeltida). Borde inte andra "lättviktiga" typer av underhållning som såpor, sjukhusserier, deckare eller action/spänning vara ett lika stort problem för Greider? Det konsumeras ju ändå inte SÅ mycket fantasy och sci-fi jämfört med många andra genrer.

Det andra är den här märkliga vurmen för svunna tider och uppfattningen att saker och ting vara annorlunda då. Nu är jag inte lika gammal som Greider, men inte var TV-underhållningen som jag minns den från min barndom speciellt politiskt medveten eller ens kvalitativ. Visst sändes det en del seriösa kultur-alster på SVT, men ändå satt stora delar av befolkningen bänkade framför saker som Dallas, Dynastin och otaliga deckare och westernfilmer/serier.

Arfert

Facit
Jag är väl Greiders generation ungefär (hjälp!). Då var TV otroligt politiskt medveten (läs vänster), och kvalitativ... tja ibland, men oftast inte, inte bättre än nu i alla fall.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GnomviD said:
Arfert said:
Mekanurg said:
Dessa tio år av imperialistiska krig i Irak och Afghanistan och djupa nederlag för allt vad vänster heter inramades populärkulturellt faktiskt av kungar och prinsessor, drakar och troll och en utbredd leda vid den antiheroiska mugglarvärld som är vår. När kung Theoden i "Sagan om ringen" med undergången skriven i ansiktet rider framför sina trupper för att hetsa dem inför det avgörande slaget och vrålar "Death" stirrar jag ju rakt in i ett slags fascistisk-heroisk dödskult.
Vilka djupa nederlag för allt vad vänster heter? Taliban-regimens undergång -- var det ett bakslag för vänstern? :gremconfused: :gremtired:
Fiendes fiende är min vän du vet. Det är därför diverse vänsterprofiler (indirekt eller direkt) stöder saker som Hamas och Talibanerna, trots att de rimligen borde hata dem. För att de är emot USA.
Läser man det där med minsta välvillighet fattar man att Greider menar att de senaste tio åren innehållit både imperialistiska krig och nederlag för vänstern. Inte att mellanösternregimernas fall skulle vara ett nederlag för vänstern. Ska man påstå att Greider sörjer talibanregimen bör man komma med mer än insinueringar baserade på slarvig grammatik.
Jag är elak. :gremmad:

Sarkasm åsido -- GGs grammatik var slarvig. Det saknas i så fall ett "därtill".

eldilon

Veteran
Ok, nej jag kan ju mest uttala mig om 80-talet och framåt, men om eskapistisk underhållning (eller vad man nu skall kalla det) har dominerat i 30 år känns det lite sent att få panik nu, bara för att det ibland handlar om påhittade världar med drakar istället för överdrivna massmördare eller coola cowboys.

Förresten undrar jag om inte det var ganska likt även tidigare. Tittar man på 40- och 50-talen och svensk film producerades det en hel hög med lättviktiga romantiska komedier för varje Bergmanfilm. Kanske var 60- och 70-talen snarare undantagen då...

Brior

Swordsman
Eldilon said:
Ok, nej jag kan ju mest uttala mig om 80-talet och framåt, men om eskapistisk underhållning (eller vad man nu skall kalla det) har dominerat i 30 år känns det lite sent att få panik nu, bara för att det ibland handlar om påhittade världar med drakar istället för överdrivna massmördare eller coola cowboys.
Jag tycker inte att fantastik behöver innebära eskapism utan tvärtom att sådan litteratur kan säga mycket om samtid och aktualiteter liksom om ständigt aktuella frågor. Omvänt kan "realistisk" litteratur vara vilseledande därför att den köper gällande synsätt såsom varande det objektivt sanna. "Aniara" är ju exempelvis sf med syftet att kommentera sin samtid.

Arfert

Facit
TV på 70-talet var legendariskt vänstervriden. 80-talet blev en motreaktion mot det. Och slutade med reklam i TV och fira kanaler.

eldilon

Veteran
Jag tycker inte att fantastik behöver innebära eskapism utan tvärtom att sådan litteratur kan säga mycket om samtid och aktualiteter liksom om ständigt aktuella frågor. Omvänt kan "realistisk" litteratur vara vilseledande därför att den köper gällande synsätt såsom varande det objektivt sanna. "Aniara" är ju exempelvis sf med syftet att kommentera sin samtid.
Det håller jag helt och hållet med om, ofta kan den fantastiska situationen frigöra skaparen och läsaren från invanda tankesätt och kritik kan framföras utan att folk direkt hamnar i försvarsställning, men jag tror tyvärr inte att Greider håller med om det.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Brior said:
Eldilon said:
I en allt mer lönsamhetsmaximerande samtid där kultur och bildning mest betraktas som utsmyckning är fantiserandet en radikal handling.

God45

#PrayersForBahakan
Svarte faraonen said:
Brior said:
Eldilon said:
I en allt mer lönsamhetsmaximerande samtid där kultur och bildning mest betraktas som utsmyckning är fantiserandet en radikal handling.
+100000000000000000000000000000000000000000000000

Brior

Swordsman
Svarte faraonen said:
Jag instämmer med Viktor Skjlovskij i att konstens roll inte är att förklara utan att göra det alltför bekanta främmande. Den uppgiften känns mer angelägen än någonsin i en tid där religiösa, politiska och kommersiella krafter försöker pådyvla oss sina "sanningar".

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
TV på 70-talet var legendariskt vänstervriden. 80-talet blev en motreaktion mot det. Och slutade med reklam i TV och fira kanaler.
Glöm inte den alkoholdränkta lättsamma underhållningen. (Minns du de drinksvingande huvudpersonerna i eveighetsserien Arvingarna?)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vDbc2Jg3uZc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/vDbc2Jg3uZc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och här -- bärs och cigg mitt i bilden.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qqD1Zu63dEg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/qqD1Zu63dEg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Eldilon said:

Förresten undrar jag om inte det var ganska likt även tidigare. Tittar man på 40- och 50-talen och svensk film producerades det en hel hög med lättviktiga romantiska komedier för varje Bergmanfilm. Kanske var 60- och 70-talen snarare undantagen då...
Gåta för vänsterdebattörer som anser att berättelser om magi, förräderi och krig är något som dykt upp under de senaste tio åren: Vilka är de äldsta bevarade litterära verken?

Nu när jag tittar på hans text igen känns den plötsligt ännu fattigare. Existerar ens den "medeltidsvurm" han skriver om? Det han vänder sig mot är tre filmer och en tv-serie. Något annat exempel på medeltidsvurmande förekommer inte i hans krönika, och jag kan inte riktigt komma på några för att hjälpa honom.

/tobias

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Gurgeh said:
Existerar ens den "medeltidsvurm" han skriver om? Det han vänder sig mot är tre filmer och en tv-serie. Något annat exempel på medeltidsvurmande förekommer inte i hans krönika, och jag kan inte riktigt komma på några för att hjälpa honom.
Om vi ska hålla oss till Sverige så kan jag väl tycka det har funnits en sådan, men han är en 4-5 år sen på att uppmärksamma den i så fall. Jag tror trenden att ha medeltidsdagar/marknader i varje kommun har peakat sedan ett bra tag och lagt sig platt.

Edit: Angående just medeltid dårå, utan att tänka så mycket på fantasy i övrigt.

Übereil

Swashbuckler
Gurgeh said:
Gåta för vänsterdebattörer som anser att berättelser om magi, förräderi och krig är något som dykt upp under de senaste tio åren: Vilka är de äldsta bevarade litterära verken?
Gejders poäng bygger å andra sidan snarare på att det är först nu de blivit populära. Och lägger man till ett "igen" på slutet så är det ett korrekt påstående, i alla fall i den mening att fantasy aldrig varit så mainstream i modern tid.

Übereil