Nekromanti Raljerande om krönika av GG

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det krävs två för en trend

Übereil said:
Gurgeh said:
Gåta för vänsterdebattörer som anser att berättelser om magi, förräderi och krig är något som dykt upp under de senaste tio åren: Vilka är de äldsta bevarade litterära verken?
Gejders poäng bygger å andra sidan snarare på att det är först nu de blivit populära. Och lägger man till ett "igen" på slutet så är det ett korrekt påstående, i alla fall i den mening att fantasy aldrig varit så mainstream i modern tid.
Det är fortfarande inte en hållbar analys. Sagan om ringen har varit populär i relativt stora kretsar i 50 år. Som jag påpekade i resten av det citerade inlägget är det absolut inte en stor genre inom mainstream-media (alltså film och tv som vanliga icke-läsande människor tittar på). Det finns exakt EN populär tv-serie i genren medeltidsfantasy. Jag kan komma på dubbelt så många tv-serier som handlar om amerikanska medelsvensson som börjar sälja knark.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
DeBracy said:
Gurgeh said:
Existerar ens den "medeltidsvurm" han skriver om? Det han vänder sig mot är tre filmer och en tv-serie. Något annat exempel på medeltidsvurmande förekommer inte i hans krönika, och jag kan inte riktigt komma på några för att hjälpa honom.
Om vi ska hålla oss till Sverige så kan jag väl tycka det har funnits en sådan, men han är en 4-5 år sen på att uppmärksamma den i så fall. Jag tror trenden att ha medeltidsdagar/marknader i varje kommun har peakat sedan ett bra tag och lagt sig platt.

Edit: Angående just medeltid dårå, utan att tänka så mycket på fantasy i övrigt.
Nu kom jag ihåg att Arn-böckerna faktiskt var en grej, men det gjorde tydligen inte Greider. Eller så ville han inte blanda in dem i krönikan antingen för att de är skrivna av en annan vänsterdebattör och därmed inte kan räknas som dåligt inflytande på ungdomen, eller för att han inte vill reta upp sagda vänsterdebattör som tenderar att bli extremt dryg när han blir uppretad.

/tobias

Cissi

Up to no good.
Jag tror att medeltidsvurmen som han pratar om dog för flera år sedan och jag tror att den kom (eller fick stor genomslagskraft i alla fall) iom sommarlovsmorgon "Salve" 1997. Efter det så växte det upp en stor "Salvestad" utanför Kalmarslott och slottets besökarantal sköt i höjden.
Salve hade lyckats fånga en massa ungars intresse för medeltiden och självklart så användes det här och medeltidsmarknader sköt upp överallt. Man gjorde en uppföljare på succen och i Kalmar planerades en permanent Salvestad på Dämmet.

När Kalmar stad väl kommit så långt att de bestämt var och att de skulle bygga hade intresset dock lagt sig så nu står Salvestaden där och kostar pengar.

Just Salve fick upp barns ögon för medeltiden och jag som var 12 då det visades har bara goda minnen av det och kom ihåg att karaktärerna och programmet var väldigt minnesvärda och bra. Om barn gillar något så betalar föräldrarna för det, that's it.

Men nu har vi som var barn då och som fick våra föräldrar att köpa mungigor och sy struthättor år oss blivit vuxna (det hände för 5-10 år sen) och våra barn gillar nått annat.
Så GG är ute och cyklar med att det är "på senare tid" medeltidsvurmen har kommit och Salvestaden står på Dämmet och är ett monument över minnen och barndomsdrömmar och medeltidamarknaderna runt om i sverige krymper.

Arfert

Facit
Gurgeh said:
Nu kom jag ihåg att Arn-böckerna faktiskt var en grej, men det gjorde tydligen inte Greider. Eller så ville han inte blanda in dem i krönikan antingen för att de är skrivna av en annan vänsterdebattör och därmed inte kan räknas som dåligt inflytande på ungdomen, eller för att han inte vill reta upp sagda vänsterdebattör som tenderar att bli extremt dryg när han blir uppretad.

/tobias
Ha ha, ja det är högst troligt.

Arfert

Facit
Re: Det krävs två för en trend

Sagan om ringen blev ju stor först på 60-talet, mär 68-generationen gick omkring med badges med texten:

FRODO LIVES!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
DeBracy said:
Gurgeh said:
Existerar ens den "medeltidsvurm" han skriver om? Det han vänder sig mot är tre filmer och en tv-serie. Något annat exempel på medeltidsvurmande förekommer inte i hans krönika, och jag kan inte riktigt komma på några för att hjälpa honom.
Om vi ska hålla oss till Sverige så kan jag väl tycka det har funnits en sådan, men han är en 4-5 år sen på att uppmärksamma den i så fall. Jag tror trenden att ha medeltidsdagar/marknader i varje kommun har peakat sedan ett bra tag och lagt sig platt.

Edit: Angående just medeltid dårå, utan att tänka så mycket på fantasy i övrigt.
Du har en poäng där. Jag minns ett radioprogram om medeltidsvurmen jag hörde för ca tio år sedan. Där påpekades att det under 1990-talet genomfördes fler tornerspel i Sverige än under medeltidens 500 år.

Troberg

Sinister eater
Greider är Greider. När han träffar så träffar han hårt, men när han missar så missar han lika hårt.

Vimes

Sillkung
Det intressanta är ju att DN har en instragrammad screenshot från GoT som bild till artikeln. Vafan liksom?

!Paxen

Swashbuckler
Det enda jag tänker säga om det här är att Göran verkar vara någon konstig filur.. Iaf med tanke på detta citat.

"varför ska jag försjunka i denna stiliserade och fiktiva medeltidssåpa vars enda syfte är att göra den verkliga världen mindre intressant?"

Jag blir väldigt förvånad över att Göran inte kan framföra vad han menar bättre. För, om man läser det rakt av så är det som att han menar att det är dåligt för att det gör världen mindre intressant- vilket är väl vad fiktion är menat som..? Liksom, det mesta inom fiktion är mer fantastiskt än våran värld, oavsett om det är medeltid/fantasy, sci-fi, spionfilmer eller komedier.

Jag vet att Göran inte riktigt vill mena detta, men att läsa det gör så att man direkt intar en försvarställning.

Så, Göran är dålig på att formulera sig.