Jag har tagit lärdom från min erfarenhet som terapeut och som producent för en improteatergrupp, och provade att sätta upp skriftliga ramar tillsammans med min grupp för kampanjen vi startade idag.
Jag hade med mig ett "skelett" av förslag, men vi skrev ändå ramarna tillsammans och var noga med att alla var med på varje punkt och höll med om att detta var vårat mål, så att vi kunde återkomma till dem senare. Tydliga, gemensama mål är vitalt både för samarbete och för att skapa flow.
Ramarna består av tre delar: Tid och planering, mål för vårt spel, scenansvar.
Mina favoritgrejer är att sätta individuella mål och utvärdera dessa i slutet, (till exempel så hade en spelare målet att etablera sin rollperson som en sympatisk och likeable hårding i första mötet, vilket hon inte kände att hon uppnådde, så vi bestämde oss för att nästa möte skulle ha en scen som kunde visa upp den här sidan av rollpersonen) samt att vi bestämt exakt hur många möten kampanjen kommer sträcka sig över.
Är det någon som provat något liknande, och vad var era erfarenheter?
Jag hade med mig ett "skelett" av förslag, men vi skrev ändå ramarna tillsammans och var noga med att alla var med på varje punkt och höll med om att detta var vårat mål, så att vi kunde återkomma till dem senare. Tydliga, gemensama mål är vitalt både för samarbete och för att skapa flow.
Ramarna består av tre delar: Tid och planering, mål för vårt spel, scenansvar.
Känns spännande att se vad det här kommer att ge till vårat spel under de här kommande veckorna.Vi spelar varannan söndag klockan 15-21.
Vi har ett första prepp-möte och sedan 10 möten för spel.
I början av varje möte har vi 10-20 minuter sammanfattning och sätter mål för vad vi vill uppnå i dagens möte.
I slutet av varje möte har vi 15-25 minuter utvärdering.
Om vi är försenade så meddelar vi den som är värd när vi kommer.
Om en spelare saknas så spelar vi, om två spelare saknas ställer vi in.
Vi strävar efter att alltid hålla igång tempo och flyt tillsammans,
Vi strävar efter att inte hålla tillbaka med vad våra rollpersoner vill.
Vi strävar efter att acceptera och bejaka allt det som händer i fiktionen.
Vi strävar efter att allt vi gör i fiktionen ska kännas som ett erbjudande till andra spelare att bejaka och spela vidare på.
Spelare har ansvar för att klippa scener som de känner är färdiga eller inte är intressanta längre.
Om något är otydligt stannar vi upp och förtydligar.
Om en scen är obehaglig för en spelare så klipper vi och sammanfattar scenen, ändrar på den, eller återkommer till den senare.
Mina favoritgrejer är att sätta individuella mål och utvärdera dessa i slutet, (till exempel så hade en spelare målet att etablera sin rollperson som en sympatisk och likeable hårding i första mötet, vilket hon inte kände att hon uppnådde, så vi bestämde oss för att nästa möte skulle ha en scen som kunde visa upp den här sidan av rollpersonen) samt att vi bestämt exakt hur många möten kampanjen kommer sträcka sig över.
Är det någon som provat något liknande, och vad var era erfarenheter?