Jag sitter och förbereder en mindre kampanj till D&D 5e och behöver tabeller för wandering monsters, gärna med händelser som inte är "ni träffar ett monster som kanske vill slåss". Kan inte hitta några vettiga så jag tänkte att vi kan bygga en tillsammans. Den här är tänkt att vara ganska geografiskt generisk, och ska kunna fungera i en skogsmiljö, längs landsvägen eller i ett kulligt område.
- En resande köpman som säljer (1. kryddor, 2. vin, 3. mat, 4. pälsar, 5. tyger, 6. glasvaror)
- Ett följe vars kärra har gått sönder. De ser sig om över axeln hela tiden och säger sig ha sett en (1. ogre, 2. jättespindel, 3. orcstam, 4. troll) i närheten. Att laga hjulet kräver carpenter's tools och ett lyckat Intelligence-slag DC15.
- En aristokrat i en hästdragen kärra, eskorterad av 1d3 vakter. Hen kräver att RP makar sig ur vägen, och således ner i det leriga diket.
- 2d4 banditer kommer fram från bakom en stenbumling, hälsar och misstar RP för ett annat banditgäng. De skulle mötas här ungefär vid den här tiden, för att med samlade krafter ta sig an en närliggande by. Det riktiga gänget (RP antal) anländer inom kort. RP kan bibehålla lögnen med ett DC10 Charisma (deception) check.
- En svårt sårad soldat släpar sig fram över vägen med ett trasigt svärd och sprucken sköld. Det är den enda överlevande från en strid mot (1. goblins, 2. orcs, 3. kobolder, 4. gnolls) vars hövding lät hen överleva för att berätta för omvärlden om hövdingens oöverträfflighet.
- 2d10 självspäkande kultister går på led och piskar sig själva över ryggen, på väg till eller från en obskyr pilgrimsplats. De kräver att RP också åsamkar sig själva skada för att inte skymfa deras gud med sin goda hälsa. De nöjer sig om RP ger 1 i skada på sig själva, annars kommer de försöka assistera RP's självplågan med våld (men bara till max 1 skada). De ger upp eller flyr snabbt vid hårt motstånd, de vill inte ha bråk, bara orsaka lite lidande.
- Karavan med 1d4x5 personer som nyligen attackerats hårt av banditer. De har bara en (sårad) vakt kvar och karavanens ledare erbjuder RP jobb som karavanvakter tills de når närmsta by, vilket dock är åt motsatt håll som RP ska. Betalningen är dock god.
- En utsvulten familj som ber RP om mat eller allmosor.
- En jägare som känner till området väl varnar RP om (1. En flock dire wolfs som jagar i närheten, 2. att platsen är hemsökt (det är den inte), 3. En hag som har en lya inte långt därifrån, 4. en stam stone giants som vandrar i området)
- Ett spöke plågar RP. Det är den osalige anden av en vandrare som dödades av en kringströvande rogue och som inte kan vila förrän mördaren fått sitt straff.