Nekromanti Random Händelser i en fantasy miljö

Bassejr

Hero
Hej!

Lade upp en liknande tråd förut till min 2D20 "händelser under resa" tabell. Men nu har jag tagit på mig att skriva en t1000 tabell med spontana händelser i en typisk fantasy miljö.
Kriteriet är att det ska fungerar i en klassisk fantasy värld, utan att RP egentligen behöver göra någonting. Det ska altså inte vara någonting RP kommer fram till, utan någonting som händer på platsen där de befinner sig.

Alternativ som redan finns är bland andra: En RP halucinerar/ser ett spöke, Någon kommer och kräver pengar av RP, en mindre meteorit slår ner i närheten av RP, någon plockar fram ett par tärningar och spelarna inbjuds att börja spela om pengar.

Någonting som bara ska vara en intressant händelse som man Kan, eller inte kan, väva vidare på.

Så, kära lilla ansamling, finns det några försag?

mr_si

Warrior
1: någon utmanar en RP på duell... spelar ingen roll om RP har gjort något eller ber om ursäkt... antingen är det upp med garden eller så är RP feg!

2:RP hamnar i ett samtal med en man som påstår sig ha sett en älg med gyllene päls norröver, gyllenälgar är mytomspunna och pälsen vore oerhört värdefull.

3: Någon ber RP om en vägbeskrivning... eller skulle det möjligen kunna tänka sig att visa vägen mot en liten peng?

4:RP ser en drake eller annat spektaktulärt vidunder på långt avstånd.

5: Någon vill utmana RP i någon "farlig lek" (tänk typ "five-finger filet")

6: RP blir vittnen till hur en större mängd boskap smiter och deras herdar försöker desperat samla in dem igen

7: En flock med ungar springer efter rollpersonerna och stör dem, tigger pengar, skrattar åt någons konstiga näsa o s v.

8: Rollpersonerna blir erbjudna att köpa billiga svärd

9:Ryktet går att en rik handelsman/ bonde/ adelsman eller dylikt tänker anordna en stor fest där alla i trakten är inbjudna.

10: Ett lämpligt bytesdjur korsar stigen när RP går i skogen.

ThemVSyou

Veteran
Någon kommer fram till RP och trycker ett föremål i armarna på dem och säger jag kan inte hålla den här grejen just nu men jag kommer tillbaka efter den sen försvinner personen och en kort stund efter så kommer nån och letar efter sagda föremål antingen kanske den rättmätige ägaren eller nån ur stadsvakten som jagar personen

Folk som slåss mitt i gatan naturligtvis utanför ett värdshus eller ölstuga eller liknande

RP ser en tjuv som bryter sig in i ett hus eller affär

RP ser en vagn eller handels karavan blir attackerad av banditer eller rövare eller kanske nåt monster

Nån som kommer fram till RP och ger dem en bit papper där det står att dem har blivit inbjudna för att vara med på en öppnings visning för något kanske ett museum med artifakter i och ägaren vill kanske ha hjälp med att hitta en till visar det sig

Som redan nämnt men RP ser en drake flyga förbi

RP slår läger i kanske en skog och stenen dem kanske lutar sig emot eller sätter sig på visar sig vara ett troll dock ett "fredligt" troll för att behöva slåss emot ett troll i vilken situation som helst är ju rätt segt om man inte är förberedd

God45

#PrayersForBahakan
Kolla in den här listan:

http://geekcentricity.com/2010/10/200-hooks-of-plotting.html

Borde vara allt som du behöver :gremsmile:

Exempel:

Ancient lich seeks new thrills by challenging party to race around the world.

Impregnable floating fortress besieged by orcs with hang gliders.

Fire, Water, Wind and Earth Elementals use life-draining magic ring in attempt to create Heart Elemental and complete ancient summoning ritual.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
- Ett barn (fattigt, av köäderna att döma) kommer springande med en limpa i handen, efter barnet kommer två stadsvakter med dragna vapen springande. Barnet tittar med stora ögon upp på RPna och ber om hjälp.

- En vacker man eller kvinna börjar flörta hejdlöst med någon av RPna. Direkt någon flörtar tillbaka hörs en arg röst bakom dem. Det är flörtarens partner som dyker upp och ställer till en scen.

Bassejr

Hero
tackar tackar, go'vänner, fortsätt mala, ännu är listan långt ifrån klar, men om det fortsäeetr såhär kan det bli väldigt roligt när den är färdig.

Poseur

Swashbuckler
- Rps bevittnar hur den lokale makthavarens knektar hänger ett litet barn. Hen har stulit äpplen i makthavarens privata trädgård.

God45

#PrayersForBahakan
En svartklädd man springer in i området där spelarna befinner sig och blir tacklad av statsvakterna. Den svartklädde mannen pekar på karaktärerna och skriker "Det var de som gav mig giftet jag dödade Baronen/Kungen/dommaren med!"