Slumpade fiendegrupper
Rulla på alla tabellerna i den ordning de är i med den översta först. Vissa resultat har tre resultat skrivna så här Någonting/Någonting/Någonting, detta betyder att resultatet beror på vilken nivå spelarna är på. Första resultatet är för lågnivå äventyrare, andra för medelnivå äventyrare och den tredje är för högnivå äventyrare. Resultatet för odöda trupper ser tillexempel ut såhär: Skelett/Vampyrer/Dödsriddare.
Tabell 1: Vilken sorts trupper slåss du mot?
1. Odöda. Skelett/Vampyrer/Dödsriddare.
2. Grönskin. Goblins/Orker/Troll.
3. Golems. Lera/Kött/Stål.
4. Människor.
5. Svartalver.
6. Gnolls.
7. Dvärgar.
8. Spöken.
9. Fevarelser.
10. Ogres.
Tabell 2: Vilken taktik använder de?
1. De marscherar i formation med stora sköldar, spjut och kortsvärd.
2. De rusar skrikandes mot fienden i lätta rustningar hållandes yxor och huggare.
3. De ligger i bakhåll med förgiftade kastspjut och använder hit and run taktiker. Har backup knivar för närstrid.
4. Få tungt rustade infanterister beväpnade med tvåhands svärd skyddar flera trupper med långbågar som regnar död över fienden.
5. De är alla beväpnade med treuddar och antingen nät för att sakta ner och fånga eller piskor att fälla folk med.
6. Kastvapen. Alkemisk eld, gasbomber och märkligare saker. Trupperna har gasmasker och liknande om de behöver det för att vara immuna mot vapnen. De har också tvåhandsyxor som de drar fram om de fäller en fiende så att de kan döda dem när de är nere.
7. De kommer ridande på passande riddjur i tunga rustningar med lansar eller andra vapen.
8. De kommer ridande på passande snabba riddjur i lätta rustningar beväpnade med lätta skjutvapen.
9. De har grävt eller gräver skyttegravar som de sedan försvarar med avståndsvapen.
10. En väll disciplinerad grupp med lätt infanteri med spjut, tungt infanteri med svärd och yxor, tungt kavalleri och artilleri i form av bågskyttar eller krigsmaskiner.
Tabell 3:Vilken sorts ledare har de?
1. Frontlinje kämpe, starkare och bättre beväpnad än sina trupper.
2. Magiker som gör sina trupper starkare och läker sina sårade.
3. Magiker som fungerar som en kraftigare form av artilleri.
4. Prickskjut som håller sig längst bak och försöker kontrollera slagfältet.
5. Mäster taktiker som specialiserar sig på att slå till där ingen väntar sig det.
6. Vargen i vargflocken. Anfaller fienden rakt på och binder upp dem medan trupperna hackar ihjäl dem. Ofattbart tungt bepansrad.
7. Intelligent monster med mäktiga fysiska förmågor.
8. Intelligent monster med mäktiga magiska förmågor.
9. Galen fanatiker som motiverar sina trupper genom att vara läskigare än fienden. Gör massiv skada men tål inte mycket stryk.
10. Någon som slåss precis som ledaren för spelargruppen.
Tabell 4: Fiendens moral.
1. Yrkessoldater. Kommer slåss så länge de kan vinna utan katastrofala förluster.
2. Fegisar. Det enda som håller dem här är deras ledare.
3. Fanatiker. De kommer slåss till döden.
4. Blandat, ett par fanatiker och flera mer tveksamma trupper.
5. Straff bataljon. Hatar sidan de arbetar för men ser ingen utväg.
6. Sadister. Kommer älska att slåss så länge de vinner men flyr så fort de börjar förlora.
7. Tanke kontrollerade. Kommer slåss så länge de inte blir befriade från formeln.
8. Heroiska. Kommer slåss så länge de tror de slåss för något de tror på.
9. Giriga. Kommer slåss så länge de inte kan få mer betalt av någon annan.
10. Förrädare. Är redan dubbelagenter och jobbar mot sin egen sida.
Tabell 5: Intressant miljöfaktor.
1. Arga insekter, oftast gettingar, är störda av striden.
2. Marken är väldigt ojämn.
3. Vildmagisk zon. Magi är inte pålitlig på slagfältet.
4. Icke-magisk zon. Ingen hög nivå magi fungerar.
5. Halt. Det är halt och svårt att stå upp.
6. Djupt hål i marken som innebär säker död för alla som ramlar i.
7. Dålig luft på grund av tex gas eller rök gör det svårt att andas.
8. Skymd sikt på grund av tex rök eller vegetation.
9. Stort argt djur, som tex björn, stört av striden.
10. Det finns INGET skydd eller ställen att gömma sig på. Det är platt som ett schackbräde.