Brior
Swordsman
... och läser Svavelvinter i Aftonbladet
Jag som har lite insyn vet att 1) lajv av någon anledning drar oproportionerligt många klick, och 2) att webbredaktionen på Nöjesbladet är sjukligt fascinerade av lajvare som fenomen. =)krank said:Lite trist att rubriksättaren valde att fokusera på just den allra töntigaste bilden folk brukar ha av lajv/rollspel bara: "Man springer runt i skogen och slåss med pinnar"...
Och "tiden som lajvare"? Han var med på ett lajv en gång - är det nån som blandat ihop hans tid som rollspelare med lajv eller?
HahahahahaMagnus Edlund said:Jag som har lite insyn vet att 1) lajv av någon anledning drar oproportionerligt många klick, och 2) att webbredaktionen på Nöjesbladet är sjukligt fascinerade av lajvare som fenomen. =)
Ja lajv är den enda subkulturen som inte är mainstream idag.Anarchclown said:Jo. Lajv är ju roligt för att man kan göra sig lustig över det på ett helt annat sätt än man kan göra sig lustig över folk som sitter och umgås och spelar spel tillsammans nuförtiden. Det ingår liksom någon form av spel i väldigt många gruppers umgängen nuförtiden.
De är fortfarande bättre än furries.Magnus Edlund said:Ja lajv är den enda subkulturen som inte är mainstream idag.Anarchclown said:Jo. Lajv är ju roligt för att man kan göra sig lustig över det på ett helt annat sätt än man kan göra sig lustig över folk som sitter och umgås och spelar spel tillsammans nuförtiden. Det ingår liksom någon form av spel i väldigt många gruppers umgängen nuförtiden.
Ja, det är faktiskt sjukt ansträngande att hitta saker att göra sig lustig över när det kommer till rollspel.Anarchclown said:Jo. Lajv är ju roligt för att man kan göra sig lustig över det på ett helt annat sätt än man kan göra sig lustig över folk som sitter och umgås och spelar spel tillsammans nuförtiden. Det ingår liksom någon form av spel i väldigt många gruppers umgängen nuförtiden.
Måste jag hitta klippet med "Are there any girlst there? I wanna doooo them!"Ja, det är faktiskt sjukt ansträngande att hitta saker att göra sig lustig över när det kommer till rollspel.
Fortfarande, skiljer oss inte särskilt mycket från sportfånarna framför sin TV.God45 said:Måste jag hitta klippet med "Are there any girlst there? I wanna doooo them!"Ja, det är faktiskt sjukt ansträngande att hitta saker att göra sig lustig över när det kommer till rollspel.
Det är en parodi på Jehovas paranoia över DnD, animerat med de gamla Final Fantasy-figurerna.God45 said:Måste jag hitta klippet med "Are there any girlst there? I wanna doooo them!"
Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?Vilka böcker läste du inför nya albumet?
– Helt ärligt har jag snöat in på biografier. Och jag har alltid gillat fantasy. Känner du till Erik Granströms ”Svavelvinter”?
Javisst. Från början var det en kampanjmodul till rollspelet ”Drakar och demoner”.
– Ja, precis! Jag älskade det där. Rollspelen var en viktig skyddsfaktor när jag växte upp. Det gjorde att man inte satt lika mycket i parken och drack fulsprit. I många lägen var jag hellre hemma och spelade spel med polarna.
Var du spelledare?
– Nej, aldrig. Jag var mer en figur bara. Men vi var seriösa och höll inte på med några larvspel. I dag föredrar ungarna tv-spel, men jag marknadsför rollspelen rätt hårt för mina barn.
De gamla rollspelen? De analoga rollspelen?
– Jag försöker sälja in ”Drakar och demoner” till min nioårige son. Jag tror att det är viktigt att lära sig använda hjärnan på det sättet. Allt händer ju i fantasin. Det finns ingen spelplan. Jag tycker att det är fett.
Din vän och kompanjon DJ Sleepy brukar kalla dig för en gammal lajvare. Vad är grejen med det?
– Jag var med i ett lajv en gång.
Aha. Vad gjorde ni?
– Vi sprang omkring i en skog. Utklädda, liksom. Fatta att det kom en svampplockare mitt i allt det där.
Vad var ni utklädda till?
– Äh, vi hade vadderade pinnar och slog på varandra. Det var rätt roligt. Man måste våga prova olika saker i livet.
Kan du rekommendera ett lajv?
– Hm. Nä. Det är för kufigt och extremt för mig.
Om Petter "kan" DoD bättre än andra rollspel: Ja, för fan. Jag tror definitivt inte man ska underskatta värdet i att den som introducerar till rollspel kan sin skitö. Jag har en kollega som kör DoD och MC med ett gäng gymnasieelever, och det är också asbra även om det finns bättre spel: För en SL som kan sin skit kan göra ett tveksamt spel bra, men en SL som inte kan sin skit kan göra ett braq spel uselt.Bunny said:Dessutom: gör Petter rätt som försöker pracka just DoD på sin 9-åring?
Jag hoppas att uppsvinget fortsätter så att vi får fler spelare och potentiela spelare Rollspels kulturen är väll den enda som är mer pretantiös (storygames), tramsig (har du spelat spelljammer?) och obskyr (Jag spelar bara D&D med rules compendium reglerna, de är ganska ovanliga du har nog inte hör talas om dem) än hipster kulturenIntressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?
Klart, han kan ju de reglerna och kan lära sina barn dem. Det är mycket bättre än att lära sig från en bok. Plus, mycket matte så då lär de sig lite extra sakerDessutom: gör Petter rätt som försöker pracka just DoD på sin 9-åring?
Graeme McMillan på Time Entertainment skrev en intressant betraktelse om (ungefär) det där i julas (fast specifikt om Dungeons & Dragons snarare än hobbyn i stort).Bunny said:Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?
Jag vill bara inflika att posten ovan är skriven av Hipster pokemon....Hipster Pokémon said:Graeme McMillan på Time Entertainment skrev en intressant betraktelse om (ungefär) det där i julas (fast specifikt om Dungeons & Dragons snarare än hobbyn i stort).Bunny said:Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?
Intressant artikel!Hipster Pokémon said:Graeme McMillan på Time Entertainment skrev en intressant betraktelse om (ungefär) det där i julas (fast specifikt om Dungeons & Dragons snarare än hobbyn i stort).Bunny said:Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?