Nekromanti Rapport från Civ V - Prison of Islands

LJSLarsson

Hero
Nyligen startade jag, Recca och Empiriuc ett nytt parti Civ V, och jag tänkte att vi kunde uppdatera alla intresserade av hur vår historia kommer utveckla sig.

Jag spelar Frankrike, Recca spelar Portugal och Emp spelar Skara Sommarland (eller nåt annat töntigt place)

Det var Emp som hostade spelet, så han får fylla i detaljer som Map Size och liknande, men Map Typen gör så att det är fullt med öar. Emp och Recca blev instängda på varsin ö, medan jag hamnade på en halvö.

Jag var oerhört nöjd över att inse att jag hamnat på en halvö och började expandera... tills jag upptäckte att Kina låg i vägen. Jag såg rött, researchade fram katapulter ögonaböj och slog mina knogar blodiga mot de stackars kinesiska bönderna. Jag tror det var ett taktiskt dumt drag av mig till att börja med, men krigslyckan har vänt och Kina är gott som utrotat. Jag tror att jag är den som har mest städer, och jag vet att jag är den som tjänar mest guld. *vänder blicken dramatiskt och blodtörstigt mot havet*

Recca och Emp har jag inte haft allt för mycket kontakt med. På grunda av alla öar och hav så är det mest lite skepp som nosat på varandra här och var.

Jag har spelat mycket Civ i mina dar, men detta var första gången jag testade Brave New World. Jag tror därför att jag gjort några slarvmisstag som kommer stå mig dyrt senare i spelet.

Vi är på tur 100. Emp leder med runt 20 poäng över mig och Recca ligger kort bakom mig.

Recca

Femme Fatale
Portugal är ju lite speciella. Jag gillar dem inte. Jag gillar inte deras special-unit, jag gillar inte riktigt deras special-improvement, jag gillar definitivt inte deras specialförmåga som jag liksom inte förstår exakt hur den funkar. De får dubbelt gold från trade routes med resource diversity. Whaaat? Deras båt, Nau är ju helt okay dock. Man åker bort till andra civs med dem och så använder man en specialförmåga som båten har som gör att man får massa guld och exp.

Big Marco

Läskig
I normala fall så är bas-inkomsten för en Resource Diversity 0,5 Guld. Med Portugal är den 1 Guld. Med lite flyt och smarta rutter kan dina handelsvägar ge kanske 75% mer totalt per rutt än normalt. Pretty powerful stuff.

Glöm inte Portugals "dolda" specialare - om du inte nödvändigtvis behöver skeppet efter att ha dumpat lasten hos CS, "gift:a" skeppet till CS för ytterligare Influence. Detta + Patronage = Dip Win. Och du gillar ju sådana. ;-)

Recca

Femme Fatale
Marco Behrmann said:
I normala fall så är bas-inkomsten för en Resource Diversity 0,5 Guld. Med Portugal är den 1 Guld. Med lite flyt och smarta rutter kan dina handelsvägar ge kanske 75% mer totalt per rutt än normalt. Pretty powerful stuff.

Glöm inte Portugals "dolda" specialare - om du inte nödvändigtvis behöver skeppet efter att ha dumpat lasten hos CS, "gift:a" skeppet till CS för ytterligare Influence. Detta + Patronage = Dip Win. Och du gillar ju sådana. ;-)
Hmmm... Interesting. :gremwink:

Men vad menas exakt med resource diversity? Är det luxury resources vi snackar om, dvs om en stad har 2 eller fler resources så ger det mer utkast?

Big Marco

Läskig
Recca said:
Marco Behrmann said:

Men vad menas exakt med resource diversity? Är det luxury resources vi snackar om, dvs om en stad har 2 eller fler resources så ger det mer utkast?
När du kollar statsen på en trade route ser du vilka resources som ingår. Men generellt - både lux och strat räknas. Och för $$$ TR krävs många olika resurser i båda handelsstäderna. Det är därför det är värdo att handla med städer som har liknande resurser som din stad redan har. Då blir det ingen handel.

Recca

Femme Fatale
Marco Behrmann said:
Recca said:
Marco Behrmann said:

När du kollar statsen på en trade route ser du vilka resources som ingår. Men generellt - både lux och strat räknas. Och för $$$ TR krävs många olika resurser i båda handelsstäderna. Det är därför det är värdo att handla med städer som har liknande resurser som din stad redan har. Då blir det ingen handel.
I see.

Iaf, jag drar ut en sväng men är tillbaks till nio-tio eller så. Och då drar vi igång part 2 på vår kampanj då. :gremsmile:

Patient Beta

Swordsman
Upplägget är då en karta som heter Tilted Axis.

Vår planet har södra halvklotet mot solen hela tiden, så norra halvklotet är is och misär. Det är en standard size map, och mina motståndare är förutom den ostdoftande och baguettkastande LJSLarsson och Portugisen Recca följande 4 artificiella fåntrattar:

Grekland
Ryssland
Venedig
Assyrien

Jag spelar det storslagna sjöfararfolket Mongolerna. Som ni alla känner till så var Mongoliet en vattenburen nation som på snabba skepp utvidgade ett enormt imperium, och det är en historia jag försöker följa.

Jag hade en fredlig start, och det tog lång tid innan jag ens hittade några city-states. Jag startade precis som Recca på en egen ö och expanderade och fyllde ut den rätt bra innan jag upptäckte att båtar var rätt intressanta och bestämde mig för att utforska.
Det ena ledde till det andra och nu är det 1440 AD, Renaissansen inträdde för ca 250 år sedan och jag har utplånat en del stadsstater som satt på prima real estate som jag ville ha.

Under tiden så krigar Fransosen med Greken, Assyrierna är buttra för att jag tar över alla stadsstater runt deras rike och misstänker nog en invasionsplan (de har rätt) och Portugal sitter och tittar på Fransosens krig och äter popcorn.

LJSLarsson

Hero
Det har nu blivit 1600-tal.

Det kommer in ständiga rapporter om hur mongolerna ger sig på små stackars stadsstater. Tydligen har de vågat ge sig på Assyrien också, men att kalla Assyrien för en värdig motståndare är att ta i. Mongolerna är inget annat än mobbaren på skolgården som snart kommer lära sig att han inte är något annat än en stor fisk i en liten damm.

Recca och jag har varit goda vänner ett bra tag. Eftersom Emp har lett poängmässigt så har vi idkat mycket handel med varandra och hållit honom utanför. Han vill bland annat skapa ett research agreement med mig, men jag slängde igen dörren i ansiktet på honom och vände mig till Reccas Portugal istället. Jag kunde höra hur Emp grät hela vägen hem.

Det verkar dock som att min och Portugals vänskap håller på att ta slut.
Recca - som haft motigt hela spelet - började äntligen få fram lite lyxresurser ur sitt fattiga land och skröt med om hur hon om någon tur skulle finna guld. På ren impuls erbjöd jag henne att istället köpa dyrt guld av mig... och mot alla odds accepterade hon och har nu en massa onödiga finmetaller på halsen.
Recca är arg på mig för detta och har lovat att hämnas. Jag tycker det är lite småsint att skylla på någon annan för sin egen girighet, men vissa är sådana.

Sjöfarten har börjat komma igång ordentligt, och jag har rest över haven och upptäckt Grekland. Jag förklarade krig med dem, trots att Frankrike är ett fredsälskande land. Det är bättre att jag tar över än att mongolerna gör det, det är vad jag brukar säga.
Jag skickade in en attacktrupp in i landet, men mötte på hårt motstånd. Kriget skulle ha slutat illa om jag inte märkt att Grekland börjat kolonisera en stor ö jag varit intresserad av länge. Jag åkte dit istället och tog över och brände de grekiska städer jag hittade. Efter det vände jag mig till grekerna och sa att jag kunde tänka mig fred, men att det skulle kosta. De tömde hela stadskassan för min skull, de små liven. :heart:

Jag sitter nu i mitt lyxiga franska palats, dricker mitt vin och ser ut över mitt imperium. Jag är den största och rikaste nationen... och jag kommer bli större. Saker har satts i rullning som inte kan stoppas, och det kommer att skriva om världskartan för evigt.

Jag kallar det... Operation Croissant!

Recca

Femme Fatale
Mycket riktigt går det inte så bra för portugiserna. Som redan sagts så är världskartan lite speciell, gassande sol konstant på södra halvklotet... Där Portugal ligger. Medan den bördiga tundran i norr ger både Frankrike och Mongolerna fördelar utan like. Portugiserna är dock ett ihärdigt folk som i årtusenden krigat mot det heta och dödliga klimatet. Här ligger också mänsklighetens vagga, sägs det; den heliga huvudstaden Lisbon, säte för den mäktiga och världsomspännande (snart åtminstone) religionen Hexametrigon (eller någonting liknande). Det är kanske just på grund av det ogästvänliga klimat som plågat det portugisiska folket i alla tider som religionen blivit så stark i deras hjärtan. För vad är tro om inte hjärtats önskan om frihet från världens plågor.

Eftersom Portugals klimat som sagt är så värdelöst att man valt att dyrka själva sanddynerna som gudar för att på så vis späka sina sinnen jämte kroppens plågor har det dröjt väldigt länge för civilisationen att växa. Utöver all kontemplativ tid man ägnat sig genom åren har man också i sjöar av svett och blod rest väldiga underverk, berömda i hela världen.

Världens mitt, Lisbon, vackrast och gudfruktigast. Med så nöjda självspäkare som Portugiserna ofelbart är, är det inte konstigt att sjöfarten länge var en gåta för Portugiserna. Man har med sitt saktmodiga och fredliga sinnelag mest tittat på granncivilisationernas genom eonerna meningslösa maktkamper. Själva har det gudsfruktiga folket aldrig haft någon armé att tala om och varför skulle de, vem skulle anfalla en öken? Med ro har Portugiserna sett an framtiden, tillfreds i Gudarnas omsorg.

...Numer finns det dock för de gamla beduinerna någonting bortom horisonten av sand. Upptäcktsresande talar om många stora civilisationer i världen och sjöfarten har blivit en del av folkets vardag. Tyvärr har den stundom naiva synen, sprungen ur så många årtusenden av fredligheter och kamp mot naturens umbäranden, vid tillfällen straffat sig. I sin oskuldsfullhet har portugiserna nämligen visat sig svaga för lurendrejeri och förrädiska komplotter. Andra civilisationer utan heder eller skrupler såsom Frankrike skulle säkert vara beredd på den sortens anstiftan från vänner. Men i tron på Frankrikes kamratskap - nej, närmast kan vi tala om ett syskonskap då relationen civilisationerna emellan präglats i många århundraden av hedersamma handelsavtal och öppenhjärtig korrespondens - lät sig Portugiserna ingå en ensidig överenskommelse där endast Frankrike gick ut som vinnare.

Detta var inte bara ett dolkhugg i ryggen, det var en skymf mot själva gudarna... Och det skulle komma att straffa sig...

...

Kanske. Beroende på vad som händer nästa gång vi spelar.

LJSLarsson

Hero
Usch ja... portugisernas knasreligion Hexamegaton. Ännu en orsak till huvudvärk.

Jag hade funderat på att få den förstående religionen Larssonism spridd över öarna, men portugiserna är helt fanatiska i sina villfarelser. Jag har hört att de tvingar män att bära slöja, har falska häxprocesser och äter måndagsgodis istället för lördagsgodis.

Larssonism har ett starkt fäste på sin hemkontinent, så jag är inte orolig att portugiserna kommer med sitt hokus pokus hit. Inte än i alla fall. Däremot lider jag för alla mindre nationer som faller för deras obehagliga doktriner.

Jag kanske skall sprida lite Larssonism till Grekland. De har inte haft det lätt efter det stora franskgrekiska kriget, så de skulle behöva lite hopp. Dessutom är de långt bort från Portugal.

Recca

Femme Fatale
Ni krigiska folk som är tvungna att massakrera era grannationer för att känna er tuffa... *Skakar på huvudet.* Portugal är ett fredens och älskogens folk.

Big Marco

Läskig
Recca said:
Ni krigiska folk som är tvungna att massakrera era grannationer för att känna er tuffa... *Skakar på huvudet.* Portugal är ett fredens och älskogens folk.
Du har alltså inte hittat några grannar ännu? ;-)

Recca

Femme Fatale
Marco Behrmann said:
Recca said:
Du har alltså inte hittat några grannar ännu? ;-)
Jodå. Men jag hade så jävla sugig start på min ökenö så jag har sysselsatt mig med att bygga wonders hela gamet typ. Men har Naus nu och har skickat dem runt hela jäkla jorden. :gremsmile:

Frankrike är lite äckliga dock med sin turism... Det är nåt jag inte byggt något av alls. Generellt sett så känns det som att jag hänger kvar på kraften av mina wonders. Mongolerna har överlägset bäst science t.ex. och ganska stark militär. Frankrike har överlägsen turism och stark militär. Jag har Faith och ligger hyfsat till på science.

Sodivra

Champion
Recca said:
:gremlaugh: Inte kärlekens alltså?

Fertility rites? :gremsmile:

LJSLarsson

Hero
Året är 1715 (turn 168).

Jag gråter. Det har varit sorgligt kapitel i fransk historia.

Slaget vid Braga
Efter ständiga löften om hämnd från Portugal började jag bygga en offensiv. Mina militära landstyrkor var överlägsna och började landsätta runt den avsides portugisiska staden Braga. Läget kunde inte varit bättre valt eftersom Portugal var upptaget med ett krig mot Venedig.

Jag började en belägring med mina gigantiska trebucheer, men då såg jag något fasansfullt vid horisonten. Oändliga rader av portugisiska skepp, större och snabbare än något inom den franska flottan.

Portugal hade ingen armé att tala om, och Bragas garnison bestod endast av en fjollig scouttrupp, men jag hade totalt underskattat deras flotta. Från alla kuster omringade de min armé och bombade den sönder och samman. Havet färgades rött och ingen fransman kom hem.

To be continued?
Portugal har lovat att skicka sin flotta mot mig för att lära mig fruktan, men jag tror jag kommer bli ett svårt piller att svälja. Mina skeppsbyggare har precis förstått sig på hur Portugals skepp byggdes, och jag har fortfarande mer hamnar och större kassavalv. Dessutom är Portugals trupper ett skämt och kommer inte kunna åstadkomma något på fransk mark.

Mongolerna skrattar i sina salar över hur deras två största rivaler slåss inbördes, men Mongoliet är långt borta och Portugal och Frankrike ligger inom muskötavstånd från varandra. Mongolerna kom rent av med hemliga krigsmateriäl till den franska framfarten, men jag antar att de även stöttat portugiserna.

Nåja, jag får komma ihåg det gamla franska ordspråket:
När floderna färgas röda av blod så är det Frankrike som har stövlarna

Recca

Femme Fatale
Portugiserna jublar och tackar sina sandgudar för att de skänkt lycka såväl i havets hamnar som i kärlekens famnar.

Den Portugisiska flottan har byggts i hemlighet under ett par hundra år nu och de har endast beträtt sjövatten okända för Frankrike, just i syfte att kunna slå till i mörkrets skydd, i egenskap av den hämnd som utlovats för tidigare förräderi. Men Frankrike anföll först! Med vinden i seglet återvände de Portugisiska sjöfararna i hast till den lilla utposten Braga där saktmodiga människor lever försvarslösa i längtan om frid och lycka. Intet ont anade de och det är naturligtvis när man minst anar det som Frankerna anfaller, för sådana är fienden på andra sidan havet.

De franska trupperna slogs förstås till spillror då gudarna som bekant är på Portugals sida och i slutänden var det faktiskt scoutens snabba manövrer som bragte samtliga fiendegeneraler om livet. Nu pryder frankiska generalers huvuden Bragas murar och flottan återvänder i triumf utan att ha förlorat ett enda skepp.

Patient Beta

Swordsman
Över många städer som fram tills nyligen låtit egna flaggor vaja så fladdrar nu Mongoliets stolta fana. Stadsstater föll på löpande band och till slut så valde Assyrien att i skräck anfalla först. De blev krossade och fred härskade på de Mongoliska öarna.

Långt ifrån Mongoliets säkra vatten rasade kriget mellan Portugal och Frankrike. Som en god granne så handlar jag med bägge sidor och försöker sprida värdefulla handelsvaror samt den snälla religionen "Dödsmördarsekten" till de bråkande parterna. Jag är övertygad om att de så snart de förenas under min religion kommer att bli föredömen för en fredlig värld under mitt styre.

Ett moln på horisonten är Ryssland, som av avundsjuka fortfarande ligger i krig med mitt rike. De kommer snart att få lära sig läxan att om man startar ett krig så får man löpa linan ut eller betala stora krigsskadestånd.