Nekromanti Rapport från filmfestivalen.

chrull

Stockholm Kartell
Ah, filmfestival. Att jag inte gjort det här tidigare är nu bortom mitt förstånd. Nästa år ska jag nog ta ledigt från skolan den här veckan och bara gå på filmer dygnet runt. Det finns ju inget bättre.

12 biljetter införskaffades, och nu har jag bara 7 kvar. Och i den här tråden tänkte jag berätta lite om filmerna jag sett och varför ni ska se dem. Eller strunta i att se dem. Men om du råkar vara en person som tycker att allt Bruce Willis gjort är bra, och att den där spielberg är en riktigt bra regissör så kanske du ska strunta i vad jag säger, för då lär vi inte uppskatta samma saker inom film.

Jag tar dem i ordning:

A ninja pays half my rent
USA 2002 5 min ej textad

Du bor i en lägenhet i en amerikansk förort. Du hyr ut ett av dina rum till en kompis. Din kompis äter grapefrukt till frukost. Din kompis får grapefruktsjuice i ögat och? dör. En ninja blir din nya rumskompis. Vad göra nu?

Detta är den korta, bisarra och mycket roliga berättelsen om hur vardagen kan se ut när man bor tillsammans med en ninja. Ja, ninja som i japansk lönnmördare. Och vad händer när det dyker upp en rivaliserande ninja? Gå och se. Skandinavisk premiär.

Regissör: Steven K. Tsuchida
Skådespelare: Timm Sharp, Steve Yeager, Steven K. Tsuchida
Sjukt bra rulle. 5 minuter lång. och den går att ladda ned gratis från INTERNET! lagligt!!!

Se den här filmen och lär er uppskatta kortfilmens magi. Och förstå att ninjafilmer antagligen inte kan bli bättre än såhär. (samtidigt sörjer jag att ni inte får chansen att se den på stor duk...)

The Man of the Year
Brasilien 2003 113 min engelsk text

Gangstern Suel hånar Maiquels nya frisyr. Maiquel skjuter Suel. Det som kunde blivit början på en lång fängelsevistelse för Maiquel blir istället starten på ett nytt och framgångsrikt liv. Antihjälten Maiquels absurda väg från arbetslöshet till mördare som mot betalning röjer upp bland Rio de Janeiros fattiga kriminella rönte stor framgång på Berlins filmfestival i år.

Absurd humor blandas med tung dramatik och våldsscener som genom sin verklighetsanknytning kryper under skinnet. Allt till Dado Villa-Lobos vackra och väl utnyttjade soundtrack. Sverigepremiär.

Regissör: José Henrique Fonseca
Skådespelare: Claúdia Abreu, André Barros, Murilo Benício
Braziliansk gangsterrulle? kan det vara något? Det här är antagligen den sämsta filmen jag sett hittintills på festivalen. Men den är för dess skull inte dålig. Och hade den varit lika bra hela tiden som i början (särskilt när Suels 15-årige flickvän dyker upp hos Maiquel och kräver att han tar hand om henne nu när Suel är död) så hade den varit bland de bättre filmerna. Men nu blir det tyvärr bara ännu en downward spiral-film. Tyvärr.

Ong-Bak
Thailand 2003 105 min engelsk text

Thailand Muay Thai. Det onda mot det goda. Håll i hatten, här får Jackie Chan, Jet Li och resten av kampsportsgenren sig en rejäl omgång. Hårt tränad i den klassiska thailändska kampsporten Muay Thai, får tempelpojken Ting i uppgift att återvinna sin bys allra heligaste symbol som stulits av gangsters från Bangkok. Fredlig, men dödlig, ger sig Ting ut på jakt i storstadsdjungeln. Med Tony Jaas fantastiska kampsportsakrobatik blir det här betydligt mer exotiskt än i en motsvarande Hong Kong-film. Ong Bak är årets mest visade film i Thailand. Nordisk premiär.

Regissör: Prachya Pinkaew
Skådespelare: Mum Jok Mok
Jackie och Jet får sig inte bara en omgång. De blir helt enkelt utklassade. Smack säger det bara. Ting kastar sig, i spagat, under en biljävel. Glider under. samma tagning i tre vinklar. och det är så snyggt.
Tyvärr är ju storyn ganska lam. Ung pojke från landet skickas till storstan för att hämta stulen religös artefakt. Resten kan ni gissa, om inte nu så väl när ni ser filmen. Men det spelar ingen roll när man får se Ting fightas. Det börjar med mycket humor a la Jackie Chan. Sen blir det mörkare och mörkare tills man mår ganska taskigt. Men den här filmen är värd att se om det så bara är för biljakten där alla deltagare gör tuk-tuk-taxis :gremgrin:

Alexandra's Project
Australien 2003 103 min ej textad

Bad Boy Bubby-regissörens slag i skrevet på alla självupptagna äkta män. Steve återvänder från jobbet på sin födelsedag och förväntar sig en överraskningsfest. Huset är dock gapande tomt, så när som på ett videoband som ber om att spelas upp.

En gnistrande Helen Buday (Mad Max III) som den sanningssägande hustrun och de Heers klaustrofobiska inramning gör Alexandra's Project till årets mest demoniskt uppriktiga film. Nominerad till Guldbjörnen i Berlin. Nordisk premiär.

Regissör: Rolf De Heer
Skådespelare: Gary Sweet, Helen Buday, Bogdan Koca
Den här filmen är rätt sjuk. Jag var rädd att den skulle spåra ur i någon slags revenge-film likt Thelma & Louise eller kanske Baise Moi. Men den är så mycket bättre än så. En skrevspark till såväl självupptagna män som till kvinnor som låter sig styras av dem.

Bright Future
Japan 2003 92 min engelsk text

Yuji och Mamuro jobbar av tiden genom att tillverka våtservetter och gör sitt bästa för att hålla tillbaka sina värsta aggressioner gentemot chefen. De förenas dels av otroligt snygga frisyrer, dels av den dödliga maneten de har i ett akvarium. Det ovanliga husdjuret kommer på villovägar och Yuji och Mamorus jakt på det går via trånga utrymmen, familjebråk och coola gäng i Che Guevara-t-shirts till scenen där tusentals brandröda maneter fyller upp en hel flod. En av årets mest spektakulära filmer. Nordisk premiär.

Regissör: Kurosawa Kyoshi
Skådespelare: Tadanobu Asano, Tatsuya Fuji
Fylld med sjuka personer. Galen rulle. Ett tempo som skulle ta livet av vilken BPM-mätare som helst. Genom att göra dem uttråkade. Det går långsamt, inget händer, man får inget grepp om någon av personerna riktigt. Men samtidigt talade filmen i alla fall rakt till mig som ung vuxen efter tonåren, utan mål, utan jobb och utan en lysande framtid framför mig. Det här är dessutom extremt japanskt, och visar hur mycket japansk filmkonst kan. Och då pratar jag inte om våldsamma filmer som Ichi eller BR. Och inte om skräckfilmer eller annan sådan film som numera importeras från Japan. Det här är något helt annat.

Gozu
Japan 2003 129 min engelsk text

Ozaki har länge varit en respekterad yakuzamedlem, men på senare tid har han tappat greppet och blivit mer och mer paranoid. Vännen Minami har fått uppdraget att röja honom ur vägen, vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. Minamis hotell drivs av ett milt sagt udda par och dessutom dyker liket efter Ozaki upp på de konstigaste ställen. Snart har Minami hamnat i ett virrvarr av våld, bröstmjölk och den märkligaste födsel världen skådat. Typiskt Miike, men det bästa han gjort hittills. Nordisk premiär.

Regissör: Takashi Mike
Skådespelare: Shô Aikawa, Kimika Yoshino, Renji Ishibashi
Takashi Miike är såklart samme person som gjorde Ichi The Killer. Det här är inte en ny Ichi dock. Blodet är nästan helt bort och ersatt av... bröstmjölk?
Någon beskrev den här filmen som Lynchisk. Och kanske ligger det något it det, dock är den så mycket bättre än något lynch gjort. någonsin. Den lyckas blanda upp lagom mycket humor med saker som är så sjuka och skumma att filmen blir helt fantastisk.
Den här filmen kan antagligen ses flera gånger för att hitta saker som återkommer. Vad är det egentligen det står på flaskan som fylls med bröstmjölk? Vad är det egentligen för bil som krossas på skroten? Och hur kul är det med attackhundar (chiuhuahua!) specialtränad för att attackera yakuza?

Äh. Se den bara, men skyll inte era drömmar om små röster som ropar Gozu gozu gozu hela natten på mig sen. Det var Miike som regisserade filmen.

chrull

Balderk

Swashbuckler
Alexandra's Project
Australien 2003 103 min ej textad

Bad Boy Bubby-regissörens slag i skrevet på alla självupptagna äkta män. Steve återvänder från jobbet på sin födelsedag och förväntar sig en överraskningsfest. Huset är dock gapande tomt, så när som på ett videoband som ber om att spelas upp.

En gnistrande Helen Buday (Mad Max III) som den sanningssägande hustrun och de Heers klaustrofobiska inramning gör Alexandra's Project till årets mest demoniskt uppriktiga film. Nominerad till Guldbjörnen i Berlin. Nordisk premiär.

Regissör: Rolf De Heer
Skådespelare: Gary Sweet, Helen Buday, Bogdan Koca

Den här filmen är rätt sjuk. Jag var rädd att den skulle spåra ur i någon slags revenge-film likt Thelma & Louise eller kanske Baise Moi. Men den är så mycket bättre än så. En skrevspark till såväl självupptagna män som till kvinnor som låter sig styras av dem.
Ahhh... den där filmen gav mig riktigt härliga Silent Hill vibbar. Jag blev faktiskt riktigt jävla sugen på att se den. Men hur ska det gå till tro? Du TS:ade den inte va? :gremgrin:

Takashi Miike är såklart samme person som gjorde Ichi The Killer. Det här är inte en ny Ichi dock. Blodet är nästan helt bort och ersatt av... bröstmjölk?
Någon beskrev den här filmen som Lynchisk. Och kanske ligger det något it det, dock är den så mycket bättre än något lynch gjort. någonsin. Den lyckas blanda upp lagom mycket humor med saker som är så sjuka och skumma att filmen blir helt fantastisk.
Den här filmen kan antagligen ses flera gånger för att hitta saker som återkommer. Vad är det egentligen det står på flaskan som fylls med bröstmjölk? Vad är det egentligen för bil som krossas på skroten? Och hur kul är det med attackhundar (chiuhuahua!) specialtränad för att attackera yakuza?

Äh. Se den bara, men skyll inte era drömmar om små röster som ropar Gozu gozu gozu hela natten på mig sen. Det var Miike som regisserade filmen.
Satan. Den här filmen vill jag se om än mer. Undrar om båda går att beställa på DVD eller om den kommer så småningom. Någon som känner till en sida som får in dessa slags filmer? Eller tror ni den kommer på video/dvd i sverige? Verkade jävligt läcker i alla fall men jag har ingen aning om hur man får tag på sånna här filmer. Tyvärr.

Varför var jag inte i stockholm nu för?

/Balderk

chrull

Stockholm Kartell
Du TS:ade den inte va?

Skulle iofs varit kul att TS:a den eftersom filmen gick av någonstans på mitten och vi fick sitta i stillhet i 10 minuter innan de fick igång den igen :gremlaugh:

cdjapan.co.uk har Gozu för hutlösa $43. smultronstället (www.smultronstallet.com eller butik i filmhuset, gärdet, stockholm) lär ha den så småningom. Maila dem och fråga. De lär kunna ta in alexandra's project också.

Även om jag inte skulle vilja ha alexandra's project igen, eller ens se den igen förräns om några år. Det är en film man vill bli överaskad av. Gozu däremot vill jag se ett gäng gånger, och leta efter saker som är konstiga. :gremgrin:

Om några timmar ska jag iväg och se Purple Butterfly, kinesisk agentfilm med skönheten från bla CTHD i en huvudroll. rapport kanske kommer imorgon!

chrull

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det där låter mycket intressant. Jag kommer åka upp på fredag, för övrigt. Är det lämpligt att förboka biljetter nu, eller bedömer du det som troligt att det går att köpa på plats?

chrull

Stockholm Kartell
kolla på filmfestivalen.se där ser du om det finns biljetter kvar till filmerna du vill se. Men jag tror att du måste hämta dem tre dagar efter att du bokat, så vänta tills det går. eller nått

flera visningar är redan slut.

chrull

Ymir

Liten kantbaron
Att få tag i asiatisk film

Prova www.subdvd.com.Importerar asiatisk film till Sverige, men de är rätt dyra. Här i Malmö finns bland annat Avalon som har rätt vettigt sortiment, du kan ju alltid kolla om de har det också i Norge - www.avalon.no.

Man kan också kolla med Sveriges mer vettiga filmdistributörer - www.folketsbio.se och www.triangelfilm.se, men att de skulle få för sig att visa Takashi Miike på bio ter sig tämligen osannolikt i nuläget. Folkets bio-ägda Panora här i Malmö har dock asiascope, en asiatisk filmklubb. Vi ska ha en hemsida nånstans...pröva www.panora.se.

Lan Kwei Trading har ett ganska bra sortiment, men då får man beställa från utlandet.

- Ymir, tipsar

chrull

Stockholm Kartell
Så kan det gå på filmfestival.

Purple butterfly visade sig vara kvar i shanghai. Och den kommer inte komma till sverige alls, iaf inte under festivalveckan. Tråkigt tråkigt.
Men vi fick byta vår biljett mot två betalde, obokade biljetter. Och dessutom hade de satt in filmen Gong istället för Purple Butterfly. Eftersom jag tagit mig in till stureplan vid midnatt så valde vi såklart att inte bara åka hem, utan såg Gong. Och nu har jag en biljett kvar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, hittar inga filmer jag verkligen vill se på bra tider. som inte redan är fulsatta... Men jaja. Gong då:

Gong
Japan 2003 81 min engelsk text

En dag får Hide ett brev från Nationella Medicinska Centret med beskedet att han kommer att dö av en hjärtattack om 29 dagar. Som alla andra som ska dö kan Hide också välja att åka till Gong, där ett evigt ingenting väntar.

Gong handlar om en individs maktlöshet och dödsångest i ett framtida och till synes perfekt Japan, där endast den som accepterar sin fångenskap är fri. Bae Tae-Su ger en spark åt storebrorssamhället i en Alphaville-estetisk film, där galenskap leder till total maktlöshet. Internationell premiär.

Regissör: Bae Tae-Su
Ehm. Jo. Jag känner igen mig från Godard. Retrofuturism.
Jag känner igen mer från Godard också. Godard har en förmåga att komma med bra koncept (alphaville, nouvelle vague) men sen halvvägs in i filmen sabba det totalt. Eller ibland bara sabba det hela vägen. Bae Tae-su gör här precis likadant.

Okej, vi har en svartvit retrofuturistisk film där en man får reda på att han om 29 dagar (kl 9.20, nej förlåt, det har blivigt något fel. 9.21 ska det vara...) ska dö av en hjärtattack. Antingen låter han det ske och får betala alla dyra avgifter det innebär att dö eller så åker han till Gong. Gong ger dig evigt liv. I ett runt, vitt rum där det enda du kan göra är att dunka huvudet i väggen eller kanske hoppa hage. Har du tur kan din egna Gong överlappa någon annans för 30 sekunder och du kan se personen genom en glasskiva. Exciting.

Dödsångest i all ära. Filmen börjar bra med dödsångest. Sen blir det bara riktigt långtråkig, ful och dum. Den försöker ställa massa frågor men tappar bort dem halvvägs. Det enda den lyckas få fram är något löjligt "är evigt liv verkligen önskvärt när du är alldeles ensam, vitmålad och med blekta ögonbryn och inte ens har en kortlek att roa dig med?" Och tro mig, ni kan svaret på den frågan innan ni ser den här filmen. Så håll er borta.

chrull

Balderk

Swashbuckler
Re: Att få tag i asiatisk film

Tackar för länkarna. detta får bli en favorittråd.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Tack för tipset. Jag mailade smultronstället nu. Så får vi se vad framtiden har att utvisa... Jag får hoppas på att de kan ta in dem.

/Balderk

chrull

Stockholm Kartell
Så här SKA det inte vara på festival :(

Ännu en natt. Ännu en taxiresa mitt i veckan. Nåja:

All Tomorrow's Parties
Kina 2003 96 min engelsk text

Regissören och fotografen Yuk Lik-Wai är tillbaka med ännu en film döpt efter en klassisk rocklåt (han debuterade med Love Will Tear Us Apart och har även fotograferat Unknown Pleasures). Dv-fotad, smärtsamt vacker framtidsdystopi där den totalitära sekten Gui Dao styr Asien efter det att nationalstaterna kollapsat. När sekten störtas befinner sig de två bröderna Zhuai och Mian för första gången i frihet ? fullständigt oförberedda. En film med referenser till Falun Gong, i gränslandet mellan Tarkovskijs Stalker och Luc Bessons Den sista striden. Svensk premiär.

Regissör: Yu Lik Wai
Skådespelare: Cho Yong Won, Diao Yi Nan, Zhao Wei Wei
Och hur var det här då? En kinesisk post-apokalyptisk rulle??
Som heter??? Måste se se se tänkte jag. Och det ångrar jag. Jag undrar nu om inte Gong kanske var bättre till och med. Gong var i alla fall solklart artsy och svår. Den här var bara sjukt tråkig och meningslös. Visst visst. Den är snygg, men det finns ingen mening med den. Den är filmad på häftiga ställen, men det BETYDER inget. Det där om att sekten störtas och att de får välja själva för första gången är bara skitsnack. Sekten störtas när det är 10 min kvar av filmen och de har tamigfan gjort precis hur de vill hela filmen igenom. Sen fattar man ju inte alls vad de gör eller varför...

Nej, ett riktigt bottennapp. Det enda som är bra är fotot. Och kanske idén. Men det blir inget utav det här. skräp skräp skräp.

Ikväll blir det animerat. och förhoppningsvis åker jag inte hem lika besviken som de senaste två nätterna!

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Nu så. Det artar sig.

Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem
Japan/Frankrike 2003 68 min engelsk text

One more time, Discovery och Harder, stronger, faster har här satts ihop med videor till övriga låtar från franska discoduons Daft Punks andra album. Och den berättelse som tidigare bara kunnat anas blir ett fullständigt storslaget dramatiskt rymdäventyr där de förväntade rollerna kastats om. I Interstella 5555 är det fredliga utomjordingar som blir bortforslade av elaka jordbor, inte tvärtom. Nordisk premiär.

Regissör: Kazuhisa Takenouchi
Citat från mig själv från i förrgår: "Imorgon kväll ska jag se Interstella 5555. Långfilmen som Daft Punks senaste musikvideor varit ifrån. Hoppas bara det är lite mer än en 68 minuter lång musikvideo"

Citat, mig själv, igårkväll efter bion: "Woow. 68 minuter musikvideo. Satan vad bra... Och om vi enbart lever på vatten och bröd resten av månaden kan vi nog ha råd med samtliga Daft Punk-släpp"

Feelgood. Personligen har jag nästan alltid föraktat hela tanken på feelgood-filmer. Mest för att det är en löjlig sak. Vadå Feelgood? Och sen också för att de flesta filmer jag verkligen gillar snarare varit Feelbad-filmer.

Men den här filmen är sjukt bra. Mest för att man mår riktigt jävla bra efter att ha sett den. Den är söt, gullig och snygg. Sen slipper man bry sig om en massa fånig dialog eftersom det inte är något.

Sen kan det ha något att göra med att jag såg den i biosalongen jag tillbringade hela förra läsåret i också. Men inte så mycket. :gremsmile:

Imorgon blir det chilensk vampyrfilm innehållandes rollspelande gother, en efter-katastrofen-fantasy där gud är död samt till sist en hong-kongrulle om två dubbelagenter, poliser och triadmedlemmar i ett! Den belönades tydligen med inte mindre än 7 utmärkelser på den asiatiska motsvarigheten till oscars.

Chilensk vampyrrulle? wtf?

chrull

Ceram

Hero
Re: Nu så. Det artar sig.

Citat, mig själv, igårkväll efter bion: "Woow. 68 minuter musikvideo. Satan vad bra... Och om vi enbart lever på vatten och bröd resten av månaden kan vi nog ha råd med samtliga Daft Punk-släpp"
Tackar. Jag blev påmind om lite soft musik som jag ska ladda ööö köpa alldeles hederligt... Lite monotont kanske men de låtar jag har hört är bra... *nynnar på klassikern around the world men blir avbruten av introt på nästa metal låt*

/Tobbe... som inte alls har någon musik på sin hårddisk vad skulle någon kunna så en sådan du idé ifrån?

chrull

Stockholm Kartell
Rollspelande vampyrer?

Eternal Blood
Chile 2002 110 min engelsk text

Modernt vampyrdrama där rollspelande gotharen ?M?, börjar tvivla på om vampyrmyten verkligen endast är en myt. Chilenska regissören Jorge Olguín undviker de flesta klichéerna och levererar ett psykologiskt skräckdrama, som kastar sig mellan grisiga rollspelssekvenser och rökiga nattklubbar under kyrkogårdar. Tangerar bitvis Abel Ferraras The Addiction i sin oortodoxa syn på vampyrer, men är dessutom fullmatad med chilensk svartrock. Svensk premiär.

Regissör: Jorge Olguín
Skådespelare: Juan Pablo Ogalde, Blanca Lewin, Patricia López
Chilensk svartrock kan vara sämre än annan svartrock. Vilket kan vara svårt att tro. men jo. det stämmer faktiskt.
Filmen är som tur var inte dålig. Den är charmig. Om man gillar att titta på goffare som goffar sig dvs. Och om man kan skratta åt hur fånigt det egentligen är med rollspel. särskilt den typ av vampire-klon-rollspelande de här typerna ägnar sig åt.

Filmen är bra, men ojämn. Den lyckas förvåna på flera ställen, och blir lite läskig på andra. Och ett tag kändes det som om det var högbudgettroma man satt och tittade på.
Men det är ett problem med den känslan eftersom det inte är högbudget. det är därför filmen är befriad från jobbiga effekter och närbilder på folk som sprängs i bitar. Skönt.
Nej, jag är förvånad. Filmen var verkligen bra. charmig. skön. härlig. Se den.

Ascension
Canada/USA 2003 103 min

Ascension är en efter-katastrofen-fantasy utan överdrivna tillbehör. Gud är död; tre nunnor jagar mördaren i ett övergivet industrikomplex. En skildring av tidens gång som väcker diverse filosofiska frågeställningar. Koncentrationen på dialogen och den monotona omgivningen blir nästan teatral. Men filmiska kvalitéer finns det gott om: kompositionerna, ljussättningen och ljudet står för stämningsskapandet. Tankarna går till Tarkovskij, en mästare på meditativt tempo och kärnfull enkelhet. Regissören gjorde 2000 uppmärksammade Subconscious Cruelty. Internationell premiär.

Regissör: Karim Hussain
Skådespelare: Marie-Josée Croze, Ilona Elkin, Barbara Ulrich
Okej. Något dödar gud. Pang. Skaparens död splittrar honom och hans kraft hamnar i alla människor. Pang. Alla människor är helt plötsligt gudar. Av någon anledning så är det tre kvinnor som bestämmer sig för att det här är dåligt och tänker konfrontera det som dödade gud för att till slut låta undergången ske.

Låter det spännande?

Jo. sen så kanske det inte blir riktigt lika spännande när jag berättar att hela filmen utspelar sig i en trappa (inte riktigt, men nära på) och ärligt talat så händer det inte mycket alls. Såhär direkt efter känner jag mig mest tom. Jag vet inte vad jag tycker om den. Det är svårt att beskriva vad det är. "Unfortunately, no one can be told what this film
is...you have to see it for yourself."

Mest minnesvärt är nog när den äldsta kvinnan skriker något sånt här: "Nooo. You will not steal my genocide!"

chrull

jbergman

Veteran
Re: Rollspelande vampyrer? (lite spoiler)

Eternal Blood

Tja, så värst bra tyckte jag faktiskt inte att den var. Filmen stod och stampade en hel del utan att röra sig särskilt mycket framåt. Roligast tyckte jag att det var när de slog tärningar och rullade helt tokiga tärningskombinationer, typ en tärning av varje sort. Och mumlet om spelledare av olika rang var ju helt oförståeligt, eller har jag missat något stort inom den chilenska rollspelshobbyn?

Eternal Blood var hur som helst bra mycket bättre än Jorge Olguíns förra film, Angel Negro, som var ett riktigt bottennapp.

Ascension

Jag gillade Ascension, fast jag satt och nickade till i början, så egentligen borde jag försöka se om den. Precis som i Hussains förra fullängdare, Subconscious Cruelty, är filmen rik på symbolik som man får pussla ihop själv (SC var jag tvungen att se två gånger innan jag kände att jag hade koll). I Ascension var ju det mest uppenbara den kristna tematiken, med jungfrufödsel och allt. Att pojken på slutet är den från döden återkomne kristusgestalten tyckte i alla fall jag stod tydligt, vilket naturligtvis skulle innebära att Gud hade återvänt. Okej, alla håller kanske inte med utan fokuserar hellre på mother-maiden-crone-konstellationen och deras episka färd uppåt där de måste trotsa både elementen och sina inre demoner. Whatever.

Jag blev dock ganska förvånad när jag såg Ascension. Hussains tidigare filmer (en kort och en lång) har varit väldigt visuella, och dialogen har mer eller mindre lyst med sin frånvaro. Ascension däremot skulle ju nästan lika gärna kunna vara en teaterpjäs.

Njae, årets filmfestival har varit en jäkla besvikelse. Efter att ha sett 29 filmer (två återstår), så har jag fortfarande inte sett något som jag skulle sätta betyget 4 på, men däremot en hel bunt 1:or. Och resten är mest 2:or och svaga 3:or.

/Jakob - luttrad

chrull

Stockholm Kartell
mer åsikter (massa spoiler)

Eternal Blood blev ju så bra för att den bitvis blev som en Tromarulle fast med bättre foto. Sen tyckte jag det var härligt oklart ända in till slutet hur den faktiskt skulle sluta. Hur det hela låg till. En av anledningarna till det var för att den rörde sig långsamt.

Ascension var ett sömnpiller utan mening. Symboliken om Kristus (varför skulle han döda gud förresten? och kan han verkligen göra det då gud och han är ett?) var väl inte särskilt svår att se kanske.
Den här filmen innehöll den tredje födseln jag fått se på filmfestivalen, och handlar på delad sista plats ihop med Gong.

mother-maiden-crone var ganska självklart. Även om deras resa uppåt skildras på ett tråkigt och dåligt sätt. Vadå besegra elementen? Det är en kort snöstorm där det växlar bilder på dem i snöstormen och på dem utan snöstorm. Det är ett enda halvelement som kanske inte existerar som de besegrar.

Sen spelar symboliken hur som helst ingen roll öht. Filmen säger inget alls. Den slutar aldrig ordentligt. Det finns fan ingen mening alls med den. Det är bara tre bistra kvinnor som inte gillar världen för ad den är och alltså tänker förstöra den.
Vi fattade inte alls varför de bara inte önskade att de slutade att existera. Hade inte det varit lite snällare mot de som faktiskt trivdes med att vara gudar?

nej. den går bort. Festivalens bästa filmer har varit Gozu och Bright Future. Klara femmor i betyg.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Avslutningsfilmer

Avslutningsfilmen kostar dubbelt så mycket som andra filmer. Men man får gratis öl, vin och (dvs om man är smart. annars blir det nog "eller" istället för "och") baileys till.

Men det spelar ingen roll när det är en sån här film.

Elephant
USA 2003 81 min ej textad

Efter fläskigare Psycho och Good Will Hunting är Gus van Sant tillbaka i den lågmälda estetik där allt började. Tydligt påverkad av skolmorden i Columbine, berättar Elephant om två elever i en välmående Portland-förort och deras väg mot ett bestialiskt blodbad på skolan. Att en film ?skildrar ondskans mekanismer? är en tom fras som brukar användas om den här typen av filmer ? här är det extra falskt, då Van Sant inte avser att förklara någonting, utan istället skapat en osentimental och oförnumstig videodagbok över våld, naziikonografi och homoerotiska ansatser. Resultatet blir frågor som dröjer sig kvar desto länge. Nordisk premiär.

Regissör: Gus van Sant
Skådespelare: Alex Frost, Eric Deulen, John Robinson
van Sant måste vara nöjd.
Jag hatar den här filmen. Och det verkar som om han vill att jag ska hata den. Samtidigt har han kanske misslyckats. Men kanske inte ändå. Äh. vafan

Man får korta bekantskaper med diverse personer som går på skolan filmen utspelar sig i. Inga djupare saker. Inget djup alls faktiskt. Flera händelser får man se flera gånger, men inte som det brukar vara, ur olika personers synsätt. utan bara från deras synvinklar. Vilket också är en lögn eftersom det är filmat lite bakifrån. Vi får alltså se flera scener flera gånger fast från olika håll. Spännande? Nej. inte alls faktiskt.

Sen av någon konstig anledning så får vi en kort introduktion till Alex och Erik som går in och börjar skjuta sina skolkamrater. Sen är filmen snart slut.

Allt detta är dessutom gjort riktigt jävla dåligt. Skådespeleriet. hm. Ja, jag HOPPAS verkligen att de tagit highschool elever från skolan det utspelar sig i och låtit dem själva skådespela. Jag hoppas också att det INTE är ur dramaklassen. För det här är så uselt det bara går att få. Å andra sidan så verkar regissören vilja ha det så, för flera gånger blir det så sjukt dåligt att det inte kan vara misstag. Han ville faktiskt ha det såhär och jag fattar inte alls varför.

Och det är fler saker jag inte förstår. Som varför man itne försöker få med ett uns realism: ett brandlarm hade väl varit okej? NÅGON som faktiskt ser rädd ut? kanske någon som FÖRSÖKER ringa polisen? nån som faktiskt bryr sig? Varför sätta fågelsång till det hemska som händer? Det är ju inte så att det behövs avdramatiseras eftersom det aldrig blir dramatiskt.

Man sitter bara och suckar och tänker: Jaha?! So what.

Varför skjuter de runt sig? Det borde ju vara den frågan som ställs i den här filmen. En regissör som idag gör en film om det här ämnet borde vilja ha svar på den frågan. Men nej. det är inte målet med den här, problemet är att folk kanske tror det är så. Och i så fall har dom lärt sig att svartklädda estet-killar som hänger med eminem-lookalikes är farliga typer. Som om de verkligen behöver mobbas mer?
Och VARFÖR? VARFÖR hånglar de i duschen samma morgon de går och skjuter folk? se upp för homosexuella esteter barn! de kan få anfall när som helst!

Eller så kan filmen säga att det inte finns en förklaring. Det finns psykon överallt och de kan slå till när som helst. Lika bra att åka hem och bygga egna bunkrar och börja lagra konserver och ammunition.

sista förslaget är att regissören vill väcka frågan om varför sånt här sker. att man ska börja fundera på det själv. Men ärligt talat. Gjorde man inte det redan när det skedde i verkligheten?
Eller när man såg Moores film?

Nej för fan. Se inte den här rullen. Det finns nog inget att hämta här, om ni inte råkar vara extrema fan av långa steadycam åkningar, och inte någon av dem kommer i närheten av den i Godfellas. Så se Godfellas (Maffiabröder, Scorcese) istället, och om ni redan gjort det, se den igen och kika närmare på den härliga åkningen från att de parkerar, till köksvägen fram till scenen på den där klubben. Där kan vi snacka hantverket inte ett enda klipp! :gremgrin:

chrull

jbergman

Veteran
Re: mer åsikter (massa spoiler)

Tja, smaken är ju som baken... Du sågar Ascension, jag sågar Bright Future, och ingen av oss lär kunna få den andre att ändra åsikt.

Gozu såg jag f.ö. inte. Även om jag gillade The Audition när jag såg den, så tyckte jag att Ichi och Agitator sög något så fruktansvärt att jag svor att aldrig se en Miikefilm till.

Svårt att säga vad jag tycker vad bäst på festivalen; som sagt så är jag minst sagt missnöjd. Men Ong-bak var ju en fröjd för ögat, The Grudge satte nålar under huden på mig, och Undead var en jävligt skoj överraskning. Men inga stora filmer direkt...

/Jakob