chrull
Stockholm Kartell
Ah, filmfestival. Att jag inte gjort det här tidigare är nu bortom mitt förstånd. Nästa år ska jag nog ta ledigt från skolan den här veckan och bara gå på filmer dygnet runt. Det finns ju inget bättre.
12 biljetter införskaffades, och nu har jag bara 7 kvar. Och i den här tråden tänkte jag berätta lite om filmerna jag sett och varför ni ska se dem. Eller strunta i att se dem. Men om du råkar vara en person som tycker att allt Bruce Willis gjort är bra, och att den där spielberg är en riktigt bra regissör så kanske du ska strunta i vad jag säger, för då lär vi inte uppskatta samma saker inom film.
Jag tar dem i ordning:
A ninja pays half my rent
Se den här filmen och lär er uppskatta kortfilmens magi. Och förstå att ninjafilmer antagligen inte kan bli bättre än såhär. (samtidigt sörjer jag att ni inte får chansen att se den på stor duk...)
The Man of the Year
Ong-Bak
Tyvärr är ju storyn ganska lam. Ung pojke från landet skickas till storstan för att hämta stulen religös artefakt. Resten kan ni gissa, om inte nu så väl när ni ser filmen. Men det spelar ingen roll när man får se Ting fightas. Det börjar med mycket humor a la Jackie Chan. Sen blir det mörkare och mörkare tills man mår ganska taskigt. Men den här filmen är värd att se om det så bara är för biljakten där alla deltagare gör tuk-tuk-taxis
Alexandra's Project
Bright Future
Gozu
Någon beskrev den här filmen som Lynchisk. Och kanske ligger det något it det, dock är den så mycket bättre än något lynch gjort. någonsin. Den lyckas blanda upp lagom mycket humor med saker som är så sjuka och skumma att filmen blir helt fantastisk.
Den här filmen kan antagligen ses flera gånger för att hitta saker som återkommer. Vad är det egentligen det står på flaskan som fylls med bröstmjölk? Vad är det egentligen för bil som krossas på skroten? Och hur kul är det med attackhundar (chiuhuahua!) specialtränad för att attackera yakuza?
Äh. Se den bara, men skyll inte era drömmar om små röster som ropar Gozu gozu gozu hela natten på mig sen. Det var Miike som regisserade filmen.
chrull
12 biljetter införskaffades, och nu har jag bara 7 kvar. Och i den här tråden tänkte jag berätta lite om filmerna jag sett och varför ni ska se dem. Eller strunta i att se dem. Men om du råkar vara en person som tycker att allt Bruce Willis gjort är bra, och att den där spielberg är en riktigt bra regissör så kanske du ska strunta i vad jag säger, för då lär vi inte uppskatta samma saker inom film.
Jag tar dem i ordning:
A ninja pays half my rent
Sjukt bra rulle. 5 minuter lång. och den går att ladda ned gratis från INTERNET! lagligt!!!USA 2002 5 min ej textad
Du bor i en lägenhet i en amerikansk förort. Du hyr ut ett av dina rum till en kompis. Din kompis äter grapefrukt till frukost. Din kompis får grapefruktsjuice i ögat och? dör. En ninja blir din nya rumskompis. Vad göra nu?
Detta är den korta, bisarra och mycket roliga berättelsen om hur vardagen kan se ut när man bor tillsammans med en ninja. Ja, ninja som i japansk lönnmördare. Och vad händer när det dyker upp en rivaliserande ninja? Gå och se. Skandinavisk premiär.
Regissör: Steven K. Tsuchida
Skådespelare: Timm Sharp, Steve Yeager, Steven K. Tsuchida
Se den här filmen och lär er uppskatta kortfilmens magi. Och förstå att ninjafilmer antagligen inte kan bli bättre än såhär. (samtidigt sörjer jag att ni inte får chansen att se den på stor duk...)
The Man of the Year
Braziliansk gangsterrulle? kan det vara något? Det här är antagligen den sämsta filmen jag sett hittintills på festivalen. Men den är för dess skull inte dålig. Och hade den varit lika bra hela tiden som i början (särskilt när Suels 15-årige flickvän dyker upp hos Maiquel och kräver att han tar hand om henne nu när Suel är död) så hade den varit bland de bättre filmerna. Men nu blir det tyvärr bara ännu en downward spiral-film. Tyvärr.Brasilien 2003 113 min engelsk text
Gangstern Suel hånar Maiquels nya frisyr. Maiquel skjuter Suel. Det som kunde blivit början på en lång fängelsevistelse för Maiquel blir istället starten på ett nytt och framgångsrikt liv. Antihjälten Maiquels absurda väg från arbetslöshet till mördare som mot betalning röjer upp bland Rio de Janeiros fattiga kriminella rönte stor framgång på Berlins filmfestival i år.
Absurd humor blandas med tung dramatik och våldsscener som genom sin verklighetsanknytning kryper under skinnet. Allt till Dado Villa-Lobos vackra och väl utnyttjade soundtrack. Sverigepremiär.
Regissör: José Henrique Fonseca
Skådespelare: Claúdia Abreu, André Barros, Murilo Benício
Ong-Bak
Jackie och Jet får sig inte bara en omgång. De blir helt enkelt utklassade. Smack säger det bara. Ting kastar sig, i spagat, under en biljävel. Glider under. samma tagning i tre vinklar. och det är så snyggt.Thailand 2003 105 min engelsk text
Thailand Muay Thai. Det onda mot det goda. Håll i hatten, här får Jackie Chan, Jet Li och resten av kampsportsgenren sig en rejäl omgång. Hårt tränad i den klassiska thailändska kampsporten Muay Thai, får tempelpojken Ting i uppgift att återvinna sin bys allra heligaste symbol som stulits av gangsters från Bangkok. Fredlig, men dödlig, ger sig Ting ut på jakt i storstadsdjungeln. Med Tony Jaas fantastiska kampsportsakrobatik blir det här betydligt mer exotiskt än i en motsvarande Hong Kong-film. Ong Bak är årets mest visade film i Thailand. Nordisk premiär.
Regissör: Prachya Pinkaew
Skådespelare: Mum Jok Mok
Tyvärr är ju storyn ganska lam. Ung pojke från landet skickas till storstan för att hämta stulen religös artefakt. Resten kan ni gissa, om inte nu så väl när ni ser filmen. Men det spelar ingen roll när man får se Ting fightas. Det börjar med mycket humor a la Jackie Chan. Sen blir det mörkare och mörkare tills man mår ganska taskigt. Men den här filmen är värd att se om det så bara är för biljakten där alla deltagare gör tuk-tuk-taxis
Alexandra's Project
Den här filmen är rätt sjuk. Jag var rädd att den skulle spåra ur i någon slags revenge-film likt Thelma & Louise eller kanske Baise Moi. Men den är så mycket bättre än så. En skrevspark till såväl självupptagna män som till kvinnor som låter sig styras av dem.Australien 2003 103 min ej textad
Bad Boy Bubby-regissörens slag i skrevet på alla självupptagna äkta män. Steve återvänder från jobbet på sin födelsedag och förväntar sig en överraskningsfest. Huset är dock gapande tomt, så när som på ett videoband som ber om att spelas upp.
En gnistrande Helen Buday (Mad Max III) som den sanningssägande hustrun och de Heers klaustrofobiska inramning gör Alexandra's Project till årets mest demoniskt uppriktiga film. Nominerad till Guldbjörnen i Berlin. Nordisk premiär.
Regissör: Rolf De Heer
Skådespelare: Gary Sweet, Helen Buday, Bogdan Koca
Bright Future
Fylld med sjuka personer. Galen rulle. Ett tempo som skulle ta livet av vilken BPM-mätare som helst. Genom att göra dem uttråkade. Det går långsamt, inget händer, man får inget grepp om någon av personerna riktigt. Men samtidigt talade filmen i alla fall rakt till mig som ung vuxen efter tonåren, utan mål, utan jobb och utan en lysande framtid framför mig. Det här är dessutom extremt japanskt, och visar hur mycket japansk filmkonst kan. Och då pratar jag inte om våldsamma filmer som Ichi eller BR. Och inte om skräckfilmer eller annan sådan film som numera importeras från Japan. Det här är något helt annat.Japan 2003 92 min engelsk text
Yuji och Mamuro jobbar av tiden genom att tillverka våtservetter och gör sitt bästa för att hålla tillbaka sina värsta aggressioner gentemot chefen. De förenas dels av otroligt snygga frisyrer, dels av den dödliga maneten de har i ett akvarium. Det ovanliga husdjuret kommer på villovägar och Yuji och Mamorus jakt på det går via trånga utrymmen, familjebråk och coola gäng i Che Guevara-t-shirts till scenen där tusentals brandröda maneter fyller upp en hel flod. En av årets mest spektakulära filmer. Nordisk premiär.
Regissör: Kurosawa Kyoshi
Skådespelare: Tadanobu Asano, Tatsuya Fuji
Gozu
Takashi Miike är såklart samme person som gjorde Ichi The Killer. Det här är inte en ny Ichi dock. Blodet är nästan helt bort och ersatt av... bröstmjölk?Japan 2003 129 min engelsk text
Ozaki har länge varit en respekterad yakuzamedlem, men på senare tid har han tappat greppet och blivit mer och mer paranoid. Vännen Minami har fått uppdraget att röja honom ur vägen, vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. Minamis hotell drivs av ett milt sagt udda par och dessutom dyker liket efter Ozaki upp på de konstigaste ställen. Snart har Minami hamnat i ett virrvarr av våld, bröstmjölk och den märkligaste födsel världen skådat. Typiskt Miike, men det bästa han gjort hittills. Nordisk premiär.
Regissör: Takashi Mike
Skådespelare: Shô Aikawa, Kimika Yoshino, Renji Ishibashi
Någon beskrev den här filmen som Lynchisk. Och kanske ligger det något it det, dock är den så mycket bättre än något lynch gjort. någonsin. Den lyckas blanda upp lagom mycket humor med saker som är så sjuka och skumma att filmen blir helt fantastisk.
Den här filmen kan antagligen ses flera gånger för att hitta saker som återkommer. Vad är det egentligen det står på flaskan som fylls med bröstmjölk? Vad är det egentligen för bil som krossas på skroten? Och hur kul är det med attackhundar (chiuhuahua!) specialtränad för att attackera yakuza?
Äh. Se den bara, men skyll inte era drömmar om små röster som ropar Gozu gozu gozu hela natten på mig sen. Det var Miike som regisserade filmen.
chrull