19 - hundra - nittiokallt: Drev en egen utkörning av frukostbröd i sommarstugeområdet där jag brukade bo om somrarna med farsan. Tog upp beställningar (somliga hade veckoscheman) och levererade dem tidigt om morgonen, bröden köpte jag billigt av ett hembageri. Tjänade 2600 (vilket, om jag minns rätt, innebar att jag sålde x hundra frallor av olika sort) spänn på hela sommaren vilket var en mindre förmögenhet när man gick på mellanstadiet.
Bästa bonusen var dock att farsan såklart stödköpte varje morgon, så jag fick färska gifflar till frukost efter rundan var klar. Erbjöd jordgubbar ett tag också, men det blev två rundor per dag och det var lite jobbigt.
Pros:
Lukruativt för sin tid
Minimum av ansträngning
Frukost
Cons:
Upp tidigt
På helgerna fick jag cykla en mil för att hämta frallorna på själva bageriet, annars hämtade jag dem en bit bort där bageriet hade försäljning i veckorna.
Lång runda, det var inte som att stugorna som var grannar skulle ha frukostbröd utan man fick cykla runt hela jävla stället varje morgon
Mycket bokföring för att hålla reda på skulder, brödtyper osv
2003: Städjobb
Städade Coop Forum och H&M om helgerna och Rimi i veckorna, senare även Kvasten, en galleria i Kalmar (som dock är ombyggd nu, för de som varit där). Sopa, moppa, köra maskin och även tömma papperskorgar/putsa speglar i personalavdelningen på Rimi.
Pros:
Eh... en faktisk och dokumenterad löneförmån var att allt man hittade på golvet tillföll städaren. Detta utnyttjades friskt...
Snygga medarbetare. Man såg dem mest på avstånd men det var bara bra, man ville inte bli påkommen flörtandes med en snygg studentska medans man egentligen skulle jobbat..
Att cykla mellan Coop och H&M på morgnarna var skönt, likaså att vräka sig lite i solen om öppnarna på H&M var lite sena.
Cons:
Alltså... behöver jag ens..? Ja, okej då: Illaluktande soptunnor, ruttna bananer, askfat i rökrum (smaka på det! RÖÖKRUM! Det är precis vad det är också!), använda mensskydd på golvet, anställda i butikerna som gnäller på att man inte gjort sitt jobb EXAKT i tid när de behagar dyka upp och ställa sig på sin arbetsplats och som inte köper förklaringen "jag tar allt i exakt samma ordning varje morgon. Ibland tar grönsakerna längre tid, ibland brödet. DU själv dyker upp allt mellan kvart i åtta och kvart över nio. Är det så konstigt att jag inte alltid är klar med just din plats när du kommer"? Intorkade, nertrampade vindruvor. Tuggummin och annat godis på golvet. Kvitton som kassörskorna inte behagar slänga i soptunnor som är avsedda för kvitton utan bara slänger på golvet (kvittotunnorna var alltid tomma, och vi hade inofficiell mätning av hur länge vissa tunnor kunde vara innan de behövde tömmas). Tvätta moppar. Tömma städmaskiner som sugit upp en hel stormarknads golvguck och blandat det med vatten. SKURA sagda vattens tank. Kliva upp klockan fyra. Tjäna nästan ingenting i timmen och jobba skiten ur sig.
ALDRIG MER! ... eller jo förresten, jag kan tänka mig att göra det uppdraget jag hade (bara sopa Rimi och fixa personalavdelningen) för den lönen jag hade på midsommarafton när det var OB, helg OCH storhelgstillägg. Men annars, aldrig mer en sådan sommar.
2004: Telefonförsäljare
Jobbade med att kränga Tele2-abbonemang. Rätt schysst abbonemang också, var halva priset i sex månader utan bindningstid, månadsavgift eller något. Helt "hakefritt" alltså. Började som ett sommargig, men jag jobbade kvar i sex månader och slutade först när skoljobbet blev för mycket.
Pros:
Lönen - drog in mellan sex och åtta tusen i månaden på att jobba efter skolan i fyratimmarspass på vardagarna och ... något längre på helgerna.
Lättsåld vara - många blev glada av att få spara pengar en stund.
Bra stämning och bra arbetskamrater. En som jag hamnade "i säng" med på julfesten dessutom... >
Cons:
Att ringa folk under Allsång på Skansen.
Teliafolk som var stockkonservativa. Somliga skulle spara 1500 per kvartal på denna grejen och alltså, om de ville, vara med i sex månader, spara 3000 man kan göra jävligt mycket annat kul för, och sen gå tillbaka till Telia. Men icke.
Lågstatusyrke. Jag hade aldrig jobbat kvar så länge om de flyttat mig till ett annat uppdrag, för jag vill inte vara glorifierad mänsklig direktreklam. Folk må säga vad de vill om telefonsäljare, men call centers hade aldrig växt så snabbt om det inte funkade på vissa. Så skyll och skäll på idioterna som går på det, och inte studenten eller arbetslöse invandraren som försöker få ihop till hyran.
Pressat och stressat. Man var tvungen att prestera, och det blev nästan negativt till slut, istället för "jag säljer bra, provision weee" så tänkte man "nu ska jag ha två sälj till så har företaget som anställt mig gått +-0 på att ha mig här idag". Man fick ändå en viss lojalitet även om jag såklart var glad att dra in pengar oavsett hur kass det gick (jag var dock duktig så jag fick 800-1000 i provision varje månad).
2006: Kundtjänst
Kundtjänstmedarbetare på samma företag där jag jobbade som säljare. Klart slappare jobb, samma lön, ingen press.
Pros:
Lönen.
Jag får något att göra + jag sparar a-kassedagar.
Slappt jobb.
Cons:
Jag vet sen innan hur det är att handskas med folk som "vet" hur saker och ting fungerar. Jag ska dessutom hantera fakturafrågor för ett elbolag så jag förväntar mig att bli utskälld både en och två gånger...
Jag börjar klockan åtta. På morgonen. På onsdag. Örrrrrk.