Nekromanti Rapport från Civ V - Prison of Islands

LJSLarsson

Hero
Iskaral said:
Brynolf said:
Fan vad civsugen man blir när man läser såna här epos. :gremtongue:
Ja, mycket uppskattat :gremsmile:
Kul att ni gillar det. Jag skulle jättegärna spela med fler mänskliga spelare, så en av tankarna bakom denna tråd var att inspirera lite. :)

Om jag kommer ihåg rätt så har vårt nuvarande parti typ 330 max turns, så vi är nästan halvvägs. Man kan självklart starta fler partier innan det är klart, men jag har svårt att hinna vara med i många eftersom jag typ hinner sitta en kväll i veckan.

Fördelen med många partier är ju dock att det oftast går att få något spelat eftersom någon konstellation av spelare alltid kan (jag och Recca har till exempel börjat ett parti när Emp varit upptagen).

Jag har skickat en vänfrågan till Brynolf via steam. Jag kan adda dig med Iskaral. Eller så kan du adda mig; jag heter LJSLarsson eller LJSLarssonX1.

Iskaral

Swordsman
Tack så mycket, men jag har varken Civ V eller, misstänker jag, en dator som klarar av det. Men fortsätt för all del med det underhållande referatet.

Brynolf

Dum fan
Själva spelet med expansioner går väl på några hundra. Dock är det ohemult resurskrävande av någon anledning, så man måste ha en hygglig maskin.

Recca

Femme Fatale
Cassius said:
Jag är också jävligt sugen. Vad går det på för hela spelet?
39:99 Euro för Gold edition på steam. Då får du även alla DLC och båda expansionerna.

Alternativt kan du skaffa grundspelet för 19 euro utan några expansioner och sånt. Lär säkert dyka upp nån sorts rea längre fram och brukar alltid vara billigare via cdon eller liknande.

Patient Beta

Swordsman
Recca said:
Cassius said:
39:99 Euro för Gold edition på steam. Då får du även alla DLC och båda expansionerna.

Alternativt kan du skaffa grundspelet för 19 euro utan några expansioner och sånt. Lär säkert dyka upp nån sorts rea längre fram och brukar alltid vara billigare via cdon eller liknande.
9,99 Euro för Gold Edition (alla nuvarande expansioner och DLCs) i ca 20 timmar till på steam. Litet stalltips ifall det finns folk som blivit inspirerade av den senaste tidens Civ-trådar :gremlaugh:

Caligo

Swashbuckler
Empiricus said:
Recca said:
Cassius said:

9,99 Euro för Gold Edition (alla nuvarande expansioner och DLCs) i ca 20 timmar till på steam. Litet stalltips ifall det finns folk som blivit inspirerade av den senaste tidens Civ-trådar :gremlaugh:
Fast inte Brave New World...

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sum Caligini said:
Empiricus said:
Recca said:
Cassius said:

Fast inte Brave New World...
som det "endast" är 33% på och går för ca 20 €. En total kostnad för allt på drygt 260-270kr.

LJSLarsson

Hero
Vi börjar närma oss slutet av 1700-talet, och jag har tyvärr den tråkiga nyheten att jag valt att frånsäga mig mitt ämbete.

Portugals flotta var för stor och mäktig och jag var illa förberedd. Jag trodde att jag skulle kunna bygga en motflotta - mina skeppsbyggare hade försäkrat mig om att de förstod hur processen gick till.......... med den lilla brasklappen att vi inte hade det nödvändiga stålet för att bygga de större och mäktigare skeppen.

Medan Portugal flöt in och tog två av mina mäktigaste städer i väster kom en barbarflotta i öster och belägrade de städer jag tidigare tagit av grekerna. Den flottan var i och för sig ett litet hot i jämförelse med Portugal, men de frätte min ekonomi tillräckligt mycket för att göra min situation hopplös.

Efter att ha förstört mina drömmar kom Portuals ledare Recca (om det nu är hennes riktiga namn) och sa att jag kunde få köpa tillbaka mina städer... samtidigt som hon i världskongrossen sett till att förhindra andra nationers handel med mig. Det än gång så vackra Frankrike ligger i ruiner, och jag kan inte ens ordna bistånd för mitt folk. Du visar dina rätta färger, Portugal.

Jag lämnar maktens korridorer (och lämnar Frankrike att styras av ai:n) och kommer vandra genom Frankrike som en vanlig dödlig man. Mongolerna har skrattat sig varma över min och Portugals konflikt, men nu när Recca tar över mina städer kommer hon nog äntligen få resurser för att utmana Emps tron.

LJSLarsson

Hero
Tack för gott spel, Recca och Emp! :-D

Som det framgår så är jag besegrad och låter Recca och Emp fortsätta partiet på egen hand.

Om jag skall analysera mitt spel så led jag lite av att aldrig ha spelat Brave New World tidigare, men det var egentligen inte det som fällde mig. Detta var första gången jag spelade mot mänskliga motståndare, vilket var en helt annan femma än att spela mot datorn. Jag får öva mer på det, helt enkelt.

Vi startade ett nytt parti... och självklart gjorde jag samma misstag en gång till, och några nya och värre. Jag håller på att åka ut igen, mycket snabbare än förra gången. Hoppas inte Recca och Emp lider av att spela mot en noob som mig.
(Sen är de kvällsmänniskor och jag är morgonmänniska, så min hjärna började paja de sista timmarna när vi spelade sist)

Vi har pratat om att starta ett nytt parti med fler spelare, men det kanske vi tar i en egen tråd, så låter vi Recca och Emp fortsätta berätta hur Prison of Islands går. Jag är i alla fall mycket nyfiken att se att hur det slutar. :)

Jag tog lite screenshoots av Reccas framfart, men är på jobbet just nu och kan inte lägga upp dem. Fixar dem ikväll.

Recca

Femme Fatale
Frankrike föll som förrädare bör falla, snabbt och under kvalfyllda skrin mot en oförlåtande stjärnströdd himmel. I hemlandet Portugal varade firandet i tre månader. Det tillbads och knullades om vartannat. Stärkta av sina diverse erövringar i gudarnas namn vände flottan hemåt. Mongolernas erövringar hade under tiden lett dem allt närmare Portugal, de riktade in sin flotta mot Portugisernas allierade småstater, också de gudsfruktiga folk...

En liten notis om kriget: Till skillnad från det svekfulla folket av Frankrike måste tillbörlig respekt ägnas de hedersamma mongolerna som förklarade krig mot Portugal istället för att upprätthålla ett sken av vänskap medan de besegrade våra allierade. Inte heller kan man påstå att Mongolerna i skydd av vänskap eller ens i skydd av mörkret smög sig in för ett dolkhugg i natten, såsom de nesliga Frankerna.

Den Portugisiska flottan hann hem i tid för att göra sågspån av Mongolernas belägringsflotta som omgav Panama City, långt bort från sina egna farvatten, och djupt in i det Portugisiska riket. Men firandet fick vänta för det fanns fler småstater som måste räddas undan förtryck och, skulle det visa sig, fler skepp under Mongolernas flagg. Så, där vi en gång seglade österut mot Frankrike bar oss nu vindarna västerut mot Mongoliets farvatten. När flottan väl nådde fram beslöts det att den skulle delas upp i två grupper för att den ena gruppen snabbt skulle kunna hjälpa Genoa vars murar hade rämnat när de ansatts av Mongolerna, men som ännu stod.

Den andra gruppen befriade samtidigt två småstater i de sydvästra farvattnen. Striden kring Genoa blev hård och många var de som dog, även på de rättrognas sida. Dock hade vid det här laget Portugals fokus på vetenskap gett dem ett plötsligt övertag gentemot Mongolerna, som tidigare kunnat skryta med sin läskunnighet.

Efter befrielsen av småstaterna slöts en skakig fred mellan Mongolerna och Portugiserna. Under freden byggde Portugiserna en snabb expansion precis i närheten av Skarasommarland, Mongoliets huvudstad. Här kunde Portugal bygga om sina ångbåtar till FÖRSTÖRARE. I Mongoliet hade man inte förstått hur man kunde få stål att flyta på vatten, så man blev vettskrämd (intalade vi oss när reaktion uteblev). Portugal förberedde sig ändock på strid, då det med en så närliggande utpost mot det Mongoliska riket var en ofrånkomlighet att blod mellan de båda folken återigen skulle störta som läbbiga röda vattenfall av blod.

Så kunde man snart börja skymta skepp på horisonten, Mongolerna hade sänt resten av sin flotta mot gränsen. Portugiserna stirrade misstroget på de gamla timmerskeppen, slog sig för bröstet eller rullade på golvet skrattandes. Men skeppen fortsatte anlända tills hela horisonten så långt ögat kunde se var fylld av frigatter och buccaneers. Portugiserna kunde inte tro sina ögon där de med sina tiotalet skepp tittade ut över en armé med över trettio tusen snedögda män och kvinnor ur den mongoliska stridsmaskinen. Förstörarnas överlägsna stridsstyrka mot en vansinnesarmé som tycktes sprungna ur själva helvetet... Modet i Portugisernas bröst sviktade.

Fortsättning följer.

LJSLarsson

Hero
Här är en skärmdump från striden vid Shanghai i södra Frankrike. (Med enkel taktiskt vy, eftersom det är enklare att få en översikt då)

Det är Reccas vitblåa flotta till vänster och min stackars obevakade stad till höger.

Nästa gång skall jag nog zooma ut lite så att man får se mera av slagfältet, men man lär sig den hårda vägen. Ser fram emot skärmdumpar från Recca och Emps kommande strider.

Attachments

Patient Beta

Swordsman
Tyvärr måste jag komma med det sorgliga beskedet att den nesliga och lömska portugisen Recca genom att utnyttja Mongolernas sinne för heder och respekt knep segern:

Jag hade, som den rättvisa själ jag är, låtit deras sargade flotta lämna mina territorier efter den förra konflikten. Jag fick en stad i utbyte och kunde vända mig mot den stora uppgiften att försöka öka min egen vetenskapliga nivå för att ha skepp som kunde konkurrera med Portugals flytande plåtbestar.

Portugal hade ett knapert tekniskt försprång och en del bepansrade skepp när de genomförde en religiös kupp och med sin stadskyrka köpte in en stor mängd vetenskapsmän. Vetenskapsmän som de sedan plågade hårt i sina underjordiska tortyrkomplex för att stressa fram tekniska landvinningar, 5 nya teknologier fick de enligt utsago på kort tid.

Plötsligt, kort efter det att våran fred hade löpt ut, så dök det upp en enorm flotta på horisonten, tvärt emot våra tidigare diskussioner om en mer fredlig framtid. Full med kätterska vapen och med skroven täckta av blodiga symboler för deras ohyggliga gud så plöjde de in i det mongoliska eh.. foster..landet.. Fostervattnet?

Antagligen är det sådana lömskheter som var vardagsmat ibland de lägre stående nationerna Portugal och Frankrike, för de lysande förebilderna Mongolerna kunde inte förstå hur man kunde få för sig att göra något sådant.

Huggna i ryggen och brutalt underlägsna i antal men inte i vilja och mod så stred de tappra mongoliska sjömännen för att rädda sitt land och hela världen från de onda Portugiserna.

Men det var förgäves.

Den dagen så vann själlös teknologi och omåttlig ondska över mongolerna med sin fredliga religion "Dödsmördarsekten" och sitt hedersamt befriade territorium.
Men, de flyktingar som lämnade riket för andra världar svor hämnd (jag hoppas att Larssons mongoler i vårt nya triospel hämnas åt mig).

Vimes

Sillkung
Empiricus said:
Tyvärr måste jag komma med det sorgliga beskedet att den nesliga och lömska portugisen Recca genom att utnyttja Mongolernas sinne för heder och respekt knep segern
Jag kan ha fel, men har inte Recca vunnit typ alla WRNU-matcher som rapporterats på forumet? Kul att läsa er krönika i varje fall!

Patient Beta

Swordsman
Vimes said:
Empiricus said:
Tyvärr måste jag komma med det sorgliga beskedet att den nesliga och lömska portugisen Recca genom att utnyttja Mongolernas sinne för heder och respekt knep segern
Jag kan ha fel, men har inte Recca vunnit typ alla WRNU-matcher som rapporterats på forumet? Kul att läsa er krönika i varje fall!
Jo, hon är väldigt vass på att optimera sitt rike verkar det som. Den här matchen låg jag i klar ledning fram tills hon gjorde sin vetenskapsrush. Då sprang hon om rätt rejält genom att använda kombinationen mycket faith och möjligheten att köpa Great Scientists för faith. Hon verkar kunna många sådana grejer, så jag har lärt mig att aldrig släppa garden med henne med i match.

Recca

Femme Fatale
Empiricus said:
Vimes said:
Empiricus said:
Jo, hon är väldigt vass på att optimera sitt rike verkar det som. Den här matchen låg jag i klar ledning fram tills hon gjorde sin vetenskapsrush. Då sprang hon om rätt rejält genom att använda kombinationen mycket faith och möjligheten att köpa Great Scientists för faith. Hon verkar kunna många sådana grejer, så jag har lärt mig att aldrig släppa garden med henne med i match.
:gremsmile:

Jag låg verkligen illa till stora delar av gamet, men sen så vände det. Precis när jag haft några bra turns, kanske 15-20 så anföll Frankrike. Och jag blev så himla nervös av att ha dem så nära och så krigiska, så jag insåg att en diplomatisk seger bara var att glömma. Jag var tvungen att ordentligt hugga av min fiende benen, kände jag. Så det blev Orleans och Shanghai. Orleans för att den staden kopplade ihop hela hans rike på en skör liten väg som skiljde Frankrikes erövrade Kinesiska städer från Paris. Då gav han upp så jag tog över även Paris och en stad han hade erövrat av Grekland. Jag lät övriga städer stå kvar för egentligen behövde jag dem inte, behövde bara få ryggen fri, så att säga. Det var då Mongolerna började rycka fram mot mina allierade statsstater. Syftet var tydligen att hindra min vinst i världskongressen och att minska mina röster (delegates). Man får nämligen röster av allierade statsstater. Iaf så skickade Empi in en del av flottan, djupt in i mitt område och erövrade där Panama City och började bråka med Shanghai som jag nyss erövrat. Men då anlände min flotta räddade situationen. Jag återövrade tre till citystates som låg liksom på öar mellan Mongoliet och Portugal. Sen den där freden ocb en snabb "finurlig" expansion, tyckte jag. Men där på horisonten så kom den största flotta jag nånsin sett, på riktigt - inte bara skrävel alltså. Så jag insåg att om jag stannade skulle jag förlora hela min flotta. Plus att jag var ungefär 5 turns från Battleships-techen som jag ju rushat mig väldigt nära. Så jag gav bort utposten mot en muntlig fred på minst 15 turns. Jag flydde tillbaks med mina skepp, uppgraderade frigatterna till battleships och byggde väl en 10 till eller så i mina fyra krigsmaskinsbyggande städer. Jag hade egentligen precis fått klart flera städer till krigsstäder, de producerade i regel ett battleship per 4 turns och jag hade fyra såna städer.

Sen åkte jag tillbaks och gjorde slarvsylta av den mongoliska flottan som fortfarande bestod av skepp gjorda av trä. Vissa av mina battleships sköt 4 rutor bort eftersom jag hade både heroic epic och Brandenburg gate i huvudstaden. Efter att Skarasommarland föll och min flotta i princip var helt intakt så slutade vi spela eftersom slaget liksom var vunnet då.

Recca

Femme Fatale
LJSLarsson said:
Grattis till vinsten, Recca! Till vilket år kom ni innan Emp besegrades?
Lite pinsamt egentligen. Tror det var 1962 och ingen av oss hade nått atomic era än. Så när man kollar på den totala technivån i spelet var den ganska låg.

Patient Beta

Swordsman
Recca said:
Men där på horisonten så kom den största flotta jag nånsin sett, på riktigt - inte bara skrävel alltså. Så jag insåg att om jag stannade skulle jag förlora hela min flotta.
Där hade jag kanske 12-13 fregatter och 20+ privateers.
De senare har ju en chans att sno skepp de spöar, så min flotta hade rätt bra chanser att ta över skepp som fregatterna nött ner.

Recca said:
LJSLarsson said:
Grattis till vinsten, Recca! Till vilket år kom ni innan Emp besegrades?
Lite pinsamt egentligen. Tror det var 1962 och ingen av oss hade nått atomic era än. Så när man kollar på den totala technivån i spelet var den ganska låg.
Jag tror det var 1969? Eller 62 kanske stämmer. Tur att du spöade alla mina skepp från upplysningstiden då, de hade inget att göra i ett modernt samhälle.