Nekromanti Rapporter från filmfestivalen.

Winchester

Veteran
Appleseed

Fick själv sett Appleseed (otextad) häromdan, back-to-back med originalvideofilmen.

Se för guds skull inte filmerna i omvänd kronologisk ordning...

Båda rullarna använder ungefär samma avsnitt av mangan som sin huvudinspiration - Volym två och fajten med jätterobotarna. I den gamla filmen införs en extern skurk som är ute efter att sno en av dem, vilket *inte* är vad som hände i mangan.

I mangan är det superdatorn Gaia som beslutat sig för att bioroidernas planer för mänsklighetens framtid inte passar sig, och eftersom mänsklighetens omedelbara överlevnad går före, så måste bioroidhotet avlägsnas. (80 % av invånarna i Olympos är bioroider...)

I filmen? Ja, där var lite inslag av båda, men hela handlingen ligger mycket närmare mangan. Vi får mer inblick i Deunan's historia, och i stället för som i gammelfilmen med massor av detektivarbete, eller GITS med långa kameraåkningar till Kenji Kawaii-musik och existentiella diskussioner (där är nog några såna också, men de kändes inte alls lika långa), får vi fett merd röjig action - med och utan landmates.

Visuellt är filmen mycket, mycket vacker - jag vågar påstå att den är snyggare än Innocense, som *kändes* datoranimerad på ett helt annat sätt. Alla rörelser i Innocense kändes kalkylerade - det fanns ingen tvekan, inga onödiga inslag. Appleseed slänger budgetkalkylerna åt skogen - allting som kan eller borde röra sig rör sig. Hitomi's kroppsspråk - ja hon har ett - är uttrycksfullt. Hon rör sig hela tiden. En av de kameraåkningar som görs i filmen är över en park, där ett par leker med sitt barn - i full cellshadad rörlig 3D, med massor av grejor runt omkring. Jättesött...

SP

ripperdoc

Myrmidon
Re: Jag gillade Alexander

Att jämföra med Hitler är ju särdeles olämpligt. Överhuvudtaget talar man inte om legender på samma sätt i modern historia eftersom man har höga krav på exakthet och en mängd källor. I äldre historia baserar man vetandet till stor del på dåtida skriftliga källor, som själva erkänner det legendariska i skeendena.

Det handlar om att göra en fiktiv film, inte en dokumentär, och jag tycker att Stone gjorde precis rätt i mängden friheter han tog sig.

/RipperDoc - obeveklig

ripperdoc

Myrmidon

Det blir svårt att argumentera med den mängd överdrifter du tar till, men jag ska göra ett försök.

Nog måste man väl kunna variera härförarkonceptet utan att för den skull förvandla Alexander till en liten snorunge utan ens antydan till kraft eller pondus?

Se filmen en gång till. "Utan ens antydan till kraft eller pondus"?? Du kanske sov under de två, långa slagscenerna? Det är där han vann förtroendet. Din syn på depression och dylika drag är skrämmande - att man är känslomässigt labil har inget med vad man kan åstadkomma, snarare tvärtom. Många stora män och kvinnor har varit deprimerade. Filmen fokuserade på de känslor Alexander brottades med och valde tacksamt nog att inte visa den orgie av Alexanders bravader som gjorde honom berömd. Som du vet gör filmen ett väldigt hopp mellan att Filip dör och slaget vid Gaugamela - det var under hans fälttåg i Mindre asien som han grundlade sitt rykte som en stor man, bland annat när han "löste" den gordriska knuten. Läs på om Alexander, föreslår jag. Bara för att filmen inte visade det betyder det inte att det inte tillhörde den karaktär som gestaltades.

arför måste man överhuvudtaget medvetet välja en dialekt? Blir det mer trovärdigt för att alla talar irrländska istället för flera olika engelska dialekter?

Just irländska är ganska godtyckligt. Det skulle kunna varit någon annan dylik dialekt. Men spelar det någon roll? Men visst, det kanske var ett olyckligt val eftersom så många hänger upp sig på det. För egen del passar det stämningen och jag skulle i vilket fall inte ha låtit språket en film framförs på i någon större grad påverka betyget om filmen (så länge det är översatt på lämpligt sätt).

Jag fick annars intryck av att de befann sig på gränsen till Tibet eller i kontakt med något kinesiskt folkslag när hon dök upp.

Då får du läsa på mer. Tibet är fortfarande långt bort och det bor inga kineser i Hindukush, om nu inte alla asiatiska folkslag klassas som kineser?

Tja, en inuitkvinna hade varit ännu mer exotisk om det hade varit det enda kravet.

Vilket det inte är, för som jag sade, Roxane-karaktären kan härstamma från exempelvis Nordafrika, även om det är osannolikt. Inuit vore helt omöjligt. För mig gör det ingen skillnad - det är sådana där små detaljer man hänger upp sig på om man inte har något bättre för sig under filmen (sånt jag hade hängt upp mig på i King Arthur, kanske).

Sanningen är väl den att vi vet väldigt lite om Alexander och hans liv även om han var en hjälte och hyllades både efter och under sin livstid.

Det skrivs väldigt mycket historia om honom för att man ska veta väldigt lite. I vilket fall gör det ännu svårare för dig att döma ut den som ohistorisk.

/RipperDoc

Troberg

Sinister eater

Att jämföra med Hitler är ju särdeles olämpligt. Överhuvudtaget talar man inte om legender på samma sätt i modern historia eftersom man har höga krav på exakthet och en mängd källor.
Är det? Hur mycket historier går det om Hitler som är tveksamma? De olika uppgifterna om hans död? Huruvida han hade en eller två testiklar? Hans ockulta böjelser? Eventuell judisk bakgrund?

Nej, det finns lika mycket legend där som kring Alexander.

I äldre historia baserar man vetandet till stor del på dåtida skriftliga källor, som själva erkänner det legendariska i skeendena.
Även modern historia, tex WW2, baseras på dåtida skriftliga källor. De gamla källornas legendaritet är snarare en form av berättarteknik än något annat, ett sätt att marknadsföra huvudpersonen. Ungefär som de dokumentärfilmer vi idag ser på från andra världskriget som filmades med ett definitivt propagandasyfte. Ingen större skillnad egentligen.

Vi tenderar gärna att tro att vi är den mest upplysta och fördomsfria epoken, men i själva verket har vi bara en annan uppsättning fördomar som vi inte ser som fördomar eftersom vi är så vana vid dem att vi inte ifrågasätter dem.

Det handlar om att göra en fiktiv film, inte en dokumentär, och jag tycker att Stone gjorde precis rätt i mängden friheter han tog sig.
Det kan jag hålla med om. Det jag vände mig mot var att kalla bakgrunden till filmen en legend, inte filmens utformning som sådan (bortsett från att den verkar usel, men det är en annan sak).

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Din syn på depression och dylika drag är skrämmande - att man är känslomässigt labil har inget med vad man kan åstadkomma, snarare tvärtom. "

Nu tycker jag att det är du överdriver. Bara för att jag inte tycker att Alexander framställs på ett trovärdigt sätt med tanke på vad han ändå åstadkom under sin livstid så är inte det lika med att jag tycker att illa om alla som lider av depression och/eller psykiska problem. Slagfältsscenerna övertygar mig om att Alexander är modig och inte tvekar att personligen leda sina trupper in i striden. Det är dock inte samma sak som att han framstå som en världserövrare. Personligen tycker jag också att stridsscenerna är väldigt skissartade. Man får inte precis skåda några taktiska snilledrag, faktum är att man inte får se mycket till taktik överhuvudtaget. Mycket mer tid läggs på att framställa Alexander som överdrivet känslig än som en duktig och respekterad härförare. Trupperna liksom flera av hans generaler verkar följa honom mer eller mindre automatiskt.

"Då får du läsa på mer."

Jag visste inte att man måste ha så stora förkunskaper för att kunna uppskatta en film som är baserad på en tolkning av en legend. Jag tror inte att majoriteten av biobesökarna läst på eller förväntades ha läst på om Alexander-myten innan de anlände till biosalongen. På vilket sätt skulle allting jag såg ha tolkats så mycket annorlunda att jag hade gillat filmen om jag läst på mer?

"För mig gör det ingen skillnad - det är sådana där små detaljer man hänger upp sig på om man inte har något bättre för sig under filmen (sånt jag hade hängt upp mig på i King Arthur, kanske)."

Jag kanske missade alla små förklarande detaljer för att jag sov? Vad skulle ha varit bättre än att hänga upp sig på smådetaljer, något som du tydligen också gör när du ser filmer som du inte gillar? För övrigt kan jag tillägga att jag inte gillade varken Kung Arthur, Troja eller Alexander, men måste jag välja så tycker jag nog ändå att Troja var bäst.

"Det skrivs väldigt mycket historia om honom för att man ska veta väldigt lite. I vilket fall gör det ännu svårare för dig att döma ut den som ohistorisk."

Jag har inte dömt ut filmen som ohistorisk. Jag säger bara att Alexander levde för så längesedan och har blivit så mytologiserad att det är svårt att idag veta vad som är sant och vad som är falskt. Dessutom erkänner jag upprepande gånger att jag faktiskt inte vet särskilt mycket om vad som verkligen hände.

Jag skrev mitt inlägg endast några dagar efter att jag sett filmen, och visst jag överdriver säkert de brister som jag funnit i filmen. Jag tycker inte att den är dålig för att den inte är historiskt korrekt utan för att jag tycker att den inte är trovärdig och rätt överdriven. Observera att jag tycker detta.

Jag tycker inte om att mötas av uppmaningar i stil med "läs på så fattar du" eller antydningar om att jag sovit eller har unken människosyn bara för att jag inte delar dina åsikter. Man ska inte behöva en manual för att uppskatta en film, man ska heller inte behöva höra att konkreta skäl man angett för att ogilla någonting inte duger för att de är personliga.

Evil Peter

Hero

Just irländska är ganska godtyckligt.
Ja, men säkerligen inte helt godtyckligt eftersom huvudpersonen är irländare och det säkerligen får ut någon promille mer ur hans skådespeleri om han slipper dialektskådespela. Jag håller iaf med om att det känns ganska oväsentligt vilken engelsk dialekt man använder sig av i en film. Varför skulle man automatiskt använda sig av någon amerikansk dialekt istället för någon annan?

Sedan får jag tacka för att du lyckats få mig att bli lite sugen att se filmen. Har varit tveksam till den men i diskussionen är har du övertygat mig mest (inte minst pga det första svaret du fick på inlägget jag svarar på nu). Nu ska jag helt klart se filmen men med milda förhoppningar. Jag tror nog att jag ska kunna ha inlevelse nog för att snappa upp de positiva delarna då jag är lite svag för episk film. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alexander suger

"inte minst pga det första svaret du fick på inlägget jag svarar på nu"

Nu förstår jag inte vad du pratar om. Dessutom skulle jag akta mig för att provocera någon som är så okänslig, överreagerande och psykotisk som jag. Man vet ju aldrig vad för slags hemskheter som kan hända... :gremwink:

Se och döm själv är allt jag har att säga.