Winchester
Veteran
Appleseed
Fick själv sett Appleseed (otextad) häromdan, back-to-back med originalvideofilmen.
Se för guds skull inte filmerna i omvänd kronologisk ordning...
Båda rullarna använder ungefär samma avsnitt av mangan som sin huvudinspiration - Volym två och fajten med jätterobotarna. I den gamla filmen införs en extern skurk som är ute efter att sno en av dem, vilket *inte* är vad som hände i mangan.
I mangan är det superdatorn Gaia som beslutat sig för att bioroidernas planer för mänsklighetens framtid inte passar sig, och eftersom mänsklighetens omedelbara överlevnad går före, så måste bioroidhotet avlägsnas. (80 % av invånarna i Olympos är bioroider...)
I filmen? Ja, där var lite inslag av båda, men hela handlingen ligger mycket närmare mangan. Vi får mer inblick i Deunan's historia, och i stället för som i gammelfilmen med massor av detektivarbete, eller GITS med långa kameraåkningar till Kenji Kawaii-musik och existentiella diskussioner (där är nog några såna också, men de kändes inte alls lika långa), får vi fett merd röjig action - med och utan landmates.
Visuellt är filmen mycket, mycket vacker - jag vågar påstå att den är snyggare än Innocense, som *kändes* datoranimerad på ett helt annat sätt. Alla rörelser i Innocense kändes kalkylerade - det fanns ingen tvekan, inga onödiga inslag. Appleseed slänger budgetkalkylerna åt skogen - allting som kan eller borde röra sig rör sig. Hitomi's kroppsspråk - ja hon har ett - är uttrycksfullt. Hon rör sig hela tiden. En av de kameraåkningar som görs i filmen är över en park, där ett par leker med sitt barn - i full cellshadad rörlig 3D, med massor av grejor runt omkring. Jättesött...
SP
Fick själv sett Appleseed (otextad) häromdan, back-to-back med originalvideofilmen.
Se för guds skull inte filmerna i omvänd kronologisk ordning...
Båda rullarna använder ungefär samma avsnitt av mangan som sin huvudinspiration - Volym två och fajten med jätterobotarna. I den gamla filmen införs en extern skurk som är ute efter att sno en av dem, vilket *inte* är vad som hände i mangan.
I mangan är det superdatorn Gaia som beslutat sig för att bioroidernas planer för mänsklighetens framtid inte passar sig, och eftersom mänsklighetens omedelbara överlevnad går före, så måste bioroidhotet avlägsnas. (80 % av invånarna i Olympos är bioroider...)
I filmen? Ja, där var lite inslag av båda, men hela handlingen ligger mycket närmare mangan. Vi får mer inblick i Deunan's historia, och i stället för som i gammelfilmen med massor av detektivarbete, eller GITS med långa kameraåkningar till Kenji Kawaii-musik och existentiella diskussioner (där är nog några såna också, men de kändes inte alls lika långa), får vi fett merd röjig action - med och utan landmates.
Visuellt är filmen mycket, mycket vacker - jag vågar påstå att den är snyggare än Innocense, som *kändes* datoranimerad på ett helt annat sätt. Alla rörelser i Innocense kändes kalkylerade - det fanns ingen tvekan, inga onödiga inslag. Appleseed slänger budgetkalkylerna åt skogen - allting som kan eller borde röra sig rör sig. Hitomi's kroppsspråk - ja hon har ett - är uttrycksfullt. Hon rör sig hela tiden. En av de kameraåkningar som görs i filmen är över en park, där ett par leker med sitt barn - i full cellshadad rörlig 3D, med massor av grejor runt omkring. Jättesött...
SP