Nekromanti RARGH! Windows

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
(Nä, jag vill inget egentligen, bara vädrar lite.)

Tydligen sabbades stödet för mitt ljudkort iom Ubuntu 12.04, och jag tänker inte ligga kvar på en gammal version utan uppdateringar hur länge som hellst.

Så idag rotade jag fram min installations-skiva för Windows och ...

... insåg att datorn inte hade någon skivläsare.

Så jag rotade fram Enhörnings externa DVD-spelare och ...

... insåg att datron inte bootade på externa enheter per default, och att KVM-switchen sväljer DEL-tryck i början så det gick inte att ändra.

Så jag rotade fram ett till tangentbord, bytte bootordning och fick liv i installationen. När datorn bootade om insåg jag att den inte hade installerat någon nätverksdrivrutin.

Utan nätverk är en dator ledsen, då jag i städiver kastat alla skivor och manualer till moderkortet fick jag ta fram mitt externa nätverkskort och då insåg jag att Windows inte hade stöd för USB heller, framför allt inte för USB-DVD-läsaren som jag hade använt under installationen.

... så jag fick surfa fram filerna och lägga dem på stickan, och installera.

Och sedan funkade datorn.

PAH! ÄR DET SÅ DET SKALL VARA?

Nå, nu står datorn och tuggar hem säkerhetsuppdateringar, och medan den gör det har jag installerat:

- Firefox
- WinSCP (som drog med sig Google Chrome också.)
- Flash player
- VLC
- Virtual Win
- Audacity
- Putty

Jag hoppas jag får snits på ljudkortet igen, det hade varit kul att spela in en ny signaturmelodi till en eventuell andra säsong av NNO-podcasten.

Jarl

Hero
Kraetyz said:
Det där låter ungefär exakt så som det brukar vara.
/me ger wilper en e-kram
Jag vet hur det känns.
Låter som Windows 95 eller nåt.

Troberg

Sinister eater
Känner igen känslan. Det skär i hjärtat på mig varje gång jag måste installera Windows. Allt skit med drivisar, aktivering, installation av program osv. På Linux tar det mig en timme från att jag börjar till att jag är klar, med alla program jag använder och alla inställningar migrerade från en annan dator, och av den tiden kanske 5-10 minuter kräver min närvaro, resten är datortid.

Dessutom så stör jag mig något så fruktansvärt på att MS inte tänker på kompatibilitet. Man har redan dumpat 16-bit-stödet, jag upptäckte idag att jag inte kan installera .Net 4.0 på Win2000 Server, varenda ny Windowsversion spräcker en massa gamla program, drivrutiner för gammal hårdvara finns inte till nya versioner så man kan inte uppgradera (ens om man ville) osv.

Ett litet tips, dock: Det är en massa grundprogram man behöver för att en Windowsdator ska vara någotsånär användbar, typ browsers, officepaket, mediaspelare, filhanterare, antivirus och så vidare. Gå till Ninite.com, där kan du bocka för de program du vill ha i en lista, så gör den ett installationspaket som hämtar programmen direkt från respektive programmakares site och automatinstallerar dem (utan toolbars och sånt skit). Vill du uppgradera programmen senare så kör du bara samma installationsprogram igen. Jag brukar installera 40-50 program därifrån, tar mig tre minuter, och sedan kanske 15-20 minuter datortid.

Helt suveränt, använder alltid Ninite på en ny Windowsburk numera. Inte riktigt lika bra som en riktig pakethanterare i Linux, men nästan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Coolt!

På linux har jag ett litet shellscript som hämtar hem och installerar sådant jag brukar vilja ha. Ninite verkar fixa samma grej!