Nekromanti Ras i ett Steampunk spel

Mundo

Myrmidon
Jag har funderat fram och tillbaka huruvida jag ska ha olika raser med i mitt Steampunk rollspel Terra.
Och då menar jag inte olika etniciteter av människor utan funderingar kring raser. Den som jag lutat mest åt är en slags variant av dvärgen/halvlängdsmannen.

Halflings diskuterades här för ett tag sedan, och här snackades det om dvärgar.

Jag har läst genom båda trådarna än en gång och kommer så med frågan i ren allmänhet. Vad ogillar ni med de här två raserna? Om ni fick fria händer, hur skulle ni jobba med konceptet dvärg+halvlängdsman?

Min första teori (utöver att de är mindre än vanliga människor, durr!) är att de förmodligen helt kommer sakna ett eget land alternativt bara ha något litet land i periferin någonstans. De kommer vara socialt och förmodligen ekonomiskt utstötta av de längre raserna. Bristen på rejäl fysik borde göra krigsföring asvårt och därav väldigt lätta att besegra. Kanske någon variant av Europas judar pre-Hitler?
Utseendemässigt lutar det mer åt halvlängdsmän än dvärgar, jag ogillar att alla ska vara småfeta med skägg.

Vilka kulturella roller skulle de ta sig an? Vad skulle de bli kända för? Jag har funderat på om de skulle behålla någon slags hemlighet, till exempel kring hur man hanterar avancerade klockverk (tänk clockwork maskiner) men då slog tanken mig att det skulle ju inte vara särskilt länge, bara till att kidnappa en och tortera tills den berättar.

Det blev en lång post men så blir det ibland! Alla tankar är uppskattade!

Cybot

Mest spelbar
Mundo said:
Min första teori (utöver att de är mindre än vanliga människor, durr!) är att de förmodligen helt kommer sakna ett eget land alternativt bara ha något litet land i periferin någonstans. De kommer vara socialt och förmodligen ekonomiskt utstötta av de längre raserna. Bristen på rejäl fysik borde göra krigsföring asvårt och därav väldigt lätta att besegra. Kanske någon variant av Europas judar pre-Hitler?
Utseendemässigt lutar det mer åt halvlängdsmän än dvärgar, jag ogillar att alla ska vara småfeta med skägg.
Den teorin är ganska käpprätt fel.
Ta till exempel Gurkha krigare. Medellängden är ungefär 150-160cm och de flesta är ganska spensliga.
De har varit ett fruktat krigarfolk i över 300 år nu.

Det har varit en drivande trend sedan skjutvapen introducerades att elitsoldater har blivit kortare och kortare. Mindre måltavla, mindre behov av mat, bättre vikt/styrkeförhållande osv.
En stor kille kanske har en fördel i direkt närstrid, men på kampanj och i guerilla krig...

Överhuvudtaget så är mes-halvlingen ett koncept som jag är riktigt riktigt trött på.

Mundo

Myrmidon
Cybot said:
Mundo said:
Den teorin är ganska käpprätt fel.
Ta till exempel Gurkha krigare. Medellängden är ungefär 150-160cm och de flesta är ganska spensliga.
De har varit ett fruktat krigarfolk i över 300 år nu.

Det har varit en drivande trend sedan skjutvapen introducerades att elitsoldater har blivit kortare och kortare. Mindre måltavla, mindre behov av mat, bättre vikt/styrkeförhållande osv.
En stor kille kanske har en fördel i direkt närstrid, men på kampanj och i guerilla krig...

Överhuvudtaget så är mes-halvlingen ett koncept som jag är riktigt riktigt trött på.
Det där var en väldigt bra tanke som inte slagit mig alls. Jag såg bara framför mig hur någon som är 120 cm försöker slåss med en 175 kille i riddarrustning och får duktigt med bank.

Tack så väldigt mycket. Och Ghurka-snubbarna är ju jävligt coola också.

Arfert

Facit
Kanske någon variant av Europas judar pre-Hitler?
Du skojar, va? Det är knappast på grund av bristande fysik judarna runt om i Europa kunde förföljas. Eller hur menar du nu? Är osäker på att jag hänger med här.

Troberg

Sinister eater
Mundo said:
Jag har funderat fram och tillbaka huruvida jag ska ha olika raser med i mitt Steampunk rollspel Terra.
Och då menar jag inte olika etniciteter av människor utan funderingar kring raser. Den som jag lutat mest åt är en slags variant av dvärgen/halvlängdsmannen.

Halflings diskuterades här för ett tag sedan, och här snackades det om dvärgar.

Jag har läst genom båda trådarna än en gång och kommer så med frågan i ren allmänhet. Vad ogillar ni med de här två raserna? Om ni fick fria händer, hur skulle ni jobba med konceptet dvärg+halvlängdsman?

Vilka kulturella roller skulle de ta sig an? Vad skulle de bli kända för? Jag har funderat på om de skulle behålla någon slags hemlighet, till exempel kring hur man hanterar avancerade klockverk (tänk clockwork maskiner) men då slog tanken mig att det skulle ju inte vara särskilt länge, bara till att kidnappa en och tortera tills den berättar.

Det blev en lång post men så blir det ibland! Alla tankar är uppskattade!
Gnomes, helt klart gnomes. De är ju så steampunk det kan bli.

I övrigt så är jag inte speciellt glad för att blanda steampunk och fantasy.

Däremot, under tiden när steampunken utspelar sig, i slutskedet av imperialismen, så hade mycket väl ras (som i etnicitet) kunnat vara motiverad. Man var inte så upplysta då, utan såg regelmässigt ned på alla som inte var lika bleka som en engelsman. De kunde väl vara trofasta, starka, kanske till och med ädla ibland, men de sågs inte som civiliserade. Rätt hanterat så kan det ge väldigt intressanta karaktärer.

Mundo

Myrmidon
Arfert said:
Kanske någon variant av Europas judar pre-Hitler?
Du skojar, va? Det är knappast på grund av bristande fysik judarna runt om i Europa kunde förföljas. Eller hur menar du nu? Är osäker på att jag hänger med här.
Nej, det menar jag inte. <.< För helvete... Jag menar att de skulle vara socialt, kulturellt och ekonomiskt särbehandlade på grund av vem de var, men att de fortfarande skulle sakna en egen nation och snarare bo bland människorna i egna områden inom städerna. Vissa nationer tolererar dem mer än andra etc.

Gnomes, helt klart gnomes. De är ju så steampunk det kan bli.

I övrigt så är jag inte speciellt glad för att blanda steampunk och fantasy.

Däremot, under tiden när steampunken utspelar sig, i slutskedet av imperialismen, så hade mycket väl ras (som i etnicitet) kunnat vara motiverad. Man var inte så upplysta då, utan såg regelmässigt ned på alla som inte var lika bleka som en engelsman. De kunde väl vara trofasta, starka, kanske till och med ädla ibland, men de sågs inte som civiliserade. Rätt hanterat så kan det ge väldigt intressanta karaktärer.
Ja, min tanke var inte att fylla världen med super-fantasy raser som alver och orcher and what not. Det här kommer nog mer vara tolkade som en "kort och annorlunda människoliknande ras" vilket har varit tanken redan från början. Jag är inte heller ett fan av fantasy raser, speciellt inte high fantasy raser.

Bassejr

Hero
Eftersom tolkiens hobbits hade mycket refferenser till hans barndom i sena 1800- tidiga 1900talets england är de ju ganska spikade för steampunk. Och dvärgar, i alla fall i mer modern amerikansk mening, är ju ofta tekniker och ingenjörer, vilket gör dem perfekta för en Steampunk setting.

Om du känner för att dra in svenska halvlängdsmän eller dvärgar i det hela blir det mer intressant. Vikinga-kulturen kontra den viktorianska mekanik-boomen. Heavy stuff. Varken du vill integrera de två i varandra, eller skapa konflikten teknologi-religion, teknologi-magi, eller konservatism-progression.

I övrigt, vad jag inte gillar med dem... Hobbitar är aldeles för muntra. Fast det kan ju göra det hela mer dramatiskt, som i sagan om ringen... Dvärgar är aldeles för hårda, och älskar metall. Fast det kommer ju väl till pass när man jobbar med maskiner, och dvärgiskt hantverk är ju legendariskt....

Jag tänker säga att det inte fins någonting jag ogillar med id´en. Mitt tills är att du gör halvlängdsmännen till bortskämta tolkianska viktorianer, och dvärgarna till upproriska vikinga-ättlingar.