Jag har för mig att tiraker och människor inte funkar. För alver och människor är det 50-50 att målet blir alv eller människa. Doc kkör jag med att andra drag ärvs, till exempel blir kombinationen thism-tosh (varför detta nu skulle ske) mer mörkhyad än en thism och längre än en tosh, oavsett om det blir en alv eller en människa. Dessutom tycks vissa av attributmodifikationerna bero mer på miljö än på arv. Ett exempel är learam, vars + på RÖR motiveras med livsstilen med många snabba danser och förflyttningar ihöglandet. Alltså skulle en "halvalv" som växte upp bland learam få + på RÖR, oavsett om det var en människa eller alv. Låt förnuftet styra. Speciellt gäller detta för BIL, som alltid blir den hos kulturen man växer upp hos.
Vad gäller dvärgar och andra folk -- börja med att föreställa dig hur själva tillkomsten skulle se ut. Fråga sedan dig själv om du vill fortsätta i den tankebanan. Misslor har helt annat ursprung än övriga folk, så de "passar inte ihop". Inom tiraksläktet kan det nog fungera, ta bara medelvärdet av de olika modifikationerna (attribut, längd, vikt med mera) hos föräldrarna. Samma sak gäller när olika människofolk får barn.