Förväntningar på spel
Att jag håller med Rising i den här tråden är väl ingen överraskning med tanke på att vi haft några diskussioner i ämnet /images/icons/wink.gif, så jag tänkte bara kommentera en annan sak...
”Det är enklare att skriva något eget än att ändra på allt det som man inte tycker om.”
När man spelar ett spel upptäcker man ofta efterhand saker som man inte gillar. Innan man når den gränsen där det är enklare att skriva något helt eget än att ändra saker och ting finns det dock ofta ett annat problem som dyker upp – förväntningar. Spelar man t ex DoD Expert med nytt folk så har de nästan alltid en uppfattning om att ”såhär ska DoD Expert vara” – det ska slaktas orcher och komma fram uppdragsgivare på värdshuset (eller vad det nu är de tycker ingår i DoD-konceptet) och det tjafsas: ”den där regeländringen gillar inte jag”, ” du har ändrat hjälteförmågorna, vad var det för fel på dem?” och ”va, jag vill ju vara symbolist, har du tagit bort den...”. Folk förknippar ett spel med en viss stämning och vissa regler och vill man kunna skapa den stämning och de regler som man själv strävar efter och få folk att uppskatta detta är det lättare om man har ett spel som är nytt för dem. Det verkar som att mångas första reaktion på en ändring i ett spel är ”fan, det kanske är negativt för mig” medan de är positivt inställda på ett nytt, förutsättningslöst spel. Har du märkt samma fenomen?
Arcana
Att jag håller med Rising i den här tråden är väl ingen överraskning med tanke på att vi haft några diskussioner i ämnet /images/icons/wink.gif, så jag tänkte bara kommentera en annan sak...
”Det är enklare att skriva något eget än att ändra på allt det som man inte tycker om.”
När man spelar ett spel upptäcker man ofta efterhand saker som man inte gillar. Innan man når den gränsen där det är enklare att skriva något helt eget än att ändra saker och ting finns det dock ofta ett annat problem som dyker upp – förväntningar. Spelar man t ex DoD Expert med nytt folk så har de nästan alltid en uppfattning om att ”såhär ska DoD Expert vara” – det ska slaktas orcher och komma fram uppdragsgivare på värdshuset (eller vad det nu är de tycker ingår i DoD-konceptet) och det tjafsas: ”den där regeländringen gillar inte jag”, ” du har ändrat hjälteförmågorna, vad var det för fel på dem?” och ”va, jag vill ju vara symbolist, har du tagit bort den...”. Folk förknippar ett spel med en viss stämning och vissa regler och vill man kunna skapa den stämning och de regler som man själv strävar efter och få folk att uppskatta detta är det lättare om man har ett spel som är nytt för dem. Det verkar som att mångas första reaktion på en ändring i ett spel är ”fan, det kanske är negativt för mig” medan de är positivt inställda på ett nytt, förutsättningslöst spel. Har du märkt samma fenomen?
Arcana