Nekromanti Raser i en fantasy värld.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag håller på att skriva en egen värld till Runequest 6 och jag har fastnat lite på vilka rasen som ska vara "spelbara" så att säga.
Jag kommer ha människor för jag gillar människor, men efter det sitter jag lite fast.

Jag har tre alternativ just nu:
1) Man kan bara spela människa för alverna har blivit få och dragit sig tillbaka från människorna då de fruktar de krig som de för. Dvärgarna har stängt sina portat och ses mycket sällan.

2) Alla de klassiska raserna, alver, dvärgar, halvlängdsmän osv osv...

3) Köra på ovanliga raser man kan spela, minotaurer och andra lite ovanligare raser helt enkelt.

Vad tycker folket?

Krille

Super Moderator
4) Bara de klassiska raserna, men inte människor!

Det förslaget är väl inte helt seriöst, men inte helt oseriöst heller. Hur ser världen ut efter att människorna försvann? Eller innan gudarna skapade dem? En cool grej skulle vara att världen har långlivade alver och dvärgar och troll, och plötsligt kommer kortlivade människor och förökar sig som flugor.

Lite mer seriöst så känns det för mig ungefär såhär:

1) Människor är inherently tråkiga. De är ju precis som oss. Det är därför som alla andra raser alltid har lite mer inbyggd intressanthet. Så här kommer du få jobba en del med att få världen intressant. Det finns dock en stor risk för culture gaming, vilket höjer instegströskeln, men kan å andra sidan fixa dig en fin USP relativt billigt.

2) Standardraserna är standard, så instegströskeln är låg. Du har inget behov av att förklara saker. Å andra sidan har den ingen egentlig unique selling point. Så du får jobba en del med att ge spelet en unique selling point och göra den intressant.

3) Eftersom icke-standardraser inte är standard så blir instegströskeln högre om du inte hittar rätt raser som är allmänt kända. Dessutom behövs förmodligen att du hittar en klase sex appeal, vilket kan vara ett problem eftersom en hel del av alternativraserna är halvdjur. Och det kan bli lite väl kinky. Men du får en USP helt gratis, på samma sätt som Talislanta.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vet inte så mycket om runequest, i och för sig men om du ändå gör en egen värld, varför inte köra på 1;an men plocka bort antingen alver eller dvärgar helt och hållet och ha kvar det andra folkslaget som en direkt motpart till människorna. Antingen att alverna försvarar sina skogar från mänskliga nybyggare eller att dvärgna konkurerar om gruvdriften då de anser att allt under berget tillhör dem.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Vet inte så mycket om runequest, i och för sig men om du ändå gör en egen värld, varför inte köra på 1;an men plocka bort antingen alver eller dvärgar helt och hållet och ha kvar det andra folkslaget som en direkt motpart till människorna. Antingen att alverna försvarar sina skogar från mänskliga nybyggare eller att dvärgna konkurerar om gruvdriften då de anser att allt under berget tillhör dem.
Jag gillar inte stereotyper och jag skrev en annan värld till runequest och tänkte ta lite inspiration därifrån.

Jag vill nog ha dvärgarna kanske på havet om dom ska vara spelbara. Dvärgar är korta och står bra på däck, dom skulle bli bra sjömän i mitt huvud.

Jag tänkte att alverna bor i "öknen" och har inget med skogen att göra, dom är astronomer och mer vetenskapliga i sitt sätt, dom nyttjar magi enligt strikta regler och former.

Människor är kortlivade men många och för krig mot sig själva och alla andra för att kontrollera sina riken.

Jag tänker inta ha orker som spelbara utan jag tar bort dom och biffar upp goblins mer. Goblins är ca 160-170 cm långa och ganska välbyggda dom är egentligen mer som små orker än något annat, dom bor då i berg framförallt och lyder oftast under någon form av kung.

Vättar tänkte jag ha i skogarna.

Ja vad mer... jag vill inte ha halvlängdsmän... jag gillar dom inte.

Vad mer då...

God45

#PrayersForBahakan
1 är det jag föredrar mest. Men jag är en väldigt "Go humans" och Cerebus-anhängande typ som tycker att människor är den överlägsna arten. Det är bara vad jag gillar.

2 är det som brukar fungera bäst. Vissa gillar att spela alver och dvärgar och grejer och man slipper beskriva saker för mycket. Folk vet vad en dvärg är. Även om man slänger in en tvist så brukar det vara ganska lätt uppfattat för folk, dvärgar på havet låter som ett utmärkt exempel på det.

3 är människor fortfarande ett alternativ så kan det här funka. Speciellt om det är ganska kända fantasy varelser som Minotaurer eller Gorgoner som är spelbara och inte helt nya kreationer. Helt nya raser är alltid lite svåra att sälja in, speciellt om man måste välja en av dem och inte har något annat allternativ.

4) Bara de klassiska raserna, men inte människor!
Jag avskyr det här, det tar bort vad jag gillar med fantasy. Jag gillar mötet mellan människan och det övernaturliga och mänsklighetens kamp i att tämja det och/eller dra nytta av det. Det slutar alltid med att jag spelar den mest människolika rasen och försöker ignorera att det inte är en människa.

Undantaget är om jag kan spela en vampyr eller en golem med en mänsklig själ eller något annat som en gång var mänskligt eller är halvmänskligt. Det ger mig vad jag vill ha (jag får spela en människa) sammtidigt som spelledaren kan köra utan människor i settingen.

Bassejr

Hero
har aldrig spelat just Runequest, men när jag spelar fantasy över huvud taget fins det två approaches:

Antingen fins det redan existerande fantasy raser. Då vill jag ha Människor, alver, orker, dvärgare, gnomer, halflings, tieflings, dragonborn, minotaurer, hydror, älvor, dunedain, och skåningar.

Eller så spelar jag lite mer egenskapande. Då ska det vara egenskapande. Inga "Alver utan spetsiga öron", utan jag försöker tänka ur ett naturhistoriskt och ur ett magiskt perspektiv, vilka raser skulle ha utvecklats under de förutsättnignar som jag satt upp när jag bygger världen. Exemplet jag tänker på är min id´e om en värld av flytande öar. Alla levande "raser" är ättlingar till de gamla elementens själar.

yokowermland

Warrior
Håller med Thomas 1) känns mest Runequest och framförallt så är det mest spelbart. Har aldrig varit ett fan av Drakmän, minotaurer och halvresar. Känns bara konstigt men det är min lilla enkla åsikt.

Håller själv på att skriva ett svenskt Fantasy lir med BRP som grund. Kanske bara blir till min spelgrupp men jag haft samma tankar (kring spelbara raser) som dig då jag är väldigt inspirerad av RQ6.
Jag kom fram till att min värld skulle vara så klassik som den kan vara med inspiration från DoD -91 och då blev det Alver, Dvärgar, Människor (Med olika grundegenskaper och förmågor beroende på kultur och ras) och Halvlängdsmänn. Sedan finns halv-Alverna också med på ett hörn.....kanske.

nu handlade det mest om mig och mitt men men en liten åsikt om ditt också.