Nekromanti Raser

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det finns väl för f-n inga raser på deras hemsida?

Jag säger som Dr Alban, jääla pucko! har du kollat deras hemsida överhuvudtaget eller? (förresten, jääla pucko var inte menat som en förolämpning utan som ett osofistikerat humoristiskt inlägg i syfte att få någon som är lika barnslig som jag att dra på smilbanden)

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Rickard

Urverk speldesign
Re: Att lära av att lära

Själv tycker jag att det är synd att EDD:s erf-system försvunnit. Det är vad jag vet unikt och, av vad jag sett, det bästa erf-system som fanns.

Gamla DoD(2?): Slå under 100-FV för att få 5%:s höjning.
CoC: Slå 100-FV för att få 1T10% höjning.
Eon: Slå 3T6 för att höja en färdighet man använt under äventyret.
Netotech: Som Eon.
Fading Suns: Får "berf" för att höja vilken färdighet som helst?
Mutant Chronicles: Får "berf" för att höja vilken färdighet som helst?
Deadlands: Får Bounty Points (ung berf) för att höja vilken färdighet som helst.
Shadowrun: Får Karma Points (berf) som man kan höja vilken färdighet som helst.
Star Wars: Får "berf" som man kan höja vilken färdighet som helst.
(ser ett mönster bland de 5 sista)

Nu kan man börja tala om realism i rollspel. Fullständig realism är något som aldrig kommer att kunnas uppnås i rollspel. Ingen SL är snabbtänkt som en superdator och har 1 milj. människors erfarenhet och kunskap samt det finns inget rollspelssystem som är fullständigt.
Jag håller med <B>Skin69</B> om hur man lär sig. Jag vet inte alls om att "Allt jag gör spiller på nått sätt över till många andra områden, och jag kan dra nytta av detta och bli bättre överlag på andra saker också...".
Med ett levelsystem så kan jag höja i vapenfärdigheten, FDT, Övertala och Historia. Områden som jag tycker är väldigt vitt skilda från varandra. Dessutom är rollspelens färdigheter väldigt generella. Ta t.ex. Historia, Fysik, Sjökunnighet och Överleva

/[color:green]Han</font color=green> som tackar för förklaring på BRP

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Till exempel Geografi

Om du lär dig "Geografi" i skolan, blir du troligen bättre även på "Politiska förhållanden", och kanske även "Geologi" och kanske "Antropologi"... eftersom allt hänger ihop i en stor klump...

På samma sätt, om du blir bättre i "Fysik", blir du nog bättre på "Kemi" också, kanske till och med "Matematik".

Om du ställer dig och skjuter pilbåge utomhus en massa, blir du bättre på "Pilbåge", men kanske också på "Spå väder och vind".

Och i alla akademiska ämnen gäller att du blir bättre på "Läsa/skriva", ju mer du lär dig i de andra ämnena.

Man lär sig aldrig något som en isolerad företeelse, utan omvandlar alla impulser till kunskaper på många olika områden samtidigt. Alla dessa områden är självklart inte färdigheter, men jag anser att till exempel level-systemet som det traditionellt implementerats hanterar detta mer trovärdigt (eller som så många envisas med att säga: realistiskt) än BRP-systemet.

Sen är det så att när det gäller färdigheter som baserar sig på intellektet, så skulle jag vilja hävda att man inte använder dessa vid så isolerade tillfällen som BRP-systemet förutsätter, utan att dessa är "påslagna" hela tiden, och att jag under en dag gör hundratals, kanske tusentals färdighetsslag för Läsa/skriva, Matematik, Nutidskunskap, Datorkännedom, och så vidare.

Jag håller med om att det inte är trovärdigt att man får höja på Bredsvärd om man inte använt den färdigheten på länge, men jag hävdar att rollpersonerna gör så himla mycket mer under sina dagar än vad vi spelare säger till varandra. Vi förutsätter en massa saker som de gör (äta, tvätta sig, gå på toa, resa, prata med varandra, sova, peta sig i näsan, laga mat, läsa skyltar, och så vidare). Varför kan vi inte förutsätta att rollpersonerna ägnar tid åt att öva just de färdigheter som spelaren vill höja?

Jag är fortfarande inte övertygad om att BRP-systemet är tokmycket mer "realistiskt" än levelsystemet, ett påstående som flera här på rollspel.nu verkar ha anammat som vore det en fysikalisk grundlag. Jag är inte ens övertygad om att det är det minsta lilla mer "realistiskt".

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Johan K

Gammal & dryg
Re: Det finns väl för f-n inga raser på deras hemsida?

Inte ännu kankse, det kan jag inte svara på. Men det kanske kommer upp, det får de på Riotminds svara på. Men det kanske vet bra länkar och sidor som det finns sådana varelser på.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Weatherman

Hero
hmm...

Problemet verkar vara att alla ser DoD so "sitt" och har väldigt svårt att hantera att deras skötebarn sedan hockeyfrilledagar förändras.
Det finns egentligen bara två saker att göra om ett spel är dåligt; fundera på vilka förändringar man bör göra för att optimera eller, om spelet totalt saknar goda sidor kasta bort det och gråta över sina bortkastade slantar.

weatherman - en fin kille, egentligen

Azagthoth

Myrmidon
Re: Till exempel Geografi

Jag är fortfarande inte övertygad om att BRP-systemet är tokmycket mer "realistiskt" än levelsystemet, ett påstående som flera här på rollspel.nu verkar ha anammat som vore det en fysikalisk grundlag. Jag är inte ens övertygad om att det är det minsta lilla mer "realistiskt".

Spelar det egentligen någon större roll? Detta förutsätter ju att man faktiskt eftersträvar realism. Nu har jag inte spelat Riotminds DoD, men det skall ju vara lite saga över det hela, och hur ofta är de realistiska?

Sedan är det i mina ögon en smula orättvist att lägga in "dolda" saker (såsom öva på svärd trots att spelaren inte säger det) för att stödja level-teorins realismnivå.

/Azagthoth

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det finns dolda...

...förutsättningar som måste uppfyllas för att BRP-systemet ska vara "realistiskt", så varför inte använda dolda förutsättningar i ett level-system?

Jag anser precis som du att det inte spelar den minsta roll vilket system som används eller hur "realistiskt" det är, MEN jag är ganska trött på att läsa inlägg efter inlägg som påstår att BRP-system alltid är mer "realistiska" än level-system, vilket, om man läser inläggen uppåt i tråden, var det som föranledde denna diskussion.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Azagthoth

Myrmidon
Re: Det finns dolda...

Min hjärna måste gå på reservtanken, för jag kan inte komma på någon dold förutsättning för att få BRP-systemet (så som det har använts i tidigare Drakar och Demoner, tänker främst på EDD och framåt) att bli "realistiskt".

Jag är iofs av den åsikten att om jag skulle tänka mig ett realistiskt spelsystem så skulle ett system med levels kasseras ganska fort. Jag har väldigt svårt att komma ifrån det sätt det används i de flesta system, nämligen "ät en kraftsvamp och du blir genast bättre på det mesta" när man väl går upp i level. Sedan kanske det finns undantag, men jag är nog beredd att erkänna att om man tar de flesta spel i beaktande så är nog realismen högre i icke-levelspel (varför man nu skulle vilja eftersträva realism är ju som sagt en annan fråga).

/Azagthoth

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: BRP

Kom och tänka på ett level-system som skulle fungera lite bättre (kanske hör hemma i "Rollspelsmakande"). Man har olika levlar i olika generella områden, typ strid (ökar KP (inte lika drastiskt), vapen etc), bildning (geografi, skrift, historia etc), vildmark...

Dessa ökas separat från varandra, även om vissa påverkar varandra.

- Bobby

Krille

Super Moderator
Re: Till exempel Geografi

"Man lär sig aldrig något som en isolerad företeelse, utan omvandlar alla impulser till kunskaper på många olika områden samtidigt. Alla dessa områden är självklart inte färdigheter, men jag anser att till exempel level-systemet som det traditionellt implementerats hanterar detta mer trovärdigt (eller som så många envisas med att säga: realistiskt) än BRP-systemet."

Vad level-systemen dock säger är att man blir bättre i det mesta, och alltid i språng och alltid i samma klump. Det vill säga, man blir alltid bättre i antropologi, politik, samhällskunskap och geografi, även om man bara studerar flodsystemen i Ukraina. På något sätt lärde jag mig även en massa om Ukrainas stenålderskulturer och hur de påverkades av floderna, hur sedimenten lagrades i floddeltorna nere vid Kiev och Severomorsk, det politiska läget mellan Ukraina och Ryssland pga Svarta Havsflottans stationering vid flodmynningarna, etc. Det enda jag ville veta var hur floderna ser ut så att jag kan segla på dem...

Färdighetsbaserade system ger en flexibilitet på ett helt annat sätt som gör att man kan variera inlärandet. Jag kan lära mig enbart hur floderna ser ut, hur man navigerar på dem och hur man undviker SVDs Grisja-korvetter, men slipper beblanda mig med sediment och stenålderskultur. Eller så kan jag studera floderna och hur de karvat sig fram i slätten och sedimenten lagrats, utan att behöva bry mig om politik eller sjömannaskap, eller så...

Med detta i bakhuvudet så kan det hela väl avslutas med att jag anser att färdighetsbaserade system vara mer trovärdiga/realistiska än levelbaserade system, men jag förstår din åsikt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Till exempel...

...den dolda förutsättningen att människans (och alvers, dvärgars, och så vidare) kunnande alltid går att dela in i distinkta, lätt överskådliga färdigheter. Fast den kanske inte är så dold, när jag tänker efter. :)

Varför man skulle vilja HA realism i ett fantasyspel är bortom min fattningsförmåga...

MVH

Magnus

www.houdini.se

Krille

Super Moderator
Varför realism

"Varför man skulle vilja HA realism i ett fantasyspel är bortom min fattningsförmåga..."

Två orsaker:

1) Identifikation. Kan man identifiera sig med världen så är det lättare (i alla fall för mig) att identifiera sig med rollen och därmed rollspela bättre.

2) Dramatisk konsekvens. Det är lättare att få en dramatisk konsekvens i en ståry om den är någorlunda förankrad i verkligheten.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: BRP

Färdigheter samlade i grupper, som ökar gemensamt. man kan också skilja på bildning (ökar en hel grupp) och erfarenhet (ökar färdigheter/relaterade färdigheter).

- Bobby

Mutant

Warrior
nä nä

nej jag slutar väl med det då.....men det är dåligt

First i was blind, now i can see.

Mutant

Warrior
level systemet

jo level-systemet är orealistiskt exempel:
Jakob skäggyxa har fått i uppdrag att hjälpa tsar III och skydda en karavan som ska genom orch-skogen när han är färdig med det får han ÄP. hur kan man bli bättre på att slåss eller hantera ett svärd genom att vakta en karavan utan och slåss, eller när man hittar någon konstig artefakt?

Johan K

Gammal & dryg
Re: Riotminds?!?

Undermåligt ??
Skulle vilja säga att det är klart intressant upplägg som de har. Om det inte passar så är det väll bara att välja nån annan version. Eller hur.

Johan K

Gammal & dryg

Man vinner ju helt klart på att vänta, så att de hinner göra spelet ännu bättre.

Mutant

Warrior
Re: hmm...

en kompis till mig köpte ju det och där är det bara gråta över bortkastade slantar.

Mutant

Warrior

det är det jag menar tänk om spelet inte blir bättre