Till exempel Geografi
Om du lär dig "Geografi" i skolan, blir du troligen bättre även på "Politiska förhållanden", och kanske även "Geologi" och kanske "Antropologi"... eftersom allt hänger ihop i en stor klump...
På samma sätt, om du blir bättre i "Fysik", blir du nog bättre på "Kemi" också, kanske till och med "Matematik".
Om du ställer dig och skjuter pilbåge utomhus en massa, blir du bättre på "Pilbåge", men kanske också på "Spå väder och vind".
Och i alla akademiska ämnen gäller att du blir bättre på "Läsa/skriva", ju mer du lär dig i de andra ämnena.
Man lär sig aldrig något som en isolerad företeelse, utan omvandlar alla impulser till kunskaper på många olika områden samtidigt. Alla dessa områden är självklart inte färdigheter, men jag anser att till exempel level-systemet som det traditionellt implementerats hanterar detta mer trovärdigt (eller som så många envisas med att säga: realistiskt) än BRP-systemet.
Sen är det så att när det gäller färdigheter som baserar sig på intellektet, så skulle jag vilja hävda att man inte använder dessa vid så isolerade tillfällen som BRP-systemet förutsätter, utan att dessa är "påslagna" hela tiden, och att jag under en dag gör hundratals, kanske tusentals färdighetsslag för Läsa/skriva, Matematik, Nutidskunskap, Datorkännedom, och så vidare.
Jag håller med om att det inte är trovärdigt att man får höja på Bredsvärd om man inte använt den färdigheten på länge, men jag hävdar att rollpersonerna gör så himla mycket mer under sina dagar än vad vi spelare säger till varandra. Vi förutsätter en massa saker som de gör (äta, tvätta sig, gå på toa, resa, prata med varandra, sova, peta sig i näsan, laga mat, läsa skyltar, och så vidare). Varför kan vi inte förutsätta att rollpersonerna ägnar tid åt att öva just de färdigheter som spelaren vill höja?
Jag är fortfarande inte övertygad om att BRP-systemet är tokmycket mer "realistiskt" än levelsystemet, ett påstående som flera här på rollspel.nu verkar ha anammat som vore det en fysikalisk grundlag. Jag är inte ens övertygad om att det är det minsta lilla mer "realistiskt".
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se