Nekromanti Raser

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
Re: Det finns dolda...

men det är ju så det är.
gör man en perfekt manöver (alltså den kan inte göras bättre!)med en färdighet så blir man "erfarenhet" och tillräckligt mycket erfarenhet gör en bättre i just den färdigheten.

First i was blind, now i can see.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Det där är...

...ett exempel på hur man kan implementera ett levelsystem.

Men bara för att det är ett levelsystem behöver man inte göra så.

Som Krille påpekade, i Rolemaster, som är ett levelsystem, kan man öka färdigheter som man använder, inte såna man inte använder.

Det beror helt på hur man implementerar systemet, INTE på att systemet i sig TVINGAR någon att lösa erfarenhet och färdighetsförbättring på det sätt du beskriver.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Lämna tillbaks det då...

Eller så kan man sälja det till någon bekant som kanske uppskattar det mer? Eller ännu bättre, ge det i gåva till en intet ont anande (soon-to-be)rollspelare.

/Azagthoth
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Till exempel...

Att göra en oralistisk inlärningskurva i ett rollspel blir ungefär som att ha med orealistisk gravitation eller liknande. Det går, det går tillochmed bra, men man blir mycket mer distansierad till världen.
Ungefär som att göra skadetabeller för vapen helst underliga, t ex man gör mer skada med en tandpetare än en stenklubba och en dekapitering är ett småsår, så kommer alla spelare klaga för att dom inte kan relatera till världen.
Min fråga är varför spelar folk levelbaserade rollspel längre för? Varför tar man inte alla gamla klassiker och gör dom mer realistiska? (obs retoriskt fråga, inga spydiga svar tack)

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
För att...

...väldigt många struntar blankt i realistiska inlärningskurvor när det gäller ett spel, eller som man kan uttrycka det... ett abstrakt system av olika sannolikheter som ska styra vad som skulle kunnna tänkas hända i en fiktiv och till 100% påhittad värld där det mesta går ut på att man ska spela en hjälte för att som spelare få komma undan lite tråkig vardagsrealism.

Det är SPEL det är frågan om, inte simuleringar.

Och detta är ett helt ärligt, uppriktigt svar. Folk spelar det de tycker är kul. Och för majoriteten av världens rollspelare är ett visst levelsystem det roligaste som finns tillgängligt.

Själva inlärningskurvan i levelsystem kan se likadan ut som i ett BRP-derivat. Det beror bara på i vilken upplösning man vill titta på den.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ett tredje skäl

3) Allmänbildning. Hur många massuppfittningar om medeltiden har inte spridits genom orealistiska rollspel? Riddare som måste vinschas upp på hästen, åttakilostvåhandssvärd, Konsum i varje liten by med en egen vapenavdelning bredvid köttdisken, frasen "krut fanns ju inte på medeltiden" och liknande. Visst, fantasyrollspel är inte medeltid, men det gör faktiskt detsamma. Folk uppfattar ändå fantasy som hämtad ur medeltiden. Och svårt är det väl inte att ta reda på vad ett svärd egentligen väger?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: För att...

Och för majoriteten av världens rollspelare är ett visst levelsystem det roligaste som finns tillgängligt.

Vilket inte direkt är ett argument för att det skulle vara bättre. I övrigt så instämmer jag till större delen av ditt inlägg.

/Azagthoth
 
Top