Re: lösningar
Här har du några idéer för att skapa raser. Välj själv vilka som passar din värld.
1. Andra klassiker
Typiska sådana varelser är halvlängdsmannen, orchen, kentauren etc. Alltså sånt som alla fantasyspelare känner igen.
2. Konstiga människor
Detta är människofolk som är "konstiga" på något vis. Exempel kan vara att de blir förgiftade av kött, är absurt skickliga magiker, är telepatiska, når en vanlig människa till midjan och liknande.
3. Sammansatta/mutanter
Dessa är de som sattes ihop av bitarna Skaparen fick över. Klassiska exempel är kentaurer och minotaurer, men det är lätt att komma på egna. Kan dock bli lite fult ibland (hummeransikte, elefantbetar, rävsvans, hästben och sköldpaddsskal t.ex.).
4. Formändrare/metamorpher
Dessa kan ändra form till en annan varelse. Exempel är svanmön, hjortiden, hajmannen, örnmannen och sälingen i MB2. De har fortfarande vissa drag av sin andra form även i mänsklig skepnad.
5. De riktigt konstiga
Dessa är alla de andra. De kan se hur märkliga som helst ut, kan vara av demoniskt eller himmelskt ursprung, kan vara utsträckta över flera dimensioner på samma gång, kunna färdas i tiden, sakna fysisk form och besätta andra "värdkroppar" eller till och med vara gudar. Dessa kan vara lite (eller mycket) svåra att spela som rollpersoner.
Man kan givetvis också blanda dessa. Många av de extraordinära egenskaperna i grupp 5 kan innehas av andra varelser också, och det kan finnas flera formändrare än bara människolika.
Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...
- Bobby<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Bobby Magikern on 2001-06-01 15:30.</EM></FONT></P>