<I>Förrästen jag försöker komma på en ras som skall vara den "barbar-ond-ful" rasen likt orcher, tiraker i en värld jag håller på med men vill ändå få den någorlunda orginell. Någon som har någon idé?</I>
Ta och bygg den på hur England såg på Nordmännen eller liknande, blir kanske lite väl barbariskt och människolikt. Men sen är det ju bara att arbeta vidare.
Det som gör en ras grotesk är ju inte mest hur den ser ut utan allt man hör om dem. Om orcher skulle gå runt och hjälpa folk ta hand om djuren, odlingarna osv så skulle de ju inte vara så grymma... fula men inte grymma...
Så mitt tips är att bygga mer på att få upp en rädsla för rasen än att göra dem på ett visst sätt... givetvis måste man göra båda men men.
Ett alternativ kan ju vara (om du bara spelar med din grupp) att ge olika beskrivningar av hur rasen ser ut. Ingen vet säkert... och den som spelarna fastnar mest på blir den man smäller till med, eftersom den (oftast) är den som spelarna tycker är groteskast.
Ex. En bonde säger att de är 4 meter höga... En köpman blev attakerad av dessa varelser som hade JÄTTE stora betar... och gick som människor.. osv...
Givetvis överdriver alla (som sig bör när slp beskriver i rollspel
) och de drag som spelarna tror på / tycker verkar roliga och intressanta, dem använder man. Man ska inte gå helt på vad spelarna vill, och man måste ju ändå ha en viss bild av hr de ser ut innan.
Sen kan de ju faktiskt vara som Tiraker också... de beblandar sig ju med människor, något som ovan nämda ras inte skulle kunna göra.
En annan idé kan ju vara att bygga dem från någon bok.. Trollocker t.ex., men det blir lätt klishé...
Ett annat uppslag kan ju vara... vad heter de nu... Didra är en Furstinna av en sådat "barbar" folk i Trakorien. Bor längst i norr på Palamux. (se modulen)
// Jan - Bara slänger ut sig idéer utan att reflektera över dem själv... inte så bra kanske.