Mondrin
Veteran
Ah, äntligen ett gnomrelaterat ämne!
Naturligtvis är gnomen överlägsen. Det finns flera stora anledningar Vi kan börja med att gå igenom gnomens rasförmågor.
<ul style="list-style-type: disc">[*]+2 Con.[*]-2 Str.[*]+4 Dodge bonus vs. giants.[*]+2 rasbonus till Listen.
och Alchemy om jag inte har fel.[*]Low-light vision.[*]Size: small.[*]Favoured multiclass: Illusionist.[*]Speak with burrowing mammals.[*]Och vid INT 13+ tre specialförmågor:
Ghost sound, Dancing lights samt Prestedigidation[/list]
Bonusen till Constitution är en stor fördel, speciellt om man har en Class med låg HD. Avdrag i styrka, ger en nackdel som delvis slås ut av storleken (+1 attack, +1 AC +4 hide) men är relativt oviktig om man spelar magiker. Gnomer är OK som fighters, men..
är riktigt bra magiker. Dom har ingen nackdel för magikeryrket, och deras Con bonus ger en stor fördel pg a magikerns låga HD. Med en padda som familiar kan man komma upp i häpnadsväckande Con 22, vilket gör gnomen lika hård som mången fighter. Det finns ingen PHB ras med bonus till Int eller Cha, som är primära för en magiker, så gnomen är nog bäst som magiker om man ska kobolda (plus i AC pga storleken också, haha).
Gnomens specialförmågor kan användas på många sätt. Ibland till riktigt stor effekt.
Situation: Dom tre barbarerna sitter inlåsta i en cell och ska avrättas för ett brott de inte har begått. Ingen ser någon utväg, förutom gängets gnombarbar som använder sin infödda förmåga och lägger Prestedigidation för att fiska upp den sovande vaktens nycklar och sväva dom till cellen
Prestedigidation (eller hur det nu stavas) kan även användas till att krydda mat och göra andra mindre tricks.
Dancing lights kan lysa upp lite i totalt mörker för att sedan ge väg för gnomen low-light vison. Ghost sounds kan man luras hur mycket som helst med: "Hörde du? (plockar loss penningpungen)"
Men framför allt: Gnomen är den absolut mest intressanta rasen. Alver är bara fagra och taniga, människor är så normala, dvärgar bara super. Halflings är rätt roliga, men inte lika roliga som gnomer.
Gnomer är glada tomteliknade varelser med oöverträffad humor, som selar practical jokes på allt storfolk. De har en absurd fascination för rotsaker, och många dras mellan de två valen att sälja grönsaker eller äventyra. De är även strålande uppfinnare, och har små maskiner för allt. Gnomfighters har fjädrade svärd, och innan en gnom kommer ut från gnomskolan måste de ha gjort minst en fungerande uppfinning. Varje gnom har också ett murmeldjur som han växer upp tillsammans med.
Onda gnomer beskrivs som gnomer som tar sina practical jokes till en sådan överdrift att de blir dödliga
Och slutligen: De har tomteluvor
Naturligtvis är gnomen överlägsen. Det finns flera stora anledningar Vi kan börja med att gå igenom gnomens rasförmågor.
<ul style="list-style-type: disc">[*]+2 Con.[*]-2 Str.[*]+4 Dodge bonus vs. giants.[*]+2 rasbonus till Listen.
och Alchemy om jag inte har fel.[*]Low-light vision.[*]Size: small.[*]Favoured multiclass: Illusionist.[*]Speak with burrowing mammals.[*]Och vid INT 13+ tre specialförmågor:
Ghost sound, Dancing lights samt Prestedigidation[/list]
Bonusen till Constitution är en stor fördel, speciellt om man har en Class med låg HD. Avdrag i styrka, ger en nackdel som delvis slås ut av storleken (+1 attack, +1 AC +4 hide) men är relativt oviktig om man spelar magiker. Gnomer är OK som fighters, men..
är riktigt bra magiker. Dom har ingen nackdel för magikeryrket, och deras Con bonus ger en stor fördel pg a magikerns låga HD. Med en padda som familiar kan man komma upp i häpnadsväckande Con 22, vilket gör gnomen lika hård som mången fighter. Det finns ingen PHB ras med bonus till Int eller Cha, som är primära för en magiker, så gnomen är nog bäst som magiker om man ska kobolda (plus i AC pga storleken också, haha).
Gnomens specialförmågor kan användas på många sätt. Ibland till riktigt stor effekt.
Situation: Dom tre barbarerna sitter inlåsta i en cell och ska avrättas för ett brott de inte har begått. Ingen ser någon utväg, förutom gängets gnombarbar som använder sin infödda förmåga och lägger Prestedigidation för att fiska upp den sovande vaktens nycklar och sväva dom till cellen
Prestedigidation (eller hur det nu stavas) kan även användas till att krydda mat och göra andra mindre tricks.
Dancing lights kan lysa upp lite i totalt mörker för att sedan ge väg för gnomen low-light vison. Ghost sounds kan man luras hur mycket som helst med: "Hörde du? (plockar loss penningpungen)"
Men framför allt: Gnomen är den absolut mest intressanta rasen. Alver är bara fagra och taniga, människor är så normala, dvärgar bara super. Halflings är rätt roliga, men inte lika roliga som gnomer.
Gnomer är glada tomteliknade varelser med oöverträffad humor, som selar practical jokes på allt storfolk. De har en absurd fascination för rotsaker, och många dras mellan de två valen att sälja grönsaker eller äventyra. De är även strålande uppfinnare, och har små maskiner för allt. Gnomfighters har fjädrade svärd, och innan en gnom kommer ut från gnomskolan måste de ha gjort minst en fungerande uppfinning. Varje gnom har också ett murmeldjur som han växer upp tillsammans med.
Onda gnomer beskrivs som gnomer som tar sina practical jokes till en sådan överdrift att de blir dödliga
Och slutligen: De har tomteluvor