luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,843
Jag försöker ta mig i kragen och göra klart De fördömda, mitt västernrollspel med övernaturliga inslag. Spelet innehåller en äventyrsgenerator. Den fungerar som så att man drar kort ut en kortlek och läser av resultaten i en uppsättning tabeller med äventyrsingredienser. Tabellerna bygger på klassiska västernteman, både faktiska och fiktiva. Jag har även skrivit ett exempel där jag omvandlar några slumpmässiga ingredienser till ett äventyr, eller snarare en stomme till ett äventyr. Ett av de slumpmässiga resultaten blev "etniska motsättningar" - något som såklart var vanligt i 1800-talets Amerika - och jag lät exempeläventyret innehålla en konflikt mellan svarta och vita nybyggare. Efter en kommentar från en korrekturläsare har jag förtydligat exempeläventyret en smula men jag är fortfarande rädd att det skulle kunna uppfattas som ... ptja, olämpligt. Så, här kommer hela äventyrsexemplet. Att det är klyschigt är avsiktligt, men finns det något där som kan uppfattas som pro-rasism eller på annat sätt stötande?
Exempel
Jag drar kort ur kortleken och lägger varje färg i en hög med framsidan uppåt. Fortsätter till dess att jag har fyra högar, det vill säga ett synligt kort av varje färg. Dessa är då spader 8, klöver kung, hjärter 3 och ruter knekt. Det innebär att äventyret ska innehålla:
När det gäller smittan bestämmer jag att den följde med en trupp soldater till Halfway Creek. Soldaterna hade under en tid sitt läger i närheten och besökte då olika inrättningar i staden. Truppen drog sedan vidare ungefär samtidigt som epidemin började ta fart.
Som övernaturligt inslag bestämmer jag att det bland de svarta finns en kvinna vid namn Temima som har helande krafter. Hon använder dessa för att bota så många sjuka som hon orkar och försöker samtidigt vara diskret med sin ovanliga förmåga.
Vidare bestämmer jag att ett antal vita bildat en milis som använder stadens poststation som bas. De har som mål att hindra de svarta från att sprida smittan ytterligare och är beredda att ta till våld om så krävs. Som motreaktion har även en grupp svarta beväpnat sig.
Slutligen bestämmer jag att prästen Felix Baumann fått brev från sina oroade släktingar som bor i trakten. Han har sedan rest till Halfway Creek för att försöka lösa konflikten utan blodspillan.
Det finns nu flera sätt för rollpersonerna att bli indragna i äventyret när de kommer till staden. Både den vita milisen och den svarta motreaktionen kan försöka värva rollpersonerna till sin sak. Rollpersonerna kan även komma i kontakt med fader Baumann som behöver hjälp att lösa konflikten. Dessutom finns risken att rollpersonerna själva insjuknar och måste försöka hitta ett botemedel.
För att göra äventyret komplett behövs en beskrivning av Halfway Creek samt beskrivningar av de centrala spelledarpersonerna. Därtill bör det finnas en slumptabell för rykten som rollpersonerna kan snappa upp, till exempel rykten om soldaterna som besökte staden, samt en slumptabell för händelser i staden. En sådan händelse skulle kunna vara att den vita milisen får höra talas om Temima, och hur reagerar de då?
Exempel
Jag drar kort ur kortleken och lägger varje färg i en hög med framsidan uppåt. Fortsätter till dess att jag har fyra högar, det vill säga ett synligt kort av varje färg. Dessa är då spader 8, klöver kung, hjärter 3 och ruter knekt. Det innebär att äventyret ska innehålla:
- Missionär, pastor eller präst.
- Post eller telegrafstation.
- Etniska motsättningar, till exempel mellan ursprungsbefolkning och nybyggare, mellan nybyggare av olika härkomst eller mellan svarta eller vita.
- Sjukdom, till exempel malaria, kolera eller tyfus.
När det gäller smittan bestämmer jag att den följde med en trupp soldater till Halfway Creek. Soldaterna hade under en tid sitt läger i närheten och besökte då olika inrättningar i staden. Truppen drog sedan vidare ungefär samtidigt som epidemin började ta fart.
Som övernaturligt inslag bestämmer jag att det bland de svarta finns en kvinna vid namn Temima som har helande krafter. Hon använder dessa för att bota så många sjuka som hon orkar och försöker samtidigt vara diskret med sin ovanliga förmåga.
Vidare bestämmer jag att ett antal vita bildat en milis som använder stadens poststation som bas. De har som mål att hindra de svarta från att sprida smittan ytterligare och är beredda att ta till våld om så krävs. Som motreaktion har även en grupp svarta beväpnat sig.
Slutligen bestämmer jag att prästen Felix Baumann fått brev från sina oroade släktingar som bor i trakten. Han har sedan rest till Halfway Creek för att försöka lösa konflikten utan blodspillan.
Det finns nu flera sätt för rollpersonerna att bli indragna i äventyret när de kommer till staden. Både den vita milisen och den svarta motreaktionen kan försöka värva rollpersonerna till sin sak. Rollpersonerna kan även komma i kontakt med fader Baumann som behöver hjälp att lösa konflikten. Dessutom finns risken att rollpersonerna själva insjuknar och måste försöka hitta ett botemedel.
För att göra äventyret komplett behövs en beskrivning av Halfway Creek samt beskrivningar av de centrala spelledarpersonerna. Därtill bör det finnas en slumptabell för rykten som rollpersonerna kan snappa upp, till exempel rykten om soldaterna som besökte staden, samt en slumptabell för händelser i staden. En sådan händelse skulle kunna vara att den vita milisen får höra talas om Temima, och hur reagerar de då?