Nekromanti Rasism i fantasy

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rasism i fantasy

Mjao, men... Om du lyfter perspektivet då, och ser till fantasygenren som helhet? In-game, visst - där kanske det är "naturligt" med rasism - men om man ser till idén att det överhuvudtaget finns olika "raser"? Som ofta är grovt stereotypa och beskrivs med uppskattande resp. nedsättande ordalag?

Det har skrivits en hel del intressant om Tolkiens mindre förtäckta rasism i den berömda trilogin. I mina ögon är Tolkiens verk rätt rasistiska och definitivt innehållandes en hel hög med ultrakonservativa åsikter, på ungefär samma sätt som C.S. Lewis' verk är starkt kristna.

Edit: ändrade ämnesraden. /Dimfrost

Arfert

Facit
Re: Rasism i rollspel

tja, konservativ var han ju helt klart på ett sånt där "det var bättre förr"-sätt (han avskydde Hitler för att denne dragit många gamla "fina" värderingar i smutsen, till exempel)..

...men han var nog inte mer rasist än folk i allmänhet på den tiden. Han är ju inte helt onyanserad, som till exempel i Sams "jag undrar vem han var"-replik. Härskarringen är ju numera en gammal bok, och bör läsas med samma glasögon andra äldre böcker.

krank

...men han var nog inte mer rasist än folk i allmänhet på den tiden.
Alltså... Så länge man har de glasögonen på sig och ser att folk i allmänhet på den tiden var rätt rasistiska, ser jag inga problem med det egentligen. Jag ville bara belysa lite vilken tid de gräsliga fantasyklichéerna härstammar från, och påpeka hur vidrigt det är att den typen av stereotypisering av folkgrupper faktiskt lever kvar i fantasyn.

Fast det är klart, standardfantasyn är ju en genre där själva stommen ligger i längtandet efter den preindustriella, mytiska medeltiden som egentligen aldrig funnits...

Arfert

Facit

ja det stämmer... kanske inte medeltid egetligen, Fylke är ju snarare ett England innan industrialismen... fantasyförfattare kan ju nästan vara ludditer...

krank

ja det stämmer... kanske inte medeltid egetligen, Fylke är ju snarare ett England innan industrialismen... fantasyförfattare kan ju nästan vara ludditer...
Jadå, absolut. Samtidigt tycks ju större delen av fantasygenren snarare blicka mot medeltiden (vilken man väl får begripa - medeltiden är lättare att greppa än preindustriellt england) med riddare och så vidare.

Överhuvudtaget är det ju romantisering av ett förgånget som aldrig funnits - något som är utmärkande för konservatism, luddism och annat tankemässigt bråte.

Storuggla

Champion

"Fylke är ju snarare ett England innan industrialismen... fantasyförfattare kan ju nästan vara ludditer..."

Vill du verkligen bli rädd, spana in vad military sf-författarna skriver...

Storuggla, bussförare har stora organ

Arfert

Facit
Re: Rasism i rollspel..OT

...det där verkar vara en universelll grej. Lite som de neddekade samurajer på 1700- och 1800-talet skrev om en gammal Bushido-kultur som inte heller hade funnits på det sätt de beskrev den.

Coffe_Kanon

Swordsman

Mjao, men... Om du lyfter perspektivet då, och ser till fantasygenren som helhet? In-game, visst - där kanske det är "naturligt" med rasism - men om man ser till idén att det överhuvudtaget finns olika "raser"? Som ofta är grovt stereotypa och beskrivs med uppskattande resp. nedsättande ordalag?
Ok om jag ska se på fantasygenren som helhet så måste jag ändå säga att rasismen hör hemma där. Fantasygenrén brukar ju oftast utspela sig i en ålder som är ungefärligt ekvivalent med vår egna medeltid (give or take). Skulle man helt slopa rasismen så skulle det inte kännas särskilt äkta. Jag kan inte påstå att politiskt korrekthet i förhållande till olika folkslag var särskilt vanligt under vår medeltid, och jag skulle se det som extremt stämningsdödande om ett fantasyverk inte innehöll samma sorts rasism. Det hör till bara.

För övrigt så bryr jag mig sällan om författarens egna politiska tankar, jag avnjuter enbart verket som fiktion och inget mer. Samma sak gör jag när det kommer till rollspel. Ibland är författaren sympatisör med allt det dåliga som figurerar i verket, ibland inte. Så det ter sig som rätt meningslöst att bojkotta något bara för att man inte gillar hur verkets ideologiska skildringar skulle kunna appliceras i vårt egna samhälle. Om jag skulle bojkotta allt vad rasism, kvinnoförnedring, anti-semitism, darwinism etc. heter så skulle jag vara tvungen att sluta läsa en hel del böcker och sluta spela en hel del rollspel som jag verkligen gillar.

Politisk korrekthet i fiktion förstör bara, det förhindrar intressanta konflikter. Kort och gott, jag avnjuter bara fiktionen och struntar blankt i vad författaren har för egna synpunkter och åsikter. Om jag tycker att en bok eller ett rollspel verkar intressant så läser jag det/spelar jag det oavsett om författaren till verket är en judehatande sexist...

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Ok om jag ska se på fantasygenren som helhet så måste jag ändå säga att rasismen hör hemma där. Fantasygenrén brukar ju oftast utspela sig i en ålder som är ungefärligt ekvivalent med vår egna medeltid (give or take). Skulle man helt slopa rasismen så skulle det inte kännas särskilt äkta. Jag kan inte påstå att politiskt korrekthet i förhållande till olika folkslag var särskilt vanligt under vår medeltid, och jag skulle se det som extremt stämningsdödande om ett fantasyverk inte innehöll samma sorts rasism. Det hör till bara.

[/ QUOTE ]

Altså kritiken mot rasismen i typisk fantasy handlar ju inte om att de varelser som bebor värden har rassterotypa uppfattningar utan att raserna faktiskt rent objektivt är beskrivna som sterotypa.

Det ett verk där standardfantasylandet fjantasiens mäniskor har uppfattningen att dvärgar är surmulna girigbukar, orcher otvättade barbarer som äter barn och alver världsfrånvända snobbar är en sak. Ett verk där faktiskt alla dvärgar objektivt beskrivs som surmulna och giriga, alla alver är världsfrånvända och alla orcher faktiskt äter barn är en annan sak...

/Bjorn

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hallå grappar

Ni får gärna prata om fantasyns utveckling eller brist på utveckling, men gör det i så fall på Kultur-forumet. Låt tråden även fortsättningsvis fokusera på rollspel.

Hellzon

Långsamma Vargen

Storuggla said:
Vill du verkligen bli rädd, spana in vad military sf-författarna skriver...
Känner du för att namedroppa något utöver (Robert A Heinleins) Starship Troopers? :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag flyttade tråden, så nu kan ni fortsätta diskutera den eventuella rasismen inom fantasy- och annan litteratur.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

John Ringo har en tendens att slänga in antingen heroiska sydstatare eller heroiska SS-soldater som jordens sista hopp mot utomjordingar i sina alternativ-historiaböcker. Det är det första jag kommer att tänka på.

Hellzon

Långsamma Vargen

tomasarfert said:
som till exempel? Vet inte ens vilka de är...
Jag kanske ska utveckla mitt svar till Ugglo. Robert A Heinleins Starship Troopers skildrar en framtid där militärtjänst är ett krav för rösträtt, inklusive ett kapitel där huvudpersonen är på militärutbildningen och får en lektion om varför det är så. Och så vidare. Ganska krigsförhärligande.

Heinlein är annars en av mina favoritförfattare bland SF, och ger inga särskilda fascistvibbar i sina andra verk.

Filmen går för övrigt på samma tema, och snor tydligen scener ur nazistiska propagandafilmer. Jag kan inte avgöra om det är sant, ety min filmsamling saknar dylika verk. :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Jag kanske ska utveckla mitt svar till Ugglo. Robert A Heinleins Starship Troopers skildrar en framtid där militärtjänst är ett krav för rösträtt, inklusive ett kapitel där huvudpersonen är på militärutbildningen och får en lektion om varför det är så. Och så vidare. Ganska krigsförhärligande.

Heinlein är annars en av mina favoritförfattare bland SF, och ger inga särskilda fascistvibbar i sina andra verk.
Jag har alltid sett ST som kritik mot sådant, just genom att den överdriver det.

Coffe_Kanon

Swordsman

Vad är det för fel med krigsförhärligande litteratur/film/spel? Jag kan inte tänka mig något härligare än power armour klädda krigarmunkar med gyrojetkulsprutor i ena handen och motorsågssvärd i den andra som springer fram mot Chaos ondskefulla förrädare, skrikandes "For the Emperor! For Terra!" på ett slagfält av apokalyptiska mtt! Givetvis ska det spelas smattrande trumpeter och krigstrummor i bakgrunden och domedagskörer ska sjunga högt och ståtligt...

Om ni ursäktar mig lite, jag tror jag måste gå och se på Introt till Warhammer 40.000 Dawn of War ÄNNU en gång :gremgrin:

//Coffe_Kanon - KRIG ÄR BALLT!

Storuggla

Champion

Jag tänkte mest på John Ringos Watch on the Rhine (där Waffen-SS klonas a la Jurassic Park för att bekämpa elaka ödlor från rymden med motiveringen att "De är de mest hänsynslösa vi upplevt och vi behöver sådant folk nu") som han själv erkänt är ett inlägg i debatten om hur USA ska hantera hotet från terrorister. John Weber kan nog räknas in han med, hans beskrivningar av alla som inte är militärer eller starkt konservativa i hans böcker är ganska så... vinklade. Rent generellt finns en ganska obehaglig underton av mjukfascism genom hela genren, och folk som uttalar sig generellt skall ärva jorden.

Storuggla, länkar är för svaga

krank

What Björn said.

För övrigt så bryr jag mig sällan om författarens egna politiska tankar, jag avnjuter enbart verket som fiktion och inget mer.
Fast fiktion är ju liksom alltid en samtidsspegel. Fast hela det argumentet bygger ju på att det är något positivt att analysera den kultur man vräker i sig istället för att svälja den direkt, så det funkar nog inte i det här fallet.

Såhär då: Jag har inget emot att personer i fiktion gestaltas som rasister. Det jag däremot mår dåligt av är när jag läsewr en bok där hela grundpremissen är en verklighetsbild som är mig totalt främmande.

Jag kan köpa utomjordingar som ser ut som sugkoppar med ögon på stjälkar. Däremot kan jag inte köpa den romantiserade preindustriella visionen som fantasyn säljer, lika lite som jag kan köpa fiktioner där kapitalismen fungerar, militärer är hjältar, eller något annat som går så långt bortom min egen världsbild att inlevelsen helt uteblir.

Det är en sak att beskriva ett samhälle som är preindustriellt. Det är an annan att genom hela böckerna verkligen låta uppfattningen att detta samhälle är eftersträvansvärt genomsyra inte bara innevånarna, utan även miljöbeskrivningar och "objektivt" berättande.

krank

Vad är det för fel med krigsförhärligande litteratur/film/spel?
Fråga grabbarna som under första världskriget blödde till döds i leriga och jävliga skyttegravar. De har nog ett och annat att säga om problemet med den sortens propaganda.

Krig är inte härligt.

Återigen - det är en grej om personer i världen har åsikten att krig är bra. En helt annan om grundpremissen i världen är att krig är just bra.