Re: JRRT
Word, det stämmer väldigt bra.
Shire var hans drömbild av den orörda världen som människan ännu ej hade förstört med industrier. Då Sauroman och orcherna hugger ned träd, skapar vapenindistrier, bryter ned och förstör naturen med sin "mänskliga" girighet och sitt nonchalerande för egen vinnings skull är ett skräckexempel hur vi människor behandlat vår omvärld.
Karaktärer som Tom Bombadill och Lavskägge är goda exempel av hans hyllande av kärlek och ömhet till natur och djur.
Tolkien älskade naturen och han hade just en förkärlek till stora väldiga träd, respekt för deras oändliga levnadsår och majestät. Man kan se många bilder hur han likt hoberna i fylke sitter mot ett ståtligt träd med sin pipa och bara njuter. Ibland tror jag att Bilbo innehåller till mesta dels bitar av Tolkiens egen person.
Vad det sedan kommer till hans rasism håller jag med andra, Tolkien var absolut inte någon rasist utan istället ett offer för sin tid. Liksom att vi har speciella synsätt idag som historien format åt oss var han en gjuten själ i av sin historia och sin samtid. Detta är något som ingen människa kan fly eller påverka vidare mycket tror jag, det är nog bara så. Som andra också sagt tidigare hade Tolkien starka känslor emot nazister och andra förtryckare. Något som hans böcker berör väldigt mycket, kampen mot förtryck av olika slag.
Sedan visar hans böcker också hur man, som han själv var, är ett offer för sin samtid. Det kan man se t.ex. i Silmarillion, hur de olika alverna formas av förfäders historia och den aktuella samtiden, hur man utan att veta det bara tycker som man gör för det bara är så, allt har formats så. Som att majoriteten idag tycker att man skall vara smal och smärt, de flesta tycker tjocka personer är fula - varför tycker folk så?
Inte menar de att förtrycka medvetet, de har bara formats så av sin samtid.