Dessutom bygger kulturers utveckling på materiella, funktionsbaserade förklaringar. Om vi i en fantasyvärld beskriver en kultur vars medlemmar oftare än genomsnittet arbetar inom handel och administration, som har en annan religion än majoritetssamhället, som sätter jämförelsevis stor vikt vid utbildning, och som allmänt betraktas med lite misstänksamhet och som åtskilda från resten så kommer vi antagligen att tolka det som en grupp inspirerad av den judiska historien i Europa. Men hade vi varit sydostasiater hade vi antagligen tänkt "kineser", hade vi varit östafrikaner hade vi tänkt "indier", och så vidare. Detta beror på att liknande kulturella drag går att hitta på flera håll hos etniska grupper som kommit att fungera som mellanhandsminoriteter. Således: om man skriver en spelvärld som innehåller en folkgrupp i denna roll så är det rimligt att förse den med vissa av dessa drag. Likaså kommer beridna nomadfolk, bofasta jordbrukare som är beroende av intensiv konstbevattning, krigararistokratier, och mängder med andra grupper att utveckla drag som påminner om varandra, eftersom dessa är de mest funktionella sätten att hantera en given situation.