Paradoxalt nog är just variation det jag lite för ofta upplevt att fantasyraser som koncept motverkat. Just eftersom det så lätt blir stereotypt...Rymdhamster;n301923 said:Anledningen är att få variation. Massor och massor av variation.
Det brukar vara illa nog när rollspelsskapare ska skapa människokulturer - det tenderar också att bli grunt och karikatyrmässigt och leda till ganska platta karaktärer. När dessutom kulturskillnader förstelnas till att handla om biologi, vilket ju är lite det man gör när man hittar på att det skulle röra sig om distinkta "raser", så ökar den risken avsevärt. Upplever jag.
Jag undrar om man inte borde betrakta "fantasyraser" litegrann som "hundraser" eller "människoraser", dvs mest som ett jäkla påhitt som egentligen inte har så speciellt mycket grund i biologin. Det brukar ju vara implicit i många fantasyvärldar i och med att orkmänniskor och människomänniskor ju till exempel kan skaffa barn (som rasistiskt kallas "halvorker", lite som om man skulle kalla någon med en svart och en blek förälder för "halvn-ger"). Men jag funderar på om man skulle kunna tjäna lite på att göra det mer explicit i sin världsbeskrivning. Skildra den som djupt rasistisk, men ur lite av ett utifrånperspektiv som gör det klart att det helt enkelt är människor med... mörkare hud och lite större tänder och gulaktiga ögon som kallas "orker", eller människor som lever lite längre som kallas "alver", men att gränserna är flytande och att i princip alla idéer om att deras självliv skulle vara väsentligen annorlunda bara är fördomar och hittepå i spelvärlden...