Nekromanti Rasism på westernlajv

w176

Förlorad dotter
Lupus Maximus said:
En tanke, om man vill köra ett lajv där etnicitet har en viktig betydelse ingame är att ha någon form av märkning (kanske ett band av "rosa bandet" format?) som visar vilken etnicitet karaktären har. Samt att alla måste bära den, även de som spelar sin egna etnicitet. Då har man en rätt stark markering att karaktären inte är spelaren.
Eller alväron. Eller smink. Eller kläder av ett visst snitt för att visa att man kommer från en viss kultur.

Alltså, grejen är att detta redan görs i stor utsträckning, men ibland på dåligt genontänkta sätt.

Ta till exempel raser/folkslag som kräver vit eller bleksminkning. Det är lätt att sminka vitt om man har nordisk öjus hud, men har man mörkare hud är det skitsvårt att sminka vitt på ett bra sätt. Det är svårare att få ljus smink att täcka mörk hud an mörk smink att täcka ljus hud. I praikiken kan det göra skitsvårt att spela vissa raser/folkslag om man måste vara vitsminkad om man inte har blek hud i grund.

Däremot på nutidslajv eller westernlajv däremot kan det som det sägs i föreläsningne vara svårtare med det här av off och ingame filter.

(Könsprobelmatik på lajv med sexism i fiktionen kan man angripa på likande sätt. Man gör helt enkelt kön till rollval, och tillåter och normaliserande crosspelande. Vill du inte spela det kön du har måste du inte göra det.

Det kön din roll har markeras av tillexempel dess kläder och sminkning.)

RasmusL

Champion
Nu har jag personligen ingen erfarenhet av historiskt lajvande men kan man tänka sig att det bland westernlajvare i snitt finns ett större motstånd mot att "låtsas" i spel (pga den lägre graden av OFF:iga element man måste dras med)?

w176

Förlorad dotter
Elmrig said:
Nu har jag personligen ingen erfarenhet av historiskt lajvande men kan man tänka sig att det bland westernlajvare i snitt finns ett större motstånd mot att "låtsas" i spel (pga den lägre graden av OFF:iga element man måste dras med)?
Ja, eller...

Så länge man är den som är priviligerad nog att få spela den roll man vill på grund att man off råkar ha en matching mellan sina förutsättningar och man vill spela.

Det vill säga, som 'r mest priviligerade har mest valfrihet har mest motstånd i frågan.

RasmusL

Champion
(jag skulle ha fortsatt meningen med "jämfört med fantasylajvare", men det verkar på ditt svar som att du förstod det, tackar)

Ja, absolut, och kan man tänka sig att lajv med högre krav på korrekthet och allmänt högre kvalitet på materiell utrustning minskar mallen för vilka som anses "priviligerade" samt har färre möjligheter för de som ej är det?

Jag vet själv att jag är obekväm i att spela roller jag inte har de fysiska förutsättningarna för när jag "högkravslajvar" fantasy och roller som borde vars långa/korta/kraftiga går bort för mig, det känns inte kul att behöva mentalt försvara mitt rollval med att det finns avvikande exempel även bland dvärgar. Vart vill jag komma med det här då? Mest till att erkänna att jag har svårt att inte störa mig på roller som inte känns logiska, även om det finns fiktion och sociala kontrakt som backar upp dem, och att det är jäkligt synd. Det finns givetvid en motsättning med att allt i spelvärlden ska kännas som att det passar in samtidigt som "alla ska få vara med" (oavsett om det är pengar till prylar, hudfärg, kön, etc som är "svårigheten"). Jag begränsar mig själv och andra men jag vet ej hur jag ska komma runt detta utan att förlora något annat...

Det måste finnas en massa skruvet på ämnet även med bredare fokus än bara hudfärg, har du några spännande länkar att bjuda på?

w176

Förlorad dotter
En del av det här handlar om en skillnad och grundproblematik som finns mellan lajv och bordsrollspel.

På lajv agerar du ut vad din roll gör.

I bordsrollspel berättar du vad din roll gör.

Detta medför att bordsrollspel kan alla spela vad som helst, inom begränsingen att du kan berätta vad du gör. På lajv är du alltid begränsad av vad du kan agera ut vad du gör, på ett sätt eller annat. Även om man har boffersvärd eller soft air guns istället för att verkligen ha ihjäl folk, eller har använder Ars Armadi istället för genitalsex så agerar man i viss mån ut det man gör. Man svingar boffersvärdet och berör någon sexuellt med Ars Armadi.

Amerianska lajv är mycket med bordsrollspeliga, med karaktärsblad och siffror som representerar din rolls förmågor. Även om du sitter i rullstol kan du spela alven som springer snabbast över området.

På nordiska lajv vill man också uppnå 360 graders illusion. Personen som sitter i rullstol off, måste även sitta i rullstol i fiktionen. Å andra sidan får vi som inte sitter i rullstol agera ut hur vi springer över området på ett väldigt upplevelsenära sätt när vi springer på skogstigen.

Man skulle i ocjh för sig kunna lösa problematiken genom att bordsrollspela allt. Då kan ju personen som sitter i rullstol också spela snabbspringande alv. Men inom lajvandet är man ute efter den upplevelse man kan få genom att agera ut saker.

Det här är en problematik man inte kan komma runt till 100%. Diskrimineringsfria lajv är omöjliga. Så fort du väljer att ha ett lajv utomhus kommer personer med olika fyfiska funktionhinder ha problem att delta till exempel. Väljer du att ha ett lajv inomhus gäller detsamma, om huset inte är fullt ut handikapp anpassat.

Och nu har vi bara pratat om dimensioner funktionhinder i den här posten. Det finns ju en massa andra dimesnioner. Kön, ekonomi, sexuaell läggning, könsutryck, språk, klass, etnicitet osv.

Till exempel: Även om ett lajv är gratis och man inte behöver någon utrustning så kan det vara ekonomiskt omöjligt för en del deltagare att komma. Resan dit kan kosta för mycket eller så kan det vara ekonomiskt omöjligt att ta ledigt från jobbet för att lajva.

Frågan man måste ställa sig på varje enskild lajv är:

" Vilka stänger vi ute? Vilka diskriminerar vi mot? Varför? Och vart ska man lägga ribban så att vi kan vara så inkluderade som möjligt inom den kreativa agendans ramar?"

Men att på ett Westernlajv låta etnivitet vara ett rollval som representeras genom kläder och utrustning istället för något som påtvingas folk via offhudfärg låter defintivt som ett bra nivå att lägga ribban. Samma sak med kön, på ett Westernlajv kan man med lätthet låta kön vara ett rollval och låta klädedräkt visa vilket kön du spelar.