Alkemist said:
Det jag menar är i grunden att debatten finns men det är mest(för att uttrycka mig plumpt) vita snubbar som grälar med andra vita anubbar om hur alla som inte är vita snubbar ska ha det på lajv.
Tja. Att vita snubbar grälar med varandra hur rasism (och sexism för den delen) skall hanteras är nog bättre än att man bara tar något för en given sanning eller sopar frågan under mattan. Förutsatt att de det faktiskt berör är välkomna in i debatten.
Fo rizzle: Kommer verkligen någons lajvupplevelse skadas av att man skiter i hudfärgen på ett lajv? Det påverkar ju inte den tidigare nämnda vita snubben såvida hans tanke med lajvet är att få vara rasistisk mot minoritetslajvare.
Och det för ju över till det där med setting och där säger jag som så många andra gjort innan mig.
Setting är inte heligt, kan man låtsas att någon är en orch är det inte så otroligt att låtsas att rasismen inte är med i ett visst lajv.
Om det är ett impoviserat spontanlajv är det nog en sak. Men som jag förstår lägger vissa ner månader på att förbereda sig till ett lajv. Att ändra innan man börjar rekrytera deltagare är en sak, att ändra i efterhand är för mig en annan.
Men vad jag tycker i frågan: de flesta lajvarr består av "vita snubbar™"(lyckligtvis så blir det bättre för varje år på den punkten) som måste ta besluten i dem här frågorna och vad jag menar är att de ska utgå ifrån dem som oundvikligen måste ta ställning till det. Alltså berörda minoriteter.
Ja i min värld så ska ett helt lajv anpassa sig ifall en Svart person vill spela cowboy och skita i särbehandlingen som fanns på den tiden.
Håller inte med. Ingen har rätt till min tid. Jag har inte rätt till andras tid (så länge de inte frivilligt har givit mig den rätten).
Det finns också alternativen att försöka hjälpa personen att hitta alternativa roller, och rätt medspelare, så att personen känner sig bekväm på lajvet; eller att se till att tipsa personen om andra lajv med den inriktning (vilket kanske t.o.m. är arrangörernas nästa lajv).
Varför? Jo för att ett lajv är en lek, eskapism, en verklighetsflykt.
(Sen så har jag svårare att förstå om den svarta personen verkligen vill vara den enda svarta på ett lajv där alla vill ha "verklighetstrogen rasism".)
Jag kan tänka mig flera alternativ utöver "Django". Bara för att man har svårt att tänka sig eller själv förstå betyder inte att de inte finns. Sedan om de är en minoritet eller majoritet inom minoriteten låter jag ha osagt, för det vågar jag mig inte ens på att gissa.
Själv så rollspelar jag inte som lek, eskapism eller verklighetsflykt, utan mer för utforskande av andra mentaliteter och situationer. Ibland kan man blanda personer med min syn på rollspelande med de med din. Men då behöver det nog ha planerats medvetet. Vid de tillfällen jag har funderat på om jag skall delta på ett lajv så har det varit med samma synsätt.
Tyvärr är en del av det förtryck och förringande som sker gentemot minoriteter baserat på missriktad välvilja. Som ordspråket säger, "vägen till helvetet är kantat med goda intentioner." Den är extra lätt att falla i då det är något som man själv inte gillar eller förstår. Något jag själv försöker ha i bakhuvudet.
Sedan finns problemet med rasistiska spelare... Enklaste sättet att hantera dem är antagligen att inte tillåta rasistiska karaktärer. Men om man vill tillåta rasistiska karaktärer behöver man nog lägga en del tid på hur man skall se till att man inte lämnat vidöppet så att någon av de idioterna kan jävlas med någon annan och skylla på rollen.