Nekromanti Rasnamnet "dvärg"

Rickard

Urverk speldesign
Vad är då en dvärg som är dvärg? Finns det dvärgar bland de andra raserna? Varför behåller dvärgarna människornas namn på dem? Ett namn som är egentligen är en abnormitet för människor..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som döpt om dvärgarna till vättar

Falköga

Veteran
En dvärg som är dvärg är troligen en ganska liten dvärg...
Och det borde finnas männskliga dvärgar. Jag tror att dvärgarna (rasen) blev kallade för det att de var små som de männskliga dvärgarna. Eller också kan det vara tvärt om, att dvärgarna (människorna) blev kallade dvärgar för att de liknade dvärgarna (rasen) med längden... :gremconfused:

Äh jag vet inte, men det finns nog "dvärgar" i endel raser, nog inte alla, men endel...

Zire

Swashbuckler
Jag tolkar dvärg som människornas namn på dem. Dvärgarnas likhet med kortväxta människor gav dem förmodligen det namnet. Eller är det tvärtom?

- Zire

Foggmock

Myrmidon
Det kommer antagligen av att människorna kallade dem det när de först träffade på dem. På samma sätt som "halvlängdsmän" eller "jättar". Och de har såklart sina tillmälen på människor, typ långskånk eller pyttefolk. :gremsmile:

Mr Brunch

Veteran
" Varför behåller dvärgarna människornas namn på dem? "

Hmm jag har tänkt på det också, min slutsats är att det är vad människor kallar dom och en dvärg blir ganska gravt förolämpad av att bli kallad dvärg. I DoD6 har dom ju givit dom två dvärgraserna egna namn så det är vad jag klörm ed att dom vill bli kallade.
samma gäller för halvlängdsmän vilket också är ett väldigt förolämpande namn tycker jag.

Petri

Veteran
Re: Två dvärgraser? OT

OT= off topic

Dom TVÅ raserna med dvärgar?

ursäkta? vilka två? såvitt jag vet finns det bara en ras dvärgar. Har jag missat något? Har alla utom Expert boken och snösaga och jag kan inte komma ihåg nåt om två olika dvärgraser.

Foggmock

Myrmidon
Re: Två dvärgraser? OT

Då har du också missat de två bitarna där de omnämns.. Det finns buratjadvärgar och borjornikka, där borjornikka är "vanliga" och buratja är lite skitigare, lite smedigare och mycket ovanligare.

Ymir

Liten kantbaron
I Eon förklarades det ju att dvärgarnas namn på sig själva är
'Zarakh'; 'De hederliga'. Människornas benämning 'dvärg' finner de högst nedsättande eftersom den också används på 'vanskapta' människor. Det hela tycktes mig högst rimligt.

...ytterligare ett argument för Eon mot DoD :gremsmirk:

- Ymir, trollar inte

Radagast

Swordsman
Det är ju människor som skriver alla böcker om raserna, och använder de ord som de tycker är passande ur sin synvinkel. Att det dessutom är få människor som kan det dvärgiska språket, och att dvärgarna också håller språket hemligt för de flesta, bidrar ju till den delen.

Vad dvärgarna anser, är nog svårta att veta (de är ju inte som t.ex. orcher och liknande avskum, ute för att ställa till med krig), och därför uttrycker de flesta av dessa åsikter på sitt eget språk, som ju inte många andra kan.

// Radagast

Xèrion

Veteran
Dvärg är i grund och botten en benämning på en kort humanoid. Dvärgarna själva har sin egen benämning på sitt folk, och är inte allt för förtjusta över till talet dvärg. som de ser som nedsättande.