Nekromanti Raster i PS?

solvebring

Superhero
Tjo!

Jag har googlat lite för att försöka hitta rasterpenslar till Photoshop eller för den delen ett smart och snyggt sätt att göra egna på. Men jag hittar inget. Jag hittar bara en massa trams för att lägga raster på photon. Det jag vill ha är ju klassisk punktraster a la äldre serier.

Man kanske kan ta en vanlig rund pensel och öka spacingen ganska så hårt, men jag tror det finns bättre sätt...

Någon som kan hjälpa mig med detta på ett eller annat sätt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du tänker dig något sånt här?

//Krank, det heter halftone på engelska

EDIT: Nackdelen är då att det inte är "bara att måla" med de här. De är ofta specifika former, rastrerade.

Annars skulle jag måla gråskala, och sedan använda halftone-filtret i PS för att rastrera det eller de lager jag ville ha att se ut som raster.

EDIT 2: Här har vi en kille som jobbar med att skapa rastergrejs.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ett annat sätt att använda raster

Kolla här (bläddra ner till The Texture Trick).

solvebring

Superhero
Tackar! =)

Det bästa hade ju varit en brush, så att man bara kunnat markera ett område och smälla dit raster.

DeBracy verkar dock ha träffat rätt så väl vad det gäller det resultat jag vill ha. Ska testa de här metoderna när jag får tid så får vi se. =)

Caligo

Swashbuckler
Tror det är bäst att göra det som en lagerstil (layer style). Då blir det en effekt på hela lagret - t.ex. när du målar.