Nekromanti Rauners Syn på Saker och Ting?

Branmer

Veteran
Har startat upp en Raun som karaktär. Han är väl ganska normal, men har ett högt värde på Tro(16) och har fått lite ep i Ockultism och Ceremoni i sin bakgrund.

Hur ser Rauner på Alver, Dvärgar, Tiraker och Magiker?

Min Raun börjar nämligen närma sig civiliserade trakter. För övrigt så har jag tagit till mig Babylon 5-seriens Shadows som byggsten för min Rauns livsfilosofi : Growth through Conflict

G

Guest

Guest
Branmer said:
[OT]För övrigt så har jag tagit till mig Babylon 5-seriens Shadows som byggsten för min Rauns livsfilosofi : Growth through Conflict
Måste dock säga att "Growth through Conflict" är ganska annorlunda i ditt fall och i Babylon 5s Shadows, för du är på någorlunda samma nivå som alla andra folkslag, detta gör det inte till en omöjlighet men för att ha den attityden på ett realistiskt sett, för en människa utan att ha storhetsvansinne, så kommer du vilja debattera och gräla med folk för att kunna lära dig av deras livsfilosofi, samt om du går in till grundskillnaden mellan the Shadows och Vorlons så är skuggorna extremt individualistiska och vorlonerna så extremt kollektivistiska (denna delen måste du dock inte bry dig om alls) så om du följer skuggorna och i detta kommer du behöva debattera med många, för att alla kan ha svaret du söker, även en bonde kan ha rätt...
Med detta vill jag ha sagt att "Growth trough Conflict" näst intill är en egen religion och kan ha rätt så grova effekter på en troende, men såvitt jag förstått det så är Mortuach-drakarna väldigt inspirerade Shadows så jag har väl egentligen skrivit hela mitt inlägg i onödan...
Så kan det bli.

[Tillägg] Det spelar faktiskt ingen roll om man vinner eller förlorar i debatter när man letar efter bättre syn på livet etc, det som är intressant är att i en debatt kan du oftare se vad som driver en person än om du låter de hålla en föreläsning och där kommer det intressanta, låter det som något du skulle kunna ställa dig bakom eller till viss del omarbeta för att förändra din syn på livet?

/Zorbeltuss

Poseur

Swashbuckler
Nu drar jag mig ur minnet då jag inte har tillgång till barbarboken.

Raunerna anser sig själva vara toppen på skapelsen. Dom anser nämligen att gudarna skapade deras ras endast för att stärka de andra raserna.

Raunerna tillber en enorm panteon av gudar men de sex stora gudarna är uppdelade i de kalla Vind, Is och Himmel och de tre varma gudarna Krig, Kärlek och Eld.

Hur Raunerna ser på både alver och dvärgar bör vara med stor skepsis, dom lär ju inte ha så stor kontakt med dessa varelser. I största fall lär dom nog känna sig väldigt överlägsna dessa missfoster och dom lär nog få väldigt svårt för deras kultur.
Tiraker har ju vissa rauner haft kontakt med åtminstonde. Dom lär nog oftast ses som fiender, och ibland kanske också värda fiender. Dom slåss på vissa ställen om samma landområden har jag för mig. Kulturen kan nog ha vissa likheter men.
Magi kan jag inte svara på överhuvud taget, men borde nog ses med en fasansfull vördnad förmodligen.

/poseur som undrar om det inte är lite mycket babylon5 i Eon :gremgrin:

ripperdoc

Myrmidon
Du kan få lite inspiration från våra rauna-artiklar, som skapades för en mastodontkampanj bland raunerna.

Raunisk kultur

Annat om raunerna

Det är möjligt att en del av materialet går emot officiellt material, men förmodligen av en god anledning :gremwink:

Branmer

Veteran
Dina länkar är nu med som favoriter ripperdoc. Skall läsa de lite närmare längre fram.

Bab5-tänket är ju mer som inspiration och förhoppningsvis inte köpt rakt av från serien. Men lite socialdarwinism, den starkes rätt och att Raunerna har rätt att testa de klena civilisationerna i söder som ett "gudomligt" uppdrag. Om mina motsåndare förlorar så är de svaga, är det tvärtom så var jag svag och gudarna är inte längre med mig och då får jag göra bot och bättring. Min RP har ju hög tro och ser därför att gudarnas händer inte är något man kan ignorera. Har man inga gudar, vem är man då?