Nekromanti Ravenloft

Rising

Vila i frid
Re: Vampire är skräck

"Men blir det verkligen så?"

Vem, förutom dina medspelare, kan avgöra det? När jag kollar in vampyrerna som WW har hittat på så tycker jag iaf att nykläckta vampyrer verkar betydligt mer "mänskliga" än gamla, urålderliga vampyrer. Någonstans på mitten borde man få uppleva en jobbig period där man stundtals skräms av sitt eget agerande. Så jag tycker jag agerar helt i spelets anda. Dessutom så blir det bäst så, och vem vill spela på ett sätt som han/hon tycker är dåligt? Den personen har iaf betydligt mer fritid än vad jag förfogar över!

"Eller så har jag helt enkelt inte tillräckligt mycket brödrostofobi för att uppfatta Vampire som läskigt."

Du borde verkligen prova brödrosttricket. Det är liksom det slutgiltiga beviset på om man verkligen behärskar surprise & suspense eller inte. När ens hjärna kan skrämma ens kropp då vet man att man har talang för skräckspelledande.

Ett annat trick (svårt, inte ens jag klarar det jämt) kan ni prova nästa gång ni får hicka: Om ni, utan hjälpmedel, kan få stopp på hickan genom att skrämma er själva med blotta tanken, ja då är ni riktigt, riktigt bra. När man lärt sig tricket ordentligt så behöver man bara två, tre sekunders koncentration för att slippa hickan (men man kan bli ganska andfådd efteråt). En bra övning för skräckspelare som vill träna på inlevelsen likafullt.

/Riz

Insignia

Swashbuckler
Hicka [OT]

Är det hickan man vill bli av med så finns det ju enklare och mindre läskiga sätt ^_^
Fast det ger ju ingen skräckövning, förstås.

Rising

Vila i frid
Re: Hicka [OT]

"Är det hickan man vill bli av med så finns det ju enklare och mindre läskiga sätt ^_^"

Vilket sätt menar du då? Dricka ett glas vatten? Det tycker inte jag funkar, man får bara en massa vatten i näsan och spiller. Hålla andan? Bli dunkad i ryggen?

Äh, jag uppfann skrämselmetoden för att jag inte tyckte något annat funkade. Vad gör du när du börjar hicka?

/Riz

Insignia

Swashbuckler
Re: Hicka [OT]

"Vilket sätt menar du då? Dricka ett glas vatten? Det tycker inte jag funkar, man får bara en massa vatten i näsan och spiller. Hålla andan? Bli dunkad i ryggen?"

Nä, inget av dem fungerar. Inte skrämsel heller :gremcrazy:

"Vad gör du när du börjar hicka?"

Jag ger mig attan på att fortsätta hicka, och försöker verkligen. Det är en mycket effektiv metod att helt misslyckas med att hicka :gremwink: Man måste förstås bortse ifrån att man egentligen inte vill hicka, annars fattar kroppen att man bara lurar den och så fortsätter den i alla fall.

Snurgla

Veteran

Problemet är mångfacetterat tycker jag.

Många saker som vampyren gör, gör den på rutin. Detta gäller t.ex. att dricka blod från mortals. Detta är läskigt, ja, men inte mer än en tio-femton gånger. För de flesta VtM-kampanjer är det länge sedan ändå. Dessutom är det omoraliska i handlingen bortplockat med den enkla förklaringen att vampyren måste dricka blod för att överleva. Och vill inte vampyrer dricka blod från människor, måste de inte. Det finns massor med djur, blodpåsar och annat, eller så kan man ghoula folk och blood-bonda dem till villiga blodkällor. Så någon direkt skräck över sitt eget beteende behövs knappast vad gäller blod i alla fall.

Den hotande besten då? Jo, visst, den är jätteläskig. Vem vill drälla runt som ett psyko och slakta folk tills du blir dödad av någon? Problemet är att detta är 'personal'-biten av personal horror. Det finns egentligen inget bra sätt att få med så privata funderingar i ett rollspel med många spelare. Det blir för passivt, och de andra får tråkigt. Och, för att göra det hela lättare (helt i stil med det ovan) finns användbara verktyg för den som vill undvika de moraliska ställningstagandena i konflikten. Det är bara att skriva under på någon av den uppsjö med paths som finns. Du kan helt enkelt välja moral OCKSÅ helt i enlighet med den stereotyp din karaktär följer, så slipper du allt tjafs om personal horror.

Det sista problemet i VtM tycker jag är att Maskeraden är så osannolik att den är löjlig. Om inte annat skulle folk börja kolla upp varför alla viktiga människor bara syns till på natten. Eller polisen skulle märka alla dessa människor som försvinner. Det kräver helt enkelt för mycket i fråga om Willing suspension of disbelief för min smak.

Insignia

Swashbuckler

"polisen skulle märka alla dessa människor som försvinner"

Det är inte så många som försvinner, eftersom många vampyrer undviker att döda sina offer (för att behålla sin mänsklighet). Och de som ändå försvinner behandlas troligen som alla andra försvinnanden - polisen gör vad de kan, och har tid med. Att de inte hittar en viss försvunnen person leder knappast till att de börjar leta efter det övernaturliga monster som ätit upp henne.

Storuggla

Champion

"Att de inte hittar en viss försvunnen person leder knappast till att de börjar leta efter det övernaturliga monster som ätit upp henne."

Det skulle jag göra om jag var polis. Helt klart.

Storuggla, Kojak

Troberg

Sinister eater

"Att de inte hittar en viss försvunnen person leder knappast till att de börjar leta efter det övernaturliga monster som ätit upp henne."

Det skulle jag göra om jag var polis. Helt klart.
Det är nog därför du inte är polis. Synd, jag skulle uppskattat det.